Inwestycje i nieruchomości

Remont 5-km odcinka gierkówki w powiecie myszkowskim skończony z rocznym poślizgiem

2024-08-02, Autor: mz

Z rocznym opóźnieniem zakończyły się prace na DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami, czyli 5-kilometrowym odcinku dawnej gierkówki w powiecie myszkowskim.

Reklama

Przypomnijmy: zanim powstała autostrada A1, droga krajowa 91 była podstawową arterią łączącą południową i północną Polskę. Wciąż jest mocno uczęszczana, jednak jej stan systematycznie się pogarszał. Nacisk kładziono na budowę przebiegającej równolegle autostrady A1. Kiedy autostrada w woj. śląskim w całości była już gotowa, przyszła kolej na naprawę gierkówki, tam, gdzie się ostała (przypomnijmy, że za Częstochową gierkówka zniknęła, gdyż w jej śladzie drogowcy zbudowali autostradę).

Gierkówka, mimo autostrady A1, nie odchodzi do lamusa

40-kilometrowy odcinek największej inwestycji drogowej w historii PRL podzielony został na potrzeby remontu na kilka odcinków. Ostatnie fragmenty drogi miały być pierwotnie oddane do użytku po przebudowie w 2026 roku, teraz ostateczny koniec robót GDDKiA wyznacza na rok 2027.

Od listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z niemal 5-kilometrowego odcinka Nowa Wieś – Zawada. Teraz GDDKiA oddała do użytku kolejny 5-kilometrowy odcinek - Markowice- Brudzowice - w powiecie myszkowskim.

Zakończyła się przebudowa DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami

Przebudowa DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami była na finiszu już w maju tego roku. I tu nie obyło się bez komplikacji i - co za tym idzie - opóźnienia. Pierwotny termin zakończenia inwestycji przypadał na lipiec 2023 r.

Z uwagi na wystąpienie nieprzewidzianych i dodatkowych robót, w tym m.in. rozbiórki starej nawierzchni klinkierowej, podbudowy betonowej i większego zakresu warstw nawierzchni, oraz niezinwentaryzowanego gazociągu - termin realizacji został wydłużony - wyjaśnia Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA.

Wartość kontraktu to ponad 80 milionów złotych, a wykonawcą przebudowy DK91 między Markowicami a Brudzowicami było konsorcjum firm NDI, NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy.

W ramach inwestycji zwiększona została nośność nawierzchni drogi, a jej konstrukcja dostosowana do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. We wszystkie warstwy jezdni wbudowano 65 tysięcy ton różnych mieszanek mineralno-asfaltowych. Na wzmocnienie korpusu drogi zużyto 200 tysięcy ton kruszywa. 7,5 tysiąca ton destruktu z rozbiórki starej nawierzchni wbudowano ponownie, umacniając pobocza. Skarpy wzmocniono płytami betonowymi o łącznej powierzchni 15 tysięcy m2.

40 km gierkówki do przebudowy do 2027 roku

Jak informuje GDDKiA, na kolejnych trzech odcinkach, Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy, Zawada – Siedlec Duży, o łącznej długości blisko 15 km, prowadzone są prace. Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze w tym roku.

Jednakże wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe - przyznaje Marek Prusak. - To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów.

Prawie miliard złotych na remont gierkówki

Zakończenie prac dla odcinka Zawada – Siedlec Duży przypada w marcu 2026 r. Pozostałe trzy odcinki o łącznej długości 16,4 km są natomiast w fazie przygotowania.

Dla odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz – Podwarpie oraz Brudzowice – Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie. Szacujemy, że łączny koszt tych ośmiu odcinków (wraz z przygotowaniem do realizacji) wyniesie ponad 900 mln zł - podsumowuje rzecznik. GDDKiA.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 641

Prezentacje firm