Rusza największa kolejowa inwestycja w historii województwa śląskiego. Od września rozpocznie się przebudowa torów, rozjazdów i czterech wiaduktów w Katowicach. Realizacja przedsięwzięcia potrwa cztery lata.
Od 2 września PKP PLK rozpoczyna przebudowę linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice.
W pierwszej fazie prace obejmą przebudowę torów na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Zamontowane zostaną rozjazdy, a tory i sieć trakcyjna zostaną przystosowane do potrzeb inwestycji – umożliwi to prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pociągów.
Od 9 września rozpocznie się przebudowa wiaduktu drogowego przy ul. Bagiennej, gdzie dodatkowo wybudowany zostanie drugi obiekt. W pierwszej kolejności planowane jest zamknięcie jezdni w kierunku Katowic. Ruch samochodów będzie prowadzony wahadłowo.
W kolejnych tygodniach roboty będą wykonywane na wiaduktach kolejowych przy ul. Granicznej (16 września), Mikołowskiej (23 września) i Kłodnickiej (30 września). Obiekty przy ul. Załęskiej i Przodowników będą realizowane od listopada.
W związku z szerokim zakresem prac, konieczne będą całkowite lub częściowe zamknięcia wiaduktów dla ruchu drogowego i pieszego. Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany będą wprowadzane etapami. Na czas zamknięć będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu dla samochodów i przejść dla pieszych.
Zmiany czekają także pasażerów kolei. Od korekty rozkłady jazdy, która wejdzie w życie 1 września, ruch pociągów przez stację Katowice będzie utrzymany. Część składów zacznie kursować trasami zmienionymi, część w skróconych relacjach, np. Koleje Śląskie do Oświęcimia pojadą z Mysłowic, a Przewozy Regionalne w kierunku Kozłowa, Sędziszowa i Kielc z Sosnowca.
9 pociągów PKP Intercity będzie mieć postój w stacji Katowice Ligota z pominięciem Katowic. Składy będą kursowały przez katowicki Ochojec, co wiąże się z równoczesnym zamknięciem dwóch przejazdów kolejowo-drogowych przy ul. 73 Pułku Piechoty oraz Jankego.
Za wybrane nocne pociągi Kolei Śląskich zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Wszystkie zmiany dostępne są w gablotach informacyjnych na stacjach i przystankach, a także na Portalu Pasażera i na stronach internetowych przewoźników.
Kluczowym założeniem inwestycji na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej od Będzina do Katowic dobudowane zostaną dwa tory.
Wybudowanych zostanie pięć nowych przystanków:
Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja czterech stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota) oraz dwóch przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów).
Na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe PKP PLK dobuduje po jednym dodatkowym peronie.
Po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.
Inwestycja realizowana jest też m.in. w Sosnowcu i Pszczynie
Przebudowa węzła katowickiego to część wielkiej inwestycji realizowanej od Będzina do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Zaawansowane prace prowadzone są na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Tychy – Goczałkowice. Roboty są też prowadzone między Zabrzegiem a Zebrzydowicami.
Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice potrwa cztery lata. Ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
660Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel
609863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
593JSW: ratownicy z Pniówka testują sprzęt, jakiego w Europie jeszcze nie było
345S1 - tak powstaje jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem (zdjęcia)
154Trzy pierwsze Impulsy dla śląskiego już kursują. To pierwsza część zamówienia za 1,5 mld zł (foto)
+2 / -0S1 - tak powstaje jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem (zdjęcia)
+1 / -0Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
+1 / -0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
+1 / -0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
+2 / -1S1 - tak powstaje jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem (zdjęcia)
0JSW: ratownicy z Pniówka testują sprzęt, jakiego w Europie jeszcze nie było
0Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
0Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel
0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
0