Na tę ekspresówkę kierowcy czekali latami. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie badań geologicznych dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), czyli 16 km drogi ekspresowej S52 między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Realizacja kluczowej inwestycji ma usprawnić komunikację na południu Polski.
O tej priorytetowej z punktu widzenia mieszkańców inwestycji już pisaliśmy. W marcu minionego roku krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na prace, których celem było dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli drogi ekspresowej Bielsko-Biała – Kraków przez Kęty, Andrychów i Wadowice <<S52: jest przełom w sprawie budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. "To absolutny priorytet">>.
Teraz katowicki oddział GDDKiA poinformował o rozpoczęciu postępowania przetargowego dotyczącego 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S52 między węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice.
Przetarg obejmuje wykonanie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego, a także uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). W ramach zadania wykonawca opracuje również projekt wykonawczy.
Termin składania ofert mija 18 lutego 2025 roku.
To już kolejny przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy tej oczekiwanej w zachodniej Małopolsce trasy. Jak przypomina Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA, poprzednie postępowanie, prowadzone w 2024 roku, zostało unieważnione z powodu braku odpowiedniego zainteresowania i zbyt wysokich ofert.
GDDKiA, we współpracy z ekspertami geologicznymi, opracowała nowe założenia przetargowe, w wyniku których cały projekt podzielono na cztery odcinki. Obecne postępowanie dotyczy najbardziej wysuniętej na zachód części trasy, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. - dowiadujemy się.
Ponad połowa z 16 km tego fragmentu BDI będzie biegła w województwie śląskim. Ta część drogi pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, kilkunastotysięcznych Kóz (w woj. śląskim).
Trasa będzie też południową obwodnicą małopolskich Kęt. Powstaną trzy węzły – Kozy, Kęty i finalny w Bulowicach, na zachód od Andrychowa. Połączy on nową drogę ekspresową z dzisiejszą DK52. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 tys. pojazdów.
Kolejny przetarg, który GDDKiA zamierza ogłosić w najbliższym czasie, dotyczyć będzie 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Ta część trasy będzie równocześnie obwodnicą dwóch miast, Wadowic i Kalwarii.
Na całym odcinku BDI GDDKiA planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań.
Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność - dodaje Marek Prusak.
61-kilometrowa BDI połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu każda oraz 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Realizacja inwestycji wpisuje się w założenia Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki – od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków GDDKiA planuje złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosić przetargi na realizację trasy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zmiany w komunikacji ZTM od 1 lutego 2025. Obejmą Katowice i Mysłowice
788Katowice i woj. śląskie chcą kupić od Węglokoksu większość akcji Katowice Airport. "Gwarancja stabilizacji"
634Nowy Wełnowiec w Katowicach - inwestycja za 3 mld zł z prestiżowym certyfikatem za projekt
632"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
587Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
552W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0Katowice: 27 mln zł unijnego dofinansowania do budowy Centrum Himalaizmu
0