Z rocznym opóźnieniem zakończyły się prace na DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami, czyli 5-kilometrowym odcinku dawnej gierkówki w powiecie myszkowskim.
Przypomnijmy: zanim powstała autostrada A1, droga krajowa 91 była podstawową arterią łączącą południową i północną Polskę. Wciąż jest mocno uczęszczana, jednak jej stan systematycznie się pogarszał. Nacisk kładziono na budowę przebiegającej równolegle autostrady A1. Kiedy autostrada w woj. śląskim w całości była już gotowa, przyszła kolej na naprawę gierkówki, tam, gdzie się ostała (przypomnijmy, że za Częstochową gierkówka zniknęła, gdyż w jej śladzie drogowcy zbudowali autostradę).
40-kilometrowy odcinek największej inwestycji drogowej w historii PRL podzielony został na potrzeby remontu na kilka odcinków. Ostatnie fragmenty drogi miały być pierwotnie oddane do użytku po przebudowie w 2026 roku, teraz ostateczny koniec robót GDDKiA wyznacza na rok 2027.
Od listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z niemal 5-kilometrowego odcinka Nowa Wieś – Zawada. Teraz GDDKiA oddała do użytku kolejny 5-kilometrowy odcinek - Markowice- Brudzowice - w powiecie myszkowskim.
Przebudowa DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami była na finiszu już w maju tego roku. I tu nie obyło się bez komplikacji i - co za tym idzie - opóźnienia. Pierwotny termin zakończenia inwestycji przypadał na lipiec 2023 r.
Z uwagi na wystąpienie nieprzewidzianych i dodatkowych robót, w tym m.in. rozbiórki starej nawierzchni klinkierowej, podbudowy betonowej i większego zakresu warstw nawierzchni, oraz niezinwentaryzowanego gazociągu - termin realizacji został wydłużony - wyjaśnia Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA.
Wartość kontraktu to ponad 80 milionów złotych, a wykonawcą przebudowy DK91 między Markowicami a Brudzowicami było konsorcjum firm NDI, NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy.
W ramach inwestycji zwiększona została nośność nawierzchni drogi, a jej konstrukcja dostosowana do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. We wszystkie warstwy jezdni wbudowano 65 tysięcy ton różnych mieszanek mineralno-asfaltowych. Na wzmocnienie korpusu drogi zużyto 200 tysięcy ton kruszywa. 7,5 tysiąca ton destruktu z rozbiórki starej nawierzchni wbudowano ponownie, umacniając pobocza. Skarpy wzmocniono płytami betonowymi o łącznej powierzchni 15 tysięcy m2.
Jak informuje GDDKiA, na kolejnych trzech odcinkach, Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy, Zawada – Siedlec Duży, o łącznej długości blisko 15 km, prowadzone są prace. Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze w tym roku.
Jednakże wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe - przyznaje Marek Prusak. - To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów.
Zakończenie prac dla odcinka Zawada – Siedlec Duży przypada w marcu 2026 r. Pozostałe trzy odcinki o łącznej długości 16,4 km są natomiast w fazie przygotowania.
Dla odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz – Podwarpie oraz Brudzowice – Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie. Szacujemy, że łączny koszt tych ośmiu odcinków (wraz z przygotowaniem do realizacji) wyniesie ponad 900 mln zł - podsumowuje rzecznik. GDDKiA.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
1051Została "tylko" budowa. GAPR zrealizuje w Gliwicach lotniczy projekt za 73 mln zł
643Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
580Ruda Śląska: bliżej tysiąca mieszkań na terenach po KWK "Pokój"
545Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
533Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
+4 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
+2 / -0Making the world a better home. Światowy lider zrównoważonego budownictwa inwestuje w Gliwicach
+2 / -0Nie tylko przemysł ciężki. Wytwórca zniczy z Myszkowa z milionowym wsparciem KSSE
+2 / -0Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
+1 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
0Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
0GITD chce kupić 43 systemy odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie w Śląskiem pojawią się kamery? (LISTA)
0PGG łączy siły z Polską Grupą Zbrojeniową. "Dla budowania potencjału polskiego sektora obronnego i górniczego"
0Taksa za automatyczny parking w Katowicach odstrasza. Po analizie Miasto "zachęci"
0