Z rocznym opóźnieniem zakończyły się prace na DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami, czyli 5-kilometrowym odcinku dawnej gierkówki w powiecie myszkowskim.
Przypomnijmy: zanim powstała autostrada A1, droga krajowa 91 była podstawową arterią łączącą południową i północną Polskę. Wciąż jest mocno uczęszczana, jednak jej stan systematycznie się pogarszał. Nacisk kładziono na budowę przebiegającej równolegle autostrady A1. Kiedy autostrada w woj. śląskim w całości była już gotowa, przyszła kolej na naprawę gierkówki, tam, gdzie się ostała (przypomnijmy, że za Częstochową gierkówka zniknęła, gdyż w jej śladzie drogowcy zbudowali autostradę).
40-kilometrowy odcinek największej inwestycji drogowej w historii PRL podzielony został na potrzeby remontu na kilka odcinków. Ostatnie fragmenty drogi miały być pierwotnie oddane do użytku po przebudowie w 2026 roku, teraz ostateczny koniec robót GDDKiA wyznacza na rok 2027.
Od listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z niemal 5-kilometrowego odcinka Nowa Wieś – Zawada. Teraz GDDKiA oddała do użytku kolejny 5-kilometrowy odcinek - Markowice- Brudzowice - w powiecie myszkowskim.
Przebudowa DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami była na finiszu już w maju tego roku. I tu nie obyło się bez komplikacji i - co za tym idzie - opóźnienia. Pierwotny termin zakończenia inwestycji przypadał na lipiec 2023 r.
Z uwagi na wystąpienie nieprzewidzianych i dodatkowych robót, w tym m.in. rozbiórki starej nawierzchni klinkierowej, podbudowy betonowej i większego zakresu warstw nawierzchni, oraz niezinwentaryzowanego gazociągu - termin realizacji został wydłużony - wyjaśnia Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA.
Wartość kontraktu to ponad 80 milionów złotych, a wykonawcą przebudowy DK91 między Markowicami a Brudzowicami było konsorcjum firm NDI, NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy.
W ramach inwestycji zwiększona została nośność nawierzchni drogi, a jej konstrukcja dostosowana do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. We wszystkie warstwy jezdni wbudowano 65 tysięcy ton różnych mieszanek mineralno-asfaltowych. Na wzmocnienie korpusu drogi zużyto 200 tysięcy ton kruszywa. 7,5 tysiąca ton destruktu z rozbiórki starej nawierzchni wbudowano ponownie, umacniając pobocza. Skarpy wzmocniono płytami betonowymi o łącznej powierzchni 15 tysięcy m2.
Jak informuje GDDKiA, na kolejnych trzech odcinkach, Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy, Zawada – Siedlec Duży, o łącznej długości blisko 15 km, prowadzone są prace. Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze w tym roku.
Jednakże wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe - przyznaje Marek Prusak. - To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów.
Zakończenie prac dla odcinka Zawada – Siedlec Duży przypada w marcu 2026 r. Pozostałe trzy odcinki o łącznej długości 16,4 km są natomiast w fazie przygotowania.
Dla odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz – Podwarpie oraz Brudzowice – Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie. Szacujemy, że łączny koszt tych ośmiu odcinków (wraz z przygotowaniem do realizacji) wyniesie ponad 900 mln zł - podsumowuje rzecznik. GDDKiA.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Strategiczna inwestycja JSW. Podziemny przekop połączył Budryk z Knurowem
1095To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
1014Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
924Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
775Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
517Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+166 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0Solarne biletomaty coraz popularniejsze. Metropolia GZM rozszerza sieć o nowe urządzenia w Katowicach
+1 / -0JSW: w Zofiówce zakończono głębienie szybu na głębokość ponad 1100 metrów
0ICEYE i województwo śląskie razem na rzecz rozwoju sektora kosmicznego
0W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
0Ranking Inwestycji 2024 w Katowicach – na co dziś zwracają uwagę kupujący?
0Obwodnica DK78 na celowniku gigantów budowlanych. W grze ponad 160 mln zł
0