Niebagatelnie, bo aż dwukrotnie, wzrasta dofinansowanie ze Skarbu Państwa dla projektu Izera - z kwoty 250 mln zł do 500 mln zł. 22 grudnia podpisany został w tej sprawie aneks do umowy inwestycyjnej, zawartej 28 lipca 2021 roku. Komunikat na ten temat opublikowała spółka Electromobility Poland w mediach społecznościowych.
Jak wynika z ostatnich - przekazanych miesiąc temu - informacji, fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma zostać uruchomiona w grudniu 2025 roku. Tak wynika z harmonogramu, przedstawionego w piątek 25 listopada, podczas konferencji prasowej spółki Electromobility Poland w Katowicach.
Sławomir Bekier – członek zarządu spółki ds. finansowych - przekazał wówczas, że "po pozyskaniu dostawcy platformy spółka, której działalność zabezpieczona jest na najbliższe miesiące środkami Skarbu Państwa, wchodzi w fazę badania i oceny aspektów technicznych wykonalności projektów, która potrwa około roku". Równolegle spółka ma pracować nad pozyskiwaniem inwestorów.
Chcemy zakończyć montaż finansowy w IV kwartale 2023 r., aby z pełnym zabezpieczeniem kapitałowym przejść do fazy realizacyjnej, czyli fazy industrializacji - mówił w listopadzie Bekier.
Tymczasem 28 grudnia spółka Electromobility Poland wydała kolejny komunikat. Tuż przed świętami projekt produkcji polskiego elektryka zyskał od jedynego jak dotąd inwestora, czyli Skarb Państwa, dodatkowe środki. Na łączną kwotę 500 milionów złotych.
Realizując obowiązek informacyjny informujemy, że 22 grudnia 2022 r. podpisany został aneks do umowy inwestycyjnej z dnia 28 lipca 2021 r. pomiędzy ElectroMobility Poland, a Skarbem Państwa, na mocy którego nastąpi wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł - dowiadujemy się.
Spółka dodaje, że "realizacja umowy inwestycyjnej umożliwia kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery".
Oznacza to mniej więcej tyle, że aktualne - już pół miliarda złotych - ze Skarbu Państwa to wciąż nie jest kwota, która wystarczy spółce, żeby zrealizować plany produkcyjne.
Przypomnijmy, fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma zostać uruchomiona w grudniu 2025 roku, a koszt jej budowy szacowany jest na 6 mld zł. <<Fabryka za 6 mld zł, produkcja od grudnia 2025 – są nowe informacje o Izerze>>
Wspomniałem o kwocie ok. 6 mld zł, których będziemy docelowo potrzebować, aby pierwsze samochody wyjechały z fabryki, nie będziemy więc przesądzać, czy Skarb Państwa pozostanie na większościowej pozycji - mówił miesiąc temu Bekier.
Na pewno to zaangażowanie jest bardzo potrzebne teraz, bo nas uwiarygadnia: jesteśmy startupem i ciężko jest wychodzić do rynków, szczególnie finansowych, z projektem, który może być odczytywany jako w pewien sposób ryzykowny. On jest na pewno ciekawy w sensie atrakcyjności ekonomicznej, natomiast inwestorzy jak mają swoje pieniądze wyłożyć, różnie na to patrzą. Na pewno będziemy wychodzić zarówno do polskich, jak i zagranicznych podmiotów - zaznaczył.
Dodał, że „fabryka Izery w Jaworznie ma szansę zmienić krajobraz biznesowy regionu.”
By Izera powstała niezbędne jest stworzenie sieci kontrahentów i dostawców dla których współpraca z ElectroMobility Poland może okazać się silnym impulsem do rozwoju. Powstanie zakładu to także szansa dla przedsiębiorców z innych branż na których funkcjonowanie wpłynie powstanie zakładu oraz rozwój parku dostawców. Budowanie fabryki Izery oznacza więc szanse na awans ekonomiczny kilku tysięcy osób i rozwój biznesowy setek firm - przekonywał na tej samej konferencji Cyprian Gronkiewicz, dyrektor ds. uruchomienia produkcji.
Dodajmy, że dedykowaną dla aut elektrycznych platformę, na której zostanie zbudowana Izera, ma udostępnić ElectroMobility Poland chińska grupa motoryzacyjna Geely. O tej decyzji EMP poinformowała, po ponad dwóch latach oczekiwania, w połowie listopada. <<EMP odkrywa karty. Chińczycy pomogą zbudować Izerę>>
Polska spółka jest pierwszą firmą spoza grupy Geely, która będzie korzystać z tej technologii.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Będą utrudnienia na A4 Katowice-Kraków. Rusza remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice
2649Niemcy największym inwestorem w Polsce. Śląskie znalazło się na podium
804Osiedla przyszłości będą myśleć za mieszkańców. Lem to przewidział pół wieku temu
791Była fabryka maszyn, będą mieszkania. Twórcy biurowców .KTW przebudują rybnicką Ryfamę
726To już pewne. Firma z Katowic stworzy plan naprawy A1 Pyrzowice - Piekary Śl.
614W Beskidach może powstać kurort z termami. Ruszył przetarg na odwiert badający zasoby wód geotermalnych
+107 / -6Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
+10 / -1Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
+6 / -06 zadań - za niemal 150 mln zł. Katowice rozstrzygnęły przetarg na drogowe inwestycje
+3 / -0Osiedla przyszłości będą myśleć za mieszkańców. Lem to przewidział pół wieku temu
+3 / -0Hillwood Częstochowa ma pierwszego najemcę. To lider branży logistycznej
0Katowice: HUB Gamingowo-Technologiczny angażuje się w pierwsze projekty
0Drogi, inwestycje, edukacja, kultura. Tak wygląda budżet Sosnowca na 2023 rok
0PGE: rozpoczęła się budowa kotłowni rozruchowej w Elektrowni Rybnik
06 zadań - za niemal 150 mln zł. Katowice rozstrzygnęły przetarg na drogowe inwestycje
0