Skarb Państwa, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Polska Grupa Zbrojeniowa... pretendentów do przejęcia likwidowanej fabryki silników wysokoprężnych Fiata w Bielsku-Białej jest co najmniej kilku. Tymczasem związkowcy z Podbeskidzia podnoszą, że zamiast tego, w miejscu wyspecjalizowanego zakładu z załogą, mogą wkrótce powstać kolejne magazyny. O zainteresowanie sprawą zaapelowali do premiera Donalda Tuska.
Przypomnijmy: unijne normy dotyczące emisji spalin silników spalinowych, a co za tym idzie - spadek zamówień na jednostki tego typu - oto powód likwidacji zakładu FCA Powertrain w Bielsku-Białej. Spółka została postawiona w stan likwidacji. Zwolnienia grupowe mają objąć całą, 468-osobową załogę, i trwać od lutego do grudnia 2024 r. <<Fabryka Fiata w Bielsku-Białej do likwidacji. Pracę straci prawie 500 osób>>.
O zainteresowanie się losami likwidowanych w Bielsku-Białej zakładów FCA Powertrain podbeskidzka Solidarność zaapelowała 12 listopada do premiera Donalda Tuska.
Związkowcy przekonują, że najlepszym rozwiązaniem byłoby ulokowanie tam produkcji zbrojeniowej. O tym, że kompleks przemysłowy należący do FCA Poland, w tym zakład Powertrain, może zostać wykupiony przez Polską Grupę Zbrojeniową, z przeznaczeniem pod budowę podzespołów dla Jelcza, pisaliśmy w lipcu 2023 r. <<Polska Grupa Zbrojeniowa rozważa zakup fabryki Fiata w Bielsku-Białej>>.
Nie jest jeszcze za późno, by kupić bielskie zakłady z całą infrastrukturą na rzecz produkcji zbrojeniowej za dwie trzecie ich wartości. Potrzeba jednak odważnych i szybkich decyzji. Ulokowanie w Bielsku-Białej produkcji na rzecz Polskiej Grupy Zbrojeniowej byłoby szansą na stworzenie nowych stabilnych miejsc pracy, gospodarczy rozwój całego regionu i przetrwanie innych firm od lat kooperujących z szeroko rozumianym przemysłem motoryzacyjnym - przekonują w piśmie związkowcy.
Przewodniczący podbeskidzkiej Solidarności, Marek Bogusz, zauważa, że takich korzyści z pewnością nie będzie, jeśli zrealizowany zostanie zakup tych terenów przez firmę deweloperską, która prawdopodobnie uruchomi w tym miejscu… gigantyczne magazyny.
Czasu jest niewiele, ale nadal Skarb Państwa lub Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna mogą skorzystać z korzystnego prawa pierwokupu – podkreśla Marek Bogusz.
Kopie listu do premiera Donalda Tuska zostały w związku z tym skierowane m.in. do ministra obrony narodowej i ministra aktywów państwowych oraz wojewody śląskiego i prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Marek Bogusz wskazuje jednocześnie, że łączna kwota nabycia z umowy warunkowej, czyli 32 mln euro, stanowi zaledwie niecałe 62 proc. wartości fabryki zapisanej w operacie szacunkowym (52 mln euro).
W ocenie przewodniczącego nieskorzystanie z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa lub Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną w takim przypadku byłoby "działaniem na szkodę Skarbu Państwa lub spółki".
W liście podkreślono, że Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej była od lat 70-tych ubiegłego wieku jednym z najważniejszych organizmów gospodarczych na południu Polski.
Wbrew nazwie nie była to jedna fabryka, lecz wielozakładowe przedsiębiorstwo liczące 15 zakładów zlokalizowanych w Bielsku-Białej, Tychach, Czechowicach-Dziedzicach, Skoczowie, Ustroniu, Sosnowcu i Częstochowie, zatrudniające jeszcze na początku lat 90-tych 25 tys. pracowników - podkreślają związkowcy.
W wyniku procesu przekształceń i prywatyzacji polskiej gospodarki w latach 1990 -1992 Fabryka Samochodów Małolitrażowych przekształciła się w koncern Fiat Auto Poland, co zaowocowało funkcjonowaniem do dziś w pobliżu Bielska-Białej klucza przedsiębiorstw branży przemysłu samochodowego w ilości 37 fabryk.
Pełną treść pisma publikujemy poniżej:
Tagi: stellantis, fabryka Stellantis bielsko-biała, fabryka fiata bielsko-biała, FCA Powertrain Poland, likwidacja fabryki fiata, zwolnienia grupowe stellantis, fabryka silników bielsko-biała, stellantis tychy, stellantis gliwice, polska grupa zbrojeniowa, Polska Grupa Zbrojeniowa fabryka fiat, jelcz bielsko biała, pgz bielsko biała, fabryka jelcz bielsko biała
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Mobilne paczkomaty w kurortach narciarskich. Pierwszy na Śląsku, na "Złotym Groniu" w Istebnej
863Była świadkiem sukcesów i górniczych tragedii. Kluczowa kopalnia JSW fedruje już 50 lat
574Bielsko-Biała: na terenie kultowej Befamy – dawnej ikony przemysłu – powstaną mieszkania
532Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
446Szef zakładowej "Solidarności" o przedłużeniu działania konwencjonalnej Elektrowni Rybnik: Krok w dobrą stronę, ale tylko krok
389Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
+2 / -0Nie tylko wielkie areny. Prawie 38 mln złotych na inwestycje sportowe w Śląskiem
+2 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0"Skomunikuje tereny inwestycyjne". Bliżej budowy węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
+2 / -0Zabytkowy Pałac Donnersmarcków w rękach Grupy Arche. Transakcja za 14 mln złotych
0Mobilne paczkomaty w kurortach narciarskich. Pierwszy na Śląsku, na "Złotym Groniu" w Istebnej
0Najbardziej zadłużone gminy województwa śląskiego. Te samorządy toną w długach (LISTA)
0Tu rozwijała się secesja. W śląskim "małym Wiedniu" powstała nowa atrakcja turystyczna
0Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
0