Na DK91 w województwie śląskim trwają obecnie trzy duże przebudowy. Dwa odcinki zostały już oddane do ruchu, a kolejne trzy mają zostać skierowane do przetargu w ciągu najbliższych lat. GDDKiA planuje zakończenie modernizacji całej śląskiej części drogi do 2028 roku. Sprawdzamy szczegóły.
W zarządzie GDDKiA w województwie śląskim znajdują się dwa główne odcinki DK91: północny (21,8 km) od granicy województwa łódzkiego do granicy Częstochowy oraz południowy (40,8 km) od południowej granicy Częstochowy do węzła Podwarpie na S1.
Do tej pory przebudowano już 10 kilometrów drogi. W listopadzie 2023 r. oddano do użytku 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś – Zawada. Koszt zadania wyniósł 75 mln zł. Z kolei 26 lipca 2024 r. kierowcy skorzystali po raz pierwszy z nowej jezdni na odcinku Markowice – Brudzowice, również o długości 5 km. Inwestycja kosztowała około 80 mln zł i tego samego dnia przeszła końcowy odbiór.
Odcinek o długości 5,5 km realizuje konsorcjum NDI oraz NDI Sopot. W lutym 2024 r. podpisano umowę o wartości ponad 120 mln zł. Ruch w kierunku Częstochowy został już udostępniony, a prace przeniesiono na jezdnię w kierunku Katowic.
Przewidywane zakończenie robót: 16 marca 2026 r.
Oddanie do ruchu: koniec 2025 r.
Zaawansowanie: ok. 60%.
Ten 4,4-kilometrowy odcinek realizuje firma PORR. Wartość inwestycji wynosi 84 mln zł. Ruch dwukierunkowy odbywa się obecnie po jezdni w kierunku Częstochowy. Trwa przebudowa drugiej nitki.
Przewidywane zakończenie: IV kwartał 2025 r.
Opóźnienie wynika z konieczności rozbiórek klinkierowych nawierzchni i problemów z podłożem.
„Zaawansowanie robót wynosi około 60 procent. Przebudowano całą konstrukcję jezdni w kierunku Częstochowy wraz z warstwą wiążącą. Obecnie prace prowadzone są na jezdni w kierunku Katowic. Wykonywana jest nowa konstrukcja drogi, ekrany akustyczne oraz kanalizacja deszczowa.”
4,6 km drogi również realizuje firma PORR. Umowa została podpisana 25 lipca 2023 r., a jej wartość to ponad 95 mln zł.
Po przełożeniu ruchu na jezdnię w kierunku Piotrkowa, trwają prace ziemne po drugiej stronie.
Planowany termin zakończenia: maj 2025 r., jednak wykonawca zapowiada roszczenia terminowe.
Oddanie do ruchu: koniec 2025 r.
„O tym, czy i ewentualnie o ile zostanie wydłużony kontrakt, będzie wiadomo po rozpatrzeniu tego roszczenia.”
Projekt budowlany i wykonawczy są już gotowe. Decyzja o pozwoleniu na budowę została wydana 31 sierpnia 2023 r.
Przetarg może zostać ogłoszony w III kwartale 2025 r., po zapewnieniu finansowania.
Projektowanie zakończono. Wydanie decyzji ZRID i ogłoszenie przetargu planowane jest na III kwartał 2026 r.
Pozwolenie na budowę wydano 3 lipca 2023 r.
Przetarg ma ruszyć w II kwartale 2026 r.
Realizację tych trzech zadań planujemy na lata 2025–2028 - zapowiada Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA.
GDDKiA zapowiada, że do końca 2028 r. cała południowa część DK91 na Śląsku zostanie zmodernizowana. To oznacza, że łącznie przebudowanych będzie blisko 41 km trasy między Częstochową a Podwarpiem. Na części odcinków kierowcy już korzystają z nowych jezdni, inne są w budowie, a kolejne szykują się do przetargów.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
1666Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
769Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
646Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
575PGE Nowy Rybnik podsumowuje prace przy budowie największego bloku gazowo-parowego w Polsce
554Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -13,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
+2 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Rewitalizacja terenów po kopalni Wujek. Katowice i PGG ruszają z planem transformacji
+1 / -0Katowice: zakończono weryfikację 81 wniosków na mieszkania KTBS przy Mariackiej. 69 osób na liście najemców
0Raport CEIAS: hub elektromobilności w Jaworznie może wzmocnić polski przemysł EV
0Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
0Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
0Business Mixer KSSE w Pszowie: porozumienie na rzecz lokalnego biznesu na terenie dawnej kopalni Anna
0