Polecamy na Śląsku

Śląska komunikacja przechodzi na prąd i wodór

2021-03-12, Autor: tora

Nawet co piąty autobus jeżdżący pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego wkrótce może być zasilany paliwem alternatywnym. Gdy dodamy do tego tramwaje i trolejbusy – co trzeci. Wszystko to możliwe dzięki dofinansowaniu zakupu autobusów elektrycznych.

Reklama

Metropolia GZM właśnie podpisała umowę na 32 pojazdy wraz z budową stacji ładowania w ramach programu GEPARD II oraz ubiega się o dofinansowanie zakupu 20 zasilanych wodorem w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Ponadto PKM Katowice, PKM Gliwice i PKM Sosnowiec oczekują m.in. na dostawę łącznie 34 „elektryków”.

- Rozwój transportu niskoemisyjnego jest dla nas jednym ze strategicznych celów – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Zakup elektryków niemożliwy bez rządowego wsparcia

- Małymi krokami, wspólnie z naszymi operatorami i PKMami, staramy się, by w naszej flocie liczba „elektryków” i pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi systematycznie wzrastała. Ze względu na wciąż utrzymujące się wysokie koszty wdrożenia tych technologii, ich zakup nie byłby możliwy bez rządowego i unijnego wsparcia. Dzięki temu nasz transport publiczny staje się coraz bardziej komfortowy i, co jest równie ważne, ekologiczny. Poprawa jakości powietrza właśnie poprzez inwestycje w rozwój transportu niskoemisyjnego to jedno z naszych najważniejszych wyzwań – dodaje Karolczak.

Do końca marca GZM ogłosi przetarg na zakup 32 elektrycznych autobusów. Koszt tej inwestycji to 120 mln zł, z czego 80 mln zł to dofinansowanie otrzymane w ramach programu GEPARD II. 10 marca w Urzędzie Marszałkowskim została podpisana umowa w tej sprawie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotacja w połowie będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, a w połowie z NFOŚiGW. Umowa o dofinansowanie projektu ze środków RPO WSL zostanie podpisana po ogłoszeniu przetargu na realizację projektu.

Takie autobusy pojawią się na śląskich drogach

Dzięki temu na drogach GZM pojawi się 27 autobusów 12-metrowych, 5 przegubowych o długości 18 metrów oraz zakupionych zostanie 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. Ponadto w sześciu miastach zostanie wybudowanych 9 stacjonarnych ładowarek – po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach.

Elektryczne autobusy dołączą do floty ponad 200 pojazdów, które zasilane są paliwami alternatywnymi – sprężonym gazem ziemnym (149), napędem hybrydowym (41) i elektrycznym (13), a które już teraz obsługują pasażerów Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Dofinansowanie w ramach programu GEPPARD II otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe, które zamówią 6 nowoczesnych trolejbusów hybrydowych.

- Trolejbusy, które trafią do Tychów są pojazdami innowacyjnymi, i są w pewnym sensie połączeniem trolejbusu i autobusu elektrycznego. Podstawowym źródłem napędu będą zabudowane baterie, a sieć trakcyjna będzie służyła ich ładowaniu. Ponadto nowe pojazdy będą wyposażone we wszystkie niezbędne systemy ułatwiające pracę kierowcy oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej – mówi Marcin Rogala, prezes TLT.

Dodajmy, że w ramach programu Gepard II trzy autobusy kupi Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu a dwa Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. Ogółem w ramach programu Gepard II Ministerstwo Klimatu i Środowiska dofinansuje ze środków NFOŚiGW łącznie zakup 43 autobusów zeroemisyjnych i 34 stacje ładowania. Przedsięwzięcie o wartości ponad 138 mln zł uzyska również wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. W tej puli największą część – 32 pojazdy – zakupi właśnie GZM

Ponadto na dostawę łącznie 24 autobusów elektrycznych, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czekają również PKM Sosnowiec (14) i PKM Gliwice (10). Z kolei do floty PKM Katowice dołączy wkrótce 10 nowych „elektryków”.

– Sukcesywna wymiana taboru PKM Katowice wpisuje się w nasze kompleksowe myślenie o transporcie zrównoważonym – ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji publicznej. Wzrost komfortu podróży, w połączeniu z funkcjonującymi już centrami przesiadkowymi to kolejny czynnik, który ma zachęcić mieszkańców do korzystania z tych rozwiązań. Autobusy elektryczne idealnie nadają się do wykorzystania w centrach miast i wszędzie tam, gdzie prędkość komunikacyjna jest niewielka ze względu na warunki drogowe – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Gliwicka spółka podpisała również umowę na 15 autobusów hybrydowych.

Metropolia chce też autobusy na wodór

Metropolia ubiega się także o dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. W tej sprawie trwa aktualnie ocena wniosku złożonego do programu „Zielony Transport Publiczny”. Projekt ten będzie pilotażem, stanowiącym pierwszy etap we wdrażaniu i upowszechnianiu transportu publicznego napędzanego wodorem na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Gdy te planowane zakupy zostaną sfinalizowane, to nawet co piąty autobus, jeżdżący pod szyldem ZTM, będzie napędzany niskoemisyjnym paliwem. Uwzględniając w tym zestawieniu również tramwaje (300) i trolejbusy (25), wtedy co trzeci pojazd na drogach GZM będzie zasilany paliwem alternatywnym.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 533

Prezentacje firm