Inwestycje i nieruchomości

S1 - tak powstaje jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem (zdjęcia)

2025-03-26, Autor: mz

Po zakończeniu budowy nowych odcinków drogi ekspresowej S1 oraz przebudowie istniejących, powstanie kluczowy korytarz transportowy łączący autostradę A1 z granicą Polski ze Słowacją w Zwardoniu. Jak przypomina GDDKiA, po realizacji autostrad A1 i A4 to najważniejsza obecnie inwestycja drogowa w regionie. Zobaczcie zdjęcia.

Reklama

S1 – Kluczowy korytarz transportowy

Po zakończeniu budowy nowych odcinków drogi ekspresowej S1 oraz przebudowie istniejących, powstanie kluczowy korytarz transportowy łączący autostradę A1 z granicą Polski ze Słowacją w Zwardoniu.

Na Słowację zamiast do Czech

Odcinek drogi, który wcześniej prowadził do Cieszyna, teraz będzie łączyć Polskę z Słowacją przez Zwardoń. Kolejne zmiany pojawią się już wkrótce, a odczują je mieszkańcy Tychów, Pszczyny i Czechowic-Dziedzic. 

Droga ekspresowa S1 w znacznej części biegnie w śladzie wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (GOP) zrealizowanej w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Przez ponad 50 lat obwodnica GOP pomiędzy Podwarpiem a Tychami była najważniejszą arterią komunikacyjną w województwie śląskim. Docelowo jej funkcję przejęła S1

Nowy odcinek od Mysłowic do węzła Bielsko-Biała Hałcnów pozwoli na ominięcie najbardziej obciążonych odcinków DK1, poprawiając bezpieczeństwo i skracając czas przejazdu. Z chwilą oddania nowego przebiegu S1, istniejąca DK1 pomiędzy Tychami a Bielskiem-Białą straci status drogi krajowej i przejdzie we władanie samorządu.

Obecnie ciąg drogi krajowej nr 1 oraz drogi ekspresowej S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości.

GDDKiA odpowiada za 140,6 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci Tychów (5 km) oraz Bielska-Białej (2,4 km). Na odcinku Tychy – Bielsko-Biała to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), natomiast w dalszej części jest to droga ekspresowa S1 - przypomina Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA.

Po przebudowie odcinka Dąbrowa Górnicza - Lędziny oraz wybudowaniu trasy Mysłowice - Bielsko-Biała oraz tzw. obejścia Węgierskiej Górki S1 będzie miała 133 km długości.

Budowa S1 w woj. śląskim. Kiedy nową ekspersówką?

Jak informuje GDDKiA, w pierwszej kolejności kierowcy skorzystają z południowych odcinków S1.

Przewidujemy, że oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Dankowic nastąpi w III kwartale br. Następnym udostępnionym odcinkiem będzie Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (IV kwartał br.). O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku planujemy także udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem - wyjaśnia Marek Prusak.

Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 r.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 792