Inwestycje i nieruchomości

Rewolucja kolejowa w Katowicach. Po wakacjach rusza wielka przebudowa

2024-08-26, Autor: mz

Rusza największa kolejowa inwestycja w historii województwa śląskiego. Od września rozpocznie się przebudowa torów, rozjazdów i czterech wiaduktów w Katowicach. Realizacja przedsięwzięcia potrwa cztery lata.

Reklama

Od 2 września PKP PLK rozpoczyna przebudowę linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice.

W pierwszej fazie prace obejmą przebudowę torów na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Zamontowane zostaną rozjazdy, a tory i sieć trakcyjna zostaną przystosowane do potrzeb inwestycji – umożliwi to prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pociągów.

Od 9 września rozpocznie się przebudowa wiaduktu drogowego przy ul. Bagiennej, gdzie dodatkowo wybudowany zostanie drugi obiekt. W pierwszej kolejności planowane jest zamknięcie jezdni w kierunku Katowic. Ruch samochodów będzie prowadzony wahadłowo.

W kolejnych tygodniach roboty będą wykonywane na wiaduktach kolejowych przy ul. Granicznej (16 września), Mikołowskiej (23 września)Kłodnickiej (30 września). Obiekty przy ul. Załęskiej i Przodowników będą realizowane od listopada.

W związku z szerokim zakresem prac, konieczne będą całkowite lub częściowe zamknięcia wiaduktów dla ruchu drogowego i pieszego. Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany będą wprowadzane etapami. Na czas zamknięć będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu dla samochodów i przejść dla pieszych.

Zmiany w ruchu kolejowym od 1 września 2024 r.

Zmiany czekają także pasażerów kolei. Od korekty rozkłady jazdy, która wejdzie w życie 1 września, ruch pociągów przez stację Katowice będzie utrzymany. Część składów zacznie kursować trasami zmienionymi, część w skróconych relacjach, np. Koleje Śląskie do Oświęcimia pojadą z Mysłowic, a Przewozy Regionalne w kierunku Kozłowa, Sędziszowa i Kielc z Sosnowca.

9 pociągów PKP Intercity będzie mieć postój w stacji Katowice Ligota z pominięciem Katowic. Składy będą kursowały przez katowicki Ochojec, co wiąże się z równoczesnym zamknięciem dwóch przejazdów kolejowo-drogowych przy ul. 73 Pułku Piechoty oraz Jankego.

Za wybrane nocne pociągi Kolei Śląskich zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Wszystkie zmiany dostępne są w gablotach informacyjnych na stacjach i przystankach, a także na Portalu Pasażera i na stronach internetowych przewoźników.

Kluczowym założeniem inwestycji na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej od Będzina do Katowic dobudowane zostaną dwa tory.

Wybudowanych zostanie pięć nowych przystanków:

  • Sosnowiec Środula,
  • Katowice Morawa,
  • Katowice Uniwersytet,
  • Katowice Akademia
  • Katowice Kokociniec.

Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja czterech stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota) oraz dwóch przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów).

Na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe PKP PLK dobuduje po jednym dodatkowym peronie.

Po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.

Inwestycja realizowana jest też m.in. w Sosnowcu i Pszczynie

Przebudowa węzła katowickiego to część wielkiej inwestycji realizowanej od Będzina do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Zaawansowane prace prowadzone są na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Tychy – Goczałkowice. Roboty są też prowadzone między Zabrzegiem a Zebrzydowicami.

Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice potrwa cztery lata. Ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 777