GDDKiA Katowice rozpoczyna realizację prawie 17-kilometrowego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Wartość tej inwestycji to prawie 478 mln zł. To pierwszy z dwóch odcinków obwodnicy o łącznej długości ponad 24 km, która pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum tych miast.
Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zamyka etap projektowania.
- W najbliższych dniach przekażemy wykonawcy teren inwestycji, co pozwoli na rozpoczęcie prac przygotowawczych. Główny front robót rozpocznie się niezwłocznie z nastaniem dogodnych warunków atmosferycznych – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA oddział Katowice.
Decyzja ZRID zatwierdza m.in. podziały nieruchomości oraz określa działki, które przechodzą z mocy prawa na własność Skarbu Państwa. Wysokość odszkodowania za nieruchomości ustali Wojewoda Śląski w postępowaniu administracyjnym, po uzyskaniu opinii niezależnego rzeczoznawcy majątkowego (w formie operatu szacunkowego), określającej wartość nieruchomości. Postępowanie kończy się wydaniem decyzji o ustaleniu odszkodowania.
Obwodnica Poręby i Zawiercia pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Dwujezdniowa obwodnica Poręby i Zawiercia połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. DK78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Dzięki nowemu przebiegowi drogi, tranzyt ominie centra miast, jednocześnie poprawiając warunki życia mieszkańców. Obecnie włączenie się do ruchu z drogi lokalnej lub przejechanie na druga stronę DK78 jest utrudnione, a czasem kierowcy, wymuszając pierwszeństwo, powodują kolizję lub wypadek.
Budowa obwodnicy opóźniła się. - Umowę z wykonawcą inwestycji podpisaliśmy 23 grudnia 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia w kwietniu 2023 r. W związku z przedłużającą się procedurą wydania decyzji ZRID wykonawca złożył roszczenie terminowe, które po jego rozpatrzeniu, może skutkować wyznaczeniem nowego terminu zakończenia inwestycji. 23 października 2020 r. wykonawca obwodnicy złożył do Wojewody Śląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. Zakładaliśmy jej uzyskanie w ok. siedem miesięcy, tymczasem wydano ją po 16 miesiącach – mówi Marek Prusak.
Informuje, że na wydłużenie wydania decyzji ZRID wpłynęły trzy sprawy:
kilkumiesięczny okres wydania pozwolenia wodnoprawnego przez PGW Wody Polskie,
kilkumiesięczna procedura wydawania przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Katowicach (RDOŚ) postanowienia z ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko oraz konieczność dokonania korekt rozwiązań projektowych wynikających z uwag RDOŚ,
brak ostatecznej decyzji lokalizacyjnej dla linii kolejowej nr 182 Zawiercie - Tarnowskie Góry.
Brak pozwolenia wodnoprawnego uniemożliwiło Wojewodzie Śląskiemu wszczęcie procedury wydawania decyzji ZRID. Uwagi RDOŚ do raportu z ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko wpłynęły na konieczność wprowadzenia korekt rozwiązań projektowych, m.in. w zakresie ekranów akustycznych i przejść dla zwierząt. Wydłużyło to procedurę wydawania postanowienia, która miała wpływ na termin wydania decyzji ZRID. Natomiast wydanie ostatecznej decyzji lokalizacyjnej dla LK182 wymusiło dokonanie korekty treści wniosku o ZRID oraz projektu budowlanego.
Inwestycja realizowana jest w podziale na dwa odcinki. Pierwszy o długości 16,6 km zaczyna się w Siewierzu i biegnie w kierunku wschodnim poprzez Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Drugi swój początek ma za węzłem Kromołów, następnie biegnie przez 7,6 km do projektowanego w ramach obwodnic Kroczyc skrzyżowania typu rondo w Żerkowicach. Łączna długość obwodnicy to ponad 24 km.
Drugi odcinek jest wciąż na etapie przygotowywania dokumentacji. Na czerwiec zaplanowano złożenie wniosku o decyzję ZRID, budowa planowana jest w latach 2023-2025.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
2032Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
1330Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
888Woda z kopalni popłynie do śląskich kranów. PGG podpisała list intencyjny
765O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
621Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
+2 / -0Katowice: Muzeum Śląskie zasili energia geotermalna z wód kopalnianych
+2 / -0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
+1 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+2 / -1Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
0Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
0Prawdopodobnie najpiękniejsza przychodnia w Polsce - powstała na terenie dawnej kopalni w Katowicach
0Kolejna darowizna SRK dla pogórniczej gminy. 66 działek wartych ponad 6 mln zł
0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
0