Od 2035 r. nie zarejestrujemy już w państwach Unii Europejskiej nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Przyjęte we wtorek przez Radę UE rozporządzenie nie obejmuje jednak pojazdów, które będą mogły jeździć na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2. W praktyce chodzi o paliwa syntetyczne.
Po 2035 roku nie będzie całkowitego zakazu rejestracji samochodów spalinowych - nadal będą dopuszczone do sprzedaży, przy czym wyłącznie te, które będą mogły jeździć tylko na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2. Jak wyjaśniają specjaliści Interii, w praktyce chodzi tu o paliwa syntetyczne.
Przyjęcie przepisów — które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 r. — stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.
Rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych Rada UE przyjęła ostatecznie 28 marca. Za głosowali przedstawiciele 23 państw. Od głosu wstrzymały się Włochy, Rumunia i Bułgaria. Jedynym krajem, który głosował przeciwko porozumieniu była... Polska.
W praktyce uzgodnione przepisy są znacznie mniej restrykcyjne niż miały być pierwotnie. Uzgodnione już wcześniejsze regulacje, przeciw którym w ostatniej chwili zaprotestowały Niemcy, zakładały absolutny zakaz rejestracji samochodów emitujących spaliny z rury wydechowej. W praktyce oznaczało to dopuszczenie do sprzedaży wyłącznie samochodów elektrycznych i wodorowych, które są nie tylko droższe od spalinowych, ale i wymagają olbrzymich nakładów na rozbudowę infrastruktury - czy to stacji ładowania, czy tankowania wodoru - wyjaśnia Interia.pl.
Specjaliści tłumaczą przy tym, że paliwa syntetyczne już dziś mogą być napędzać samochody spalinowe jeżdżące po ulicach i nie wymagają one przy tym żadnych przeróbek.
Dlatego auta sprzedawane po 2035 roku będą musiały być wyposażone w system, który uniemożliwi ich jazdę na paliwie wyprodukowanym z ropy naftowej. Wciąż będą to jednak samochody spalinowe, które będzie można zatankować na stacji paliw w ciągu 2-3 minut - wyjaśniają.
Na czym polega przewaga paliw syntetycznych nad paliwami z ropy naftowej? Na tym, że przy odpowiednich procesach produkcyjnych ich produkcja oraz spalanie mogą być neutralne dla środowiska pod kątem emisji CO2.
Jak zauważają eksperci Interii, producentów samochodów i koncerny petrochemiczne czeka teraz duże wyzwanie.
Muszą opracować technologię produkcji paliw syntetycznych na dużą skalę, która będzie neutralna pod względem emisji CO2. Pod uwagę muszą być również brane koszty - nowe e-paliwo nie powinno być dużo droższe od paliw z ropy naftowej - czytamy.
W 2026 r. KE dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Śląskie walczy ze skutkami powodzi. W tych miejscach wciąż trwają utrudnienia drogowe (lista)
501Będzie pozew za wstrząsy z kopalni PGG? "Wpływają na długotrwały stres"
441Powódź w woj. śląskim: PLK wydała komunikat ws. przejezdności. "Sytuacja na sieci kolejowej jest dynamiczna"
388Pod względem zarobków w Śląskiem Katowice wcale nie są "jedynką". Zaskakujące dane GUS
375Wstrząs w kopalni PGG Staszic-Wujek. Czterech z jednenastu poszkodowanych górników w szpitalu
337Dlaczego wynajem odzieży ochronnej zyskuje na popularności?
+3 / -0Po "spontanicznym" proteście na torach w Katowicach: PLK chce wyciągnąć konsekwencje
+2 / -0Innowacja w Gliwicach: ciepło pozyskane od prywatnego inwestora zasili miejską sieć
+2 / -0Przyszłość tworzyw sztucznych w budownictwie w świetle unijnej strategii klimatycznej
+2 / -0Katowice Airport: na lotnisku powstanie nowa baza dla działów transportu i eksploatacji
+2 / -0Racibórz powoli wraca do życia sprzed powodzi. Poziom wody w Odrze sukcesywnie się obniża
0420 szkół i przedszkoli zamkniętych z powodu powodzi. ZUS przypomina, kto i jak może ubiegać się o zasiłek opiekuńczy
0Co działo się ponad 1000 metrów pod ziemią? PGG wraca do tragedii w Rydułtowach
0Ewakuacja w powiecie raciborskim to fake news! Miasto dementuje dezinformacje
0Powódź 2024. PLK: we wtorek ruch pociągów wciąż wstrzymany na 12 odcinkach linii lokalnych
0