Na tę ekspresówkę kierowcy czekali latami. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie badań geologicznych dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), czyli 16 km drogi ekspresowej S52 między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Realizacja kluczowej inwestycji ma usprawnić komunikację na południu Polski.
O tej priorytetowej z punktu widzenia mieszkańców inwestycji już pisaliśmy. W marcu minionego roku krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na prace, których celem było dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli drogi ekspresowej Bielsko-Biała – Kraków przez Kęty, Andrychów i Wadowice <<S52: jest przełom w sprawie budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. "To absolutny priorytet">>.
Teraz katowicki oddział GDDKiA poinformował o rozpoczęciu postępowania przetargowego dotyczącego 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S52 między węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice.
Przetarg obejmuje wykonanie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego, a także uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). W ramach zadania wykonawca opracuje również projekt wykonawczy.
Termin składania ofert mija 18 lutego 2025 roku.
To już kolejny przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy tej oczekiwanej w zachodniej Małopolsce trasy. Jak przypomina Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA, poprzednie postępowanie, prowadzone w 2024 roku, zostało unieważnione z powodu braku odpowiedniego zainteresowania i zbyt wysokich ofert.
GDDKiA, we współpracy z ekspertami geologicznymi, opracowała nowe założenia przetargowe, w wyniku których cały projekt podzielono na cztery odcinki. Obecne postępowanie dotyczy najbardziej wysuniętej na zachód części trasy, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. - dowiadujemy się.
Ponad połowa z 16 km tego fragmentu BDI będzie biegła w województwie śląskim. Ta część drogi pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, kilkunastotysięcznych Kóz (w woj. śląskim).
Trasa będzie też południową obwodnicą małopolskich Kęt. Powstaną trzy węzły – Kozy, Kęty i finalny w Bulowicach, na zachód od Andrychowa. Połączy on nową drogę ekspresową z dzisiejszą DK52. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 tys. pojazdów.
Kolejny przetarg, który GDDKiA zamierza ogłosić w najbliższym czasie, dotyczyć będzie 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Ta część trasy będzie równocześnie obwodnicą dwóch miast, Wadowic i Kalwarii.
Na całym odcinku BDI GDDKiA planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań.
Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność - dodaje Marek Prusak.
61-kilometrowa BDI połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu każda oraz 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Realizacja inwestycji wpisuje się w założenia Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki – od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków GDDKiA planuje złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosić przetargi na realizację trasy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Koniec rozmów – czas działać". Na terenach po dawnej kopalni JSW ma rozwijać się przemysł przyszłości
1095GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
581W Gliwicach powstanie nowy park przemysłowy. Inwestycja za 50 mln euro
574Bytom przygotowuje się do przebudowy Rynku. Miasto rozpoczyna audyt i konsultacje społeczne
562Katowice: 1,3 mln zł na termomodernizację zabytkowej "kamienicy w ogrodzie". W planie kolejne remonty
540Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
+15 / -1Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
+2 / -0Rewitalizacja terenów po kopalni Wujek. Katowice i PGG ruszają z planem transformacji
+2 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0Był hotel, będą biura. Nowa siedziba miejskiej spółki komunalnej w Rybniku
0PZFD: „Jawność cen to krok ku uczciwej konkurencji”. Nowe przepisy już od lipca
0Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
0Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
0Rowerem przez granicę. Transgraniczna trasa zintegruje Rydułtowy, Orlovą i Rybnik z Żelaznym Szlakiem
0