Projekt ustawy likwidującej między innymi szlabany na państwowych autostradach i wprowadzający nowy system opłat trafił do sejmu. Jeśli zostanie przyjęty, to od 1 grudnia tego roku przejazd odcinkami Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4) będzie możliwy bez zatrzymywania się przed szlabanem.
Przygotowany przez Ministerstwo Finansów i zaakceptowany przez rząd projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw został w środę podczas pierwszego czytania w Sejmie przesłany do Komisji Infrastruktury. Odrzucenia projektu w całości w pierwszym chcieli posłowie Koalicji Obywatelskiej i Lewicy, ale ich wnioski zostały oddalone.
- Kierując się przede wszystkim korzyścią dla obywateli, chcemy odejść od dotychczasowej metody poboru opłaty opartej o bramki autostradowe. Ustawa stworzy podstawę do budowy jednolitego systemu poboru wszystkich opłat drogowych" - mówiła w Sejmie szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska, cytowana przez cire.pl.
Dziś projektem zajmowała się Komisja Infrastruktury. Przedłosowała poprawkę, aby okres przejściowy wydłużyć z czerwca do 30 września br. równoległe funkcjonowanie systemów e-TOLL i viaTOLL.
Poprawkę zgłosił poseł Jerzy Polaczek ze Śląska (PiS). Dostała ona pozytywną opinię strony rządowej.
- Zmiany pozwolą poborcy opłaty na stworzenie okresu przejściowego i równoległego funkcjonowania dwóch systemów, co będzie umożliwiało płynne wdrożenie nowego systemu, który jest regulowany tą ustawą, i będzie dawało czas na dostosowanie się przewoźników do systemu - powiedział poseł Polaczek (PiS).
Przygotowane rozwiązanie pozwoli kierowcom na płynne poruszanie się. Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS – e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL.
- Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL zmniejszymy koszty poboru opłaty za przejazd. Nie trzeba będzie już przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury towarzyszącej Manualnemu Systemowi Poboru Opłat, czyli bramek autostradowych i ich wyposażenia – dodaje szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
W obecnie funkcjonującym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie w Miejscu Poboru Opłat (MPO), pobranie biletu lub wniesienie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady.
W systemie e-TOLL użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie, który zostanie uruchomiony w maju 2021 r. Ułatwieniem dla przewoźników będzie ograniczony zakres danych wymaganych do rejestracji w systemie e-TOLL oraz brak konieczności zawierania umowy.
Czytaj kolejne strony:
Oddanych głosów: 823
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1513Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1495Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
478Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
4283,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
410Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -13,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
0Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
0