Trwa demontaż starej estakady na Rakowie, który jest elementem kompleksowej przebudowy odcinka dawnej trasy DK-1 w Częstochowie. W ramach inwestycji powstaną m.in. nowe bezkolizyjne skrzyżowania. To wręcz rewolucja komunikacyjna pod Jasną Górą.
Kto z kierowców nie pamięta ciągnącego się w nieskończoność przejazdu przez Częstochowę. Za sprawą A1 problem tranzytu zniknął, ale pozostał dla kierowców, którzy regularnie pojawiają się w Częstochowie.
To się zmieni. Główna ulica miasta, czyli DK 1, popularna gierkówka, przechodzi spektakularną transformację. O szczegółach opowiedziały władze miasta, przedstawiciele Miejskiego Zarządu Dróg i firm wykonujących inwestycję 12 sierpnia podczas konferencji prasowej na przeznaczonej do rozbiórki estakadzie.
- Tego miejsca za chwilę nie będzie, więc mamy praktycznie ostatnią okazję, aby ze starej estakady spojrzeć na miasto i prowadzone prace rozbiórkowe – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
- Nowa estakada będzie na pewno bardziej estetyczna, ale też przyjazna dla mieszkańców, zwłaszcza tych mieszkających w jej pobliżu. Konstrukcja nowego obiektu z ekranami dźwiękochłonnymi powinna poprawić komfort życia przy trasie. Na razie zadaniem Miejskiego Zarządu Dróg i konsorcjum wykonawczego jest minimalizowanie niedogodności związanych z rozbiórką, a później budową nowej estakady i innych prac w ramach rozpoczętej inwestycji.
Prace przy demontażu starej estakady postępują sprawnie, tempo rozbiórki to mniej więcej jedno przęsło dziennie. Zasadnicze prace przy demontażu części południowej - z czasowym wstrzymaniem ruchu - zostały zaplanowane w weekend po pierwszym sierpniowym szczycie pielgrzymkowym.
Nowa estakada na Rakowie, która powstanie w miejsce obiektu otwieranego jeszcze przez Edwarda Gierka, ma ograniczyć emisję hałasu, odmienić przestrzeń publiczną (obiekt będzie iluminowany) oraz oczywiście służyć sprawnemu przejazdowi przez miasto.
Ogółem w ramach przebudowy powstaną w sumie trzy estakady: jedna w miejsce demontowanej na Rakowie oraz dwa zupełnie nowe obiekty na skrzyżowaniach alei Wojska Polskiego z ulicami: Krakowską i Legionów, które staną się w ten sposób bezkolizyjne. Poza tym w czasie inwestycji powstanie m.in. 6 nowych kładek dla pieszych, trzy ronda, a kompleksową modernizację przejdzie 5,5 km trasy z nową infrastrukturą dla kierowców, pieszych i rowerzystów.
Koszt kontraktu z dofinansowaniem z projektu unijnego to 179 mln zł. Do tej kwoty dojdzie, jak zawsze przy tego typu dużych zadaniach, koszt robót dodatkowych, których nie można było przewidzieć na etapie planowania inwestycji.
Zgodnie z założeniami programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie w wyniku przebudowy ma powstać bezkolizyjnie, funkcjonalne, komfortowe, bezpiecznie i przyjazne dla użytkowników połączenie - na miarę XXI wieku. Dzięki nowej alei Wojska Polskiego (na przebiegu DK-91 i DK-46) na plus ma zmienić się otoczenie trasy i jakość komunikacyjnej przestrzeni publicznej, co wpłynie także na postrzeganie miasta przez kierowców przejeżdżających przez miasto oraz turystów.
Wszystkie prace w ciągu alei Wojska Polskiego, czyli dawnej „gierkówki”, mają zgodnie z założeniami zostać ukończone w drugiej połowie 2023 roku, choć władze miasta liczą, że inwestycję uda się zamknąć do połowy 2023 roku. To strategiczna dla miasta inwestycja komunikacyjna.
Przebudowa wiąże się z uciążliwościami, za które przepraszają Miejski Zarząd Dróg oraz konsorcjum wykonawcze firm (Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty).
- Staramy się na bieżąco reagować na potrzeby mieszkańców i wprowadzać drobne korekty na tych odcinkach, gdzie roboty nie są jeszcze tak intensywnie prowadzone jak przy estakadzie. Monitorujemy także potoki samochodów, tam gdzie działa sygnalizacja świetlna – mówi p.o. dyrektora MZD Joanna Holi-Sosnowska. – Udało się nam się również porozumieć z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, dzięki czemu przed Częstochową wkrótce pojawią się tablice informacyjne z sugerowanymi objazdami dla tranzytu przez obwodnicę autostrady. Mam nadzieję, że pozwoli to odciążyć nieco ruch na odcinku alei Wojska Polskiego i pomoże mieszkańcom poruszać się po mieście.
Sytuacja w lokalnym ruchu powinna nieco poprawić się także wraz z zakończeniem prac prowadzonych jeszcze przy przebudowie linii tramwajowej na linii północ-południe oraz po przywróceniu pełnej przejezdności na modernizowanym odcinku alei Niepodległości. Natomiast w zachodniej części miasta od września nowe utrudnienia będą czekać przy rozpoczynającej się przebudowie odcinka DK-46 – ulic Głównej i Przejazdowej wraz z budową nowej drogi – obejścia kościoła św. Barbary.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
6070Lider branży systemów aluminiowych rozwija zakład w Zawierciu. W planach recykling wody szarej
1353Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
951Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
839"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
775Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
0Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
0W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
0