Do naszego związku dotarły informacje, że kopalnia KWK Krupiński ma zostać przekazana lub sprzedana obcemu kapitałowi. Według tych informacji chodzi o kapitał niemiecki. Czy jest to prawda? - z takim pytaniem do wiceministra aktywów państwowych, pełnomocnika rządu ds. restrukturyzacji węgla Artura Sobonia zwrócił się WZZ Sierpień 80.
Bogusław Ziętek, przewodniczący Sierpnia 80 przypomina, że to związki zawodowe przeciwstawiały się likwidacji kopalni w 2017 roku i przekazaniu do SRK. Tak się jednak stało decyzją Skarbu Państwa 31 marca 2017 r.
„Właściciel stwierdził wówczas, że wydobycie węgla jest nieopłacalne i w ramach całej restrukturyzacji górnictwa należy ją jak najszybciej zlikwidować. Od 2017 r. rozpoczął się proces likwidacyjny, który w 2019 roku przybrał na sile.” czytamy w piśmie Sierpnia 80 do Artura Sobonia.
Bogusław Ziętek zwraca uwagę, że „Unia Europejska chce zmusić Polski rząd do likwidacji górnictwa w jak najszybszym terminie.” I stawia pytanie:
„Czy likwidacja górnictwa ma polegać na przekazaniu obcemu kapitałowi? Czy po to będziemy likwidować własne kopalnie, aby później w cenie złomu oddawać je obcym inwestorom? Czy dlatego w szybkim tempie likwidowane mają być także kopalnie posiadające złoża węgla koksowego (Halemba, Bielszowice), że po ich likwidacji znajdą się chętni na ich nabycie za bezcen? Czy dlatego mają być likwidowane kopalnie o ogromnych zasobach węgla ale również metanu (Janina, Ziemowit, Bolesław Śmiały, Sośnica), że po ich likwidacji znajdą się chętni na przejęcie tych bogactw?”
Wreszcie, związkowiec dopytuje, czy cała likwidacja ma polegać na tym, że kopalnie zostaną „przewłaszczone z majątku państwowego - narodowego, na majątek prywatny reprezentujący obcy kapitał.”
„Tyle razy słyszeliśmy z ust prominentnych polityków PiS, że kapitał ma narodowość. Czy o to chodzi aby ta narodowość kapitału dysponującego surowcami, była inna niż Polska? Jeśli potwierdzą się pogłoski o tym, że zlikwidowaną przez polski rząd kopalnię Krupiński przejąć ma niemiecki kapitał, to nasze obawy co do tego po co są likwidowane także inne kopalnie w tak pośpiesznym tempie, staną się tym bardziej uzasadnione.” pisze w liście Bogusław Ziętek.
I zarazem zaznacza, że „jeśli tak ma wyglądać ten proces, który podobno wymusza na nas Unia Europejska, to my się na to nie zgadzamy.”
„Uważamy, że skoro nie potrafimy obecnie wydobywać węgla w sposób opłacalny, to złoża węgla, które znajdują się w obszarach górniczych likwidowanych kopalń powinny zostać pozostawione przyszłemu pokoleniu, które przy lepszej technologii będzie mogła korzystać z naszego bogactwa narodowego. Uważamy, że sami potrafimy korzystać z własnych bogactw naturalnych i nie powinniśmy niszczyć narodowej własności w imię szalonej polityki klimatycznej Unii Europejskiej.” czytamy w liście do Artura Sobonia.
Pismo do pełnomocnika ds. restrukturyzacji górnictwa związkowcy kończą zdaniem „Repolonizacja, o której rząd ciągle mówi stoi w wyraźnej sprzeczności z wyżej opisaną sytuacją, gdyby krążące pogłoski maiły okazać się prawdą.”
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
3,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
484Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
428Na stacje paliw na dobre wróciła drożyzna. "Ryzyko wyższych cen wciąż realne"
422OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
420JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
374"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+6 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0Duże płatności już nie gotówką. Europarlament przyjął przełomowe przepisy
0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
0Trendy e-commerce w branży narzędziowej - analiza kondycji firmy Domitech w świetle rozwoju sektora budowlanego
0Do Katowic powrócił jedyny taki pojazd w Polsce. To minibus bez kierowcy
0