Od 2035 r. nie zarejestrujemy już w państwach Unii Europejskiej nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Przyjęte we wtorek przez Radę UE rozporządzenie nie obejmuje jednak pojazdów, które będą mogły jeździć na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2. W praktyce chodzi o paliwa syntetyczne.
Po 2035 roku nie będzie całkowitego zakazu rejestracji samochodów spalinowych - nadal będą dopuszczone do sprzedaży, przy czym wyłącznie te, które będą mogły jeździć tylko na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2. Jak wyjaśniają specjaliści Interii, w praktyce chodzi tu o paliwa syntetyczne.
Przyjęcie przepisów — które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 r. — stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.
Rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych Rada UE przyjęła ostatecznie 28 marca. Za głosowali przedstawiciele 23 państw. Od głosu wstrzymały się Włochy, Rumunia i Bułgaria. Jedynym krajem, który głosował przeciwko porozumieniu była... Polska.
W praktyce uzgodnione przepisy są znacznie mniej restrykcyjne niż miały być pierwotnie. Uzgodnione już wcześniejsze regulacje, przeciw którym w ostatniej chwili zaprotestowały Niemcy, zakładały absolutny zakaz rejestracji samochodów emitujących spaliny z rury wydechowej. W praktyce oznaczało to dopuszczenie do sprzedaży wyłącznie samochodów elektrycznych i wodorowych, które są nie tylko droższe od spalinowych, ale i wymagają olbrzymich nakładów na rozbudowę infrastruktury - czy to stacji ładowania, czy tankowania wodoru - wyjaśnia Interia.pl.
Specjaliści tłumaczą przy tym, że paliwa syntetyczne już dziś mogą być napędzać samochody spalinowe jeżdżące po ulicach i nie wymagają one przy tym żadnych przeróbek.
Dlatego auta sprzedawane po 2035 roku będą musiały być wyposażone w system, który uniemożliwi ich jazdę na paliwie wyprodukowanym z ropy naftowej. Wciąż będą to jednak samochody spalinowe, które będzie można zatankować na stacji paliw w ciągu 2-3 minut - wyjaśniają.
Na czym polega przewaga paliw syntetycznych nad paliwami z ropy naftowej? Na tym, że przy odpowiednich procesach produkcyjnych ich produkcja oraz spalanie mogą być neutralne dla środowiska pod kątem emisji CO2.
Jak zauważają eksperci Interii, producentów samochodów i koncerny petrochemiczne czeka teraz duże wyzwanie.
Muszą opracować technologię produkcji paliw syntetycznych na dużą skalę, która będzie neutralna pod względem emisji CO2. Pod uwagę muszą być również brane koszty - nowe e-paliwo nie powinno być dużo droższe od paliw z ropy naftowej - czytamy.
W 2026 r. KE dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gigantyczna strata JSW. Spółka tłumaczy się trudną koniunkturą
554Podatek Belki wciąż drenuje kieszenie Polaków. W 2024 roku fiskus ściągnął prawie 11 mld zł
539JSW: wypadek zbiorowy w kopalni Knurów-Szczygłowice. Trzech poszkodowanych w szpitalach
489Kiedy paczka brzęczy. Pszczoły na pokładzie - innowacja w transporcie
485Ceny i dostępność jaj przed Wielkanocą 2025. Czy Polsce grożą braki w sklepach?
470Wielkanoc 2025: Święta droższe niż zwykle – jak radzą sobie polskie gospodarstwa?
+4 / -0"Dyrektor terroryzuje pracowników". Związkowcy mówią o skandalu w JSW, spółka zabiera głos
+4 / -0Wojna celna USA - czy uderzy w polski i śląski biznes? Eksperci: Największym zagrożeniem niepewność
+3 / -0Miliarder ze Śląska: liczba biurokratycznych absurdów jest przytłaczająca
+2 / -0W Polsce aptek jak na lekarstwo. Trzech na pięciu mieszkańców kraju zaopatruje się u sąsiadów
+1 / -0Renta wdowia: tylko w Śląskiem ponad 89 tys. wniosków. Termin tylko do końca lipca!
0Wesołych Świąt!
0W Wielkanoc 2025 Polacy mocno tną budżety na alkohol. Blisko 1/4 nie postawi go na świątecznym stole
0Wielki Piątek na stacjach paliw. Na Śląsku najtańsze benzyna i diesel, LPG też w dobrej cenie
0PGG otwarta na współpracę z Rudą Śląską. Kolejne rozmowy o transformacji
0