- Projekt Izera może wkrótce stracić rację bytu, ale nie z powodu decyzji polskich władz - donosi w poniedziałek Business Insider. Koncern Geely, chiński partner polskiego e-auta, jest coraz bardziej zniecierpliwiony niepewnym losem projektu i szykuje się na plan B.
Sądne dni dla polskiego elektryka. Jak donosi w poniedziałek (27 maja) Business Insider, ciągnąca się niepewność w sprawie projektu Izera irytuje Geely - chińskiego partnera odpowiedzialnej za przesięwzięcie spółki ElectroMobility Poland. Koncern oczekuje jasnej deklaracji ze strony polskiego rządu, tej jednak wciąż nie ma.
Jak podkreśla w rozmowie z autorem artykułu osoba znająca kulisy sprawy, chińczycy "dają do zrozumienia, że nie będą czekać w nieskończoność" i szykują się na wdrożenie planu B. W efekcie, jeśli nawet rząd da wreszcie zielone światło, projekt i tak może trafić do kosza.
Jak podkreśla BI, Geely już w lutym oczekiwali konkretów w sprawie przyszłości przedsięwzięcia, tymczasem otrzymują sprzeczne sygnały.
Z jednej strony trwa impas po stronie rządowej.
Z oficjalnych wypowiedzi, a także rozmów w kuluarach wynika, że na kontynuację projektu polskiego elektryka dość sceptycznie patrzą przedstawiciele ministerstwa funduszy i rozwoju regionalnego. Z kolei w resorcie aktywów państwowych, który dotychczas był raczej na "tak", zmienił się minister, co w naturalny sposób spowalnia decyzyjność - przypomina autor.
Równocześnie pod znakiem zapytania stanęła kwestia finansowania projektu – renegocjacja KPO w części dotyczącej Izery opóźnia możliwość podjęcia decyzji na szczeblu rządowym.
Z drugiej, w Electromobility Poland niedawno zmienił się prezes. Wybranego przez poprzednią ekipę rządową Piotra Zarembę zastąpił Piotr Regulski, niezwiązany wcześniej z branżą motoryzacyjną <<Spółka od Izery ma nowego prezesa. Na czele ElectroMobility Poland stanie Piotr Regulski>>.
Tymczasem chińczycy nie mają już czasu czekać na polskie rozstrzygnięcia. Presję Geely na zdobycie lidera na europejskim rynku elektryków wzmagają plany Komisji Europejskiej, która chce nałożyć cła na samochody importowane z Chin w wysokości 30 proc.
To oznacza, że sprowadzanie pojazdów z Państwa Środka stanie się skrajnie niekonkurencyjne - wyjaśnia autor.
Ponadto, na chińskich producentów otwiera się Hiszpania.
Niedawno tamtejszy rząd ściągnął do siebie innego chińskiego producenta – Chery. Madryt chce kontynuować tę ofensywę. Producenci, którzy będą rozwijać swoje moce, mogą ubiegać się o łączną dotację rzędu 1,7 mld euro w ramach hiszpańskiego KPO – czytamy.
A w sytuacji zawirowań wokół polskiej Izery, taka propozycja może być dla koncernu bardzo atrakcyjna.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
893Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
747"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
623Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
583Prześwietlamy budżety miast w województwie śląskim na 2025 rok
579Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
+5 / -1W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0