Kariera

Śląska branża IT podbija świat. Jakie mają plany menadżerowie na rok 2020?

2020-02-18, Autor: Tomasz Raudner

Umocnienie pozycji w USA, wejście do Azji czy Afryki, promocja własnej marki – to tylko niektóre plany na rok 2020 firm sektora IT ze Śląska. Menadżerów poprosiliśmy też o podsumowanie roku 2019 i prognozy dla branży.

Reklama

Zapytania rozesłaliśmy do szeregu firm branży IT z województwa śląskiego. Prosiliśmy o podsumowanie roku 2019, a także podzielenie się planami na rok 2020. Chcieliśmy też dowiedzieć się, jaką przyszłość dla branży prognozują menadżerowie. Odpowiedzi udzielili szefowie firm Netizens, Senetic i NoMonday.

Witold Kempa, założyciel i dyrektor zarządzający Netizens.

Jaki był rok 2019 w państwa firmie?

Przede wszystkim był to dla nas wyjątkowy rok, ponieważ świętowaliśmy nasze 20. urodziny. Taka rocznica to zawsze dobra okazja do refleksji i podsumowań. W końcu w ciągu tych 20 lat udało nam się zrealizować ponad 1500 technologicznych projektów. Natomiast co wydarzyło się w samym 2019?

Wprowadziliśmy na rynek amerykański flagowy produkt naszego działu R&D - MovStat. To system analizujący anonimowe dane o ruchu i zachowaniu osób w miejscach publicznych. MovStat bazuje na obrazach z kamer oraz autorskim oprogramowaniu, które umożliwia generowanie statystyk. Wdrożenie, które miało miejsce w branży restauracji szybkiej obsługi, było możliwe dzięki nawiązaniu współpracy z firmą DtiQ. Usługa jest stale rozwijana przez naszych programistów, a obecnie z systemu korzysta już ponad 100 placówek w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii oraz Polsce.

Oprócz tego udało nam się utrzymać zdecydowaną większość dotychczasowych klientów i pozyskać kilka nowych projektów do realizacji. Miniony rok to także rozwój naszego software house, bez którego nie byłoby dostosowanych dla potrzeb klientów aplikacji, oprogramowania i serwisów internetowych tworzących otoczenie naszych produktów.

Jakie macie państwo plany dotyczące 2020 roku?

W najbliższych miesiącach skoncentrujemy się na wzmocnieniu pozycji MovStata na rynku amerykańskim, głównie poprzez sukcesywne zwiększanie liczby obsługiwanych przez nasz system placówek. Działamy w tym sektorze w modelu produktowym oraz abonamentowym, dlatego nasz zespół musi cały czas trzymać rękę na pulsie. Co ważne,

wielozadaniowość naszego rozwiązania została dostrzeżona również w krajach Bliskiego Wschodu, gdzie na przełomie pierwszego i drugiego kwartału przewidziane są pilotaże. Dodatkowo planujemy zwiększyć sprzedaż usług programistycznych i inżynierskich na rynkach Europy Zachodniej.

Tutaj stawiamy przede wszystkim na nasze działy mobile, frontend i backend. W 2020 roku czeka nas również kilka premier dużych projektów, nad którymi prace rozpoczęliśmy już kilka miesięcy temu. Będzie to między innymi aplikacja mobilna, która zadebiutuje w Niemczech czy zupełnie nowy produkt naszego klienta, do którego przygotowujemy software oraz firmware.

Jakie są państwa prognozy dotyczące branży w 2020 roku?

Obecnie technologia ewoluuje w tak szybkim tempie, że roczne prognozy wydają się być wręcz nierealne. W końcu jedną z najszybciej rozwijających się branż jest właśnie IT. Oczywiście warto cały czas monitorować między innymi machine learning, sztuczną inteligencję (AI), rzeczywistość rozszerzoną (AR), cyberbezpieczeństwo czy szczególnie nam bliski w Netizens internet rzeczy (IoT). W ogóle technologie od kilku lat pchają nas w kierunku integracji większości naszych aktywności ze środowiskiem internetu i aplikacji mobilnych, a ten trend wymaga innowacyjności i efektywnego ekonomicznie wykorzystania już istniejących rozwiązań. Warto też zwrócić uwagę na coraz większą dysproporcję między liczbą dostępnych programistów a potrzebami rynku. Jest to trend, który już dotarł do Polski.

Grzegorz Koczor, prezes NoMonday

Jaki był rok 2019 w państwa firmie?

Stabilny rozwój, głównie dzięki stałym klientom, którzy współpracują z NoMonday od kilku lat i znając nasze kompetencje, powierzają nam bieżącą obsługę. To pozwoliło nam na kolejne inwestycje i dalszy rozwój, przy założeniu, że pozostajemy niezależnym podmiotem, bez zewnętrznych źródeł finansowania, co zwykle ma przełożenie na ograniczoną decyzyjność. Jak to zwykle bywa, nie wszystkie cele udało się zrealizować, szczególnie te związane z wewnętrznym marketingiem i promocją marki NoMonday. Zostało więc trochę przemyśleń i rzeczy do nadrobienia w roku 2020. Należy jeszcze dodać, że w ostatnim kwartale roku można było wyczuć u klientów większą ostrożność i realizację tylko priorytetowych projektów. To tendencja, która utrzymuje się od kilku lat, czyli większa świadomość w podejmowaniu inwestycji.

Jakie macie państwo plany dotyczące 2020 roku?

Tak jak wspomniałem wcześniej, chcemy bardziej promować markę NoMonday. Otrzymujemy sygnały z rynku, że wykonujemy projekty na poziomie najlepszych agencji w Polsce ale jesteśmy za mało widoczni „na salonach” (również tych wirtualnych), wskutek czego nie wykorzystujemy w pełni swojego potencjału, głównie pod kątem sprzedażowym.

Kolejnym przedsięwzięciem jest optymalizacja procesów wewnętrznych. Chodzi o wprowadzenie bardziej zaawansowanych czynników mierzalnych, dzięki którym będziemy mogli sprawdzać rentowność projektów, efektywność pracowników i szybciej reagować. Przy zespole 19 specjalistów i dużej ilości projektów dla czołowych marek w Polsce, takie działania mają realny wpływ na wynik finansowy agencji. Tak naprawdę proces ten rozpoczęliśmy już w trzecim kwartale 2019, jednak pełne wdrożenie i testy mają nastąpić w pierwszych miesiącach tego roku.

Skupiamy się też oczywiście na tym, co stanowi core naszego biznesu, czyli wsparcie w zakresie marketingu i promocji marek, chcąc pozyskać kolejne stałe zlecenia, które dają możliwość generowania efektywnych projektów, dzięki temu że lepiej poznajesz klienta i jego grupę docelową.

Jakie są państwa prognozy dotyczące branży w 2020 roku?

Naszym zdaniem rok 2020 nie przyniesie przełomowych wydarzeń, które w sposób znaczący zmienią układ sił na rynku, czy też zaowocują nową technologią, która w zakresie globalnym zmieni ten biznes. Należy jednak oczekiwać wciąż nowych narzędzi, dających możliwość prowadzenia skutecznej promocji małym i średnim firmom. Liczne rozwiązania, jak np. e-commerce, nie są już poza zasięgiem mniejszych marek. To wyraźnie napędza konsumpcję a tym samym daje możliwość nowych zleceń agencji.

Wierzymy, że tak jak w poprzednich latach, również lokalni wydawcy oferujący niejednokrotnie naprawdę atrakcyjne pakiety reklamowe, będą mieli coraz większą siłę przebicia. Póki co, Facebook i Google zdominowały rynek reklamowy i choć 2020 nie zmieni układu sił, to jednak butność tych potęg pozwala wierzyć, że każda władza kiedyś się kończy.

Globalne trendy, takie jak ekologia, równouprawnienie płci, sprawią że w roku 2020 marki rozpoznawalne jeszcze bardziej będą komunikowały swoje wartości, nie skupiając się jedynie na projektach czysto komercyjnych.

Łukasz Bojar, wiceprezes firmy Senetic

Jaki był rok 2019 w państwa firmie?

Choć spowolnienie gospodarcze nie ułatwia firmom ekspansji, dla Senetic ten rok był pełen spektakularnych sukcesów w obszarze eksportu. Prowadzenie biznesu o zasięgu międzynarodowym na bardzo konkurencyjnym rynku IT nie jest łatwym zdaniem, jednak dla nas ten rok był znakomity pod względem wyników. Doceniono je również w międzynarodowym środowisku.

Otrzymaliśmy główną nagrodę w konkursie organizowanym przez Puls Biznesu i PwC – Polska Firma Międzynarodowy Czempion w kategorii Eksporter. Pojawiliśmy się w zaszczytnym gronie najlepszych polskich firm, które wykazują się innowacyjnym podejściem do prowadzenia biznesu.

Zdobyliśmy tytuł National Winner w kategorii The Digital Technology Award with Turnover of €26-150M w prestiżowym konkursie European Business Awards, który nagradza największe sukcesy biznesowe w różnych branżach. Polskę reprezentowało w tej edycji aż 13 firm. Otrzymaliśmy nominację w konkursie e-Commerce Polska Awards 2019 w kategorii Best in Crossborder. Konkurs ten to najważniejsze wydarzenie w rodzimej branży e-commerce, gromadzące przedstawicieli najlepszych platform oraz sklepów internetowych.

Strategia Senetic od początku istnienia  zakłada międzynarodową ekspansję. Wierzymy, że wszystkie firmy powinny mieć równy dostęp do najnowszej technologii. Zgodnie z naszym celem strategicznym, każdego roku docieramy do nowych rynków, aby w kolejnych obszarach polepszyć jakość pracy małych i średnich przedsiębiorstw.

Jesteśmy bardzo dumni, że w tegorocznym rankingu Computerwolrd TOP200 w kategorii Najwięksi dostawcy usług w modelu cloud w 2018 roku zajęliśmy 18 miejsce. To znaczny awans, bo rok wcześniej mieliśmy dopiero 26 lokatę. 2 października 2019 podczas konferencji Microsoft ONE2019 w Krakowie, otrzymaliśmy tytuł Partnera Roku CSP (Cloud Solution Provider). To ogromny powód do dumy, potwierdzenie siły marki i jakości rozwiązań chmurowych oferowanych przez Senetic. Nie tylko nie zawodzimy oczekiwań naszych klientów, ale możemy kompleksowo odpowiadać na potrzeby rynków.

Od niedawna Senetic może pochwalić się prestiżowym tytułem Veeam Platinum Status oraz Intel Platinum w członkowskim programie Technology Provider. Najwyższy poziom partnerstwa, to przede wszystkim szereg licznych korzyści dla naszych klientów. Co roku wzrasta liczba krajów objętych siecią dystrybucji Senetic. W 2018 roku sprzedawaliśmy nasze produkty i usługi do 108 krajów, pod koniec 2019 roku liczba ta skoczyła do 151.

Jakie macie państwo plany dotyczące 2020 roku?

Rozwój międzynarodowy. Aktualnie posiadamy 80 sklepów eCommerce sprzedających produkty i usługi na całym świecie. Celem na 2020 jest przeniesienie wszystkich sklepów na jedną platformę, jaką jest Magento. Powinno nam to pozwolić na dotarcie do ogromnej większości krajów na świecie. Obecnie posiadamy 27 spółek. Spółki powstały w strategicznych krajach zgodnie z regionalizacją Microsoftu tak, aby móc sprzedawać produkty chmurowe w dowolnym miejscu na świecie. Istnieje niewiele miejsc, które nie są przez nas pokryte a są to Chiny, Japonia, Korea Południowa i Taiwan. Nie wliczamy tutaj krajów, które są objęte różnego rodzaju zaostrzeniami i embargo i zgodnie z prawem nie można do nich dostarczać produktów ani usług IT. Na tą chwilę nie planujemy otwierać nowych spółek w innych krajach. Nie mniej nie wykluczamy takiej możliwości, jeżeli, któryś z nowych rynków będzie bardzo perspektywiczny a otwarcie nowej spółki znacznie podniesie szansę sukcesu. W 2020 roku wszystkie spółki powinny mieć uruchomioną sprzedaż produktów CSP tak, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i dostarczyć produkty Microsoft możliwie największej liczbie klientów. 

Ekspansja międzynarodowa oraz ciągłe umacnianie i zwiększanie zespołów aktualnych spółek powinno nieustannie generować wzrost przychodów i zyskowności firmy. 

Aktualnie największy potencjał widzimy w krajach Afryki Południowej, które są anglojęzyczne oraz Afryki Północnej mówiącej po francusku. W 2020 będzie to jeden z priorytetów w kontekście ekspansji zagranicznej. W 2020 roku będziemy się też mocno przygotowali pod kątem logistycznym, co umożliwi nam sprzedaż w odleglejszych i bardziej konkurencyjnych krajach.

W przypadku sprzedaży hardware powinniśmy nieustannie poszukiwać nowych marek i rozwiązań, które w danym czasie posiadają przewagę konkurencyjną na rynku a przy współpracy z naszą firmą pozwalają nam na dystrybucję swoich rozwiązań bez ograniczeń terytorialnych. Tylko posiadając globalnych partnerów, którzy wspierają nas w naszym rozwoju i ekspansji możemy działać strategicznie i rozwijać dane marki na całym świecie.

Jakie są państwa prognozy dotyczące branży IT w 2020 roku?

Rozwój usług chmurowych – przede wszystkim przenoszenie infrastruktury IT do chmury w sektorze MŚP. Skalowanie biznesu na cały świat w oparciu o chmurę. Rozwój usług związanych z utrzymaniem infrastruktury IT przez zewnętrznych specjalistów w celu optymalizacji kosztów. Wzrost znaczenia dynamicznej prewencji w dobie ataków hackerskich i różnego rodzaju cyber zagrożeń w sektorze MŚP.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Koronawirus: jaka pomoc dla firm byłaby najlepsza?








Oddanych głosów: 266