Grupa UNIMOT, poprzez spółkę Unimot Aviation, zrealizowała pierwszą w Polsce fizyczną dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego SAF (Sustainable Aviation Fuel). Paliwo trafiło na lotnisko w Pyrzowicach, gdzie po raz pierwszy w Polsce zatankowano samolot rejsowy alternatywnym paliwem. To milowy krok w kierunku dekarbonizacji lotnictwa i dowód gotowości śląskiej spółki na wyzwania nadchodzących regulacji unijnych.
Unimot Aviation, spółka należąca do Grupy Unimot, zrealizowała pierwszą w Polsce fizyczną dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego SAF na polskie lotnisko. Paliwo zostało dostarczone do Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach, co stanowi istotny krok w kierunku dekarbonizacji transportu lotniczego w Polsce. Jest to również wyraźny dowód na gotowość spółki do świadczenia kompleksowych usług w nowym otoczeniu regulacyjnym, które od 2025 roku wymaga stosowania paliwa SAF w ilości co najmniej 2% całkowitej masy paliwa lotniczego na lotniskach spełniających definicję unijnego portu lotniczego.
SAF to alternatywa dla tradycyjnych paliw kopalnych, produkowana m.in. z olejów roślinnych, tłuszczów zwierzęcych i odpadów z produkcji rolnej. Produkt może przyczynić się do około 65% redukcji emisji potrzebnej, aby sektor lotniczy osiągnął zerowy poziom emisji netto do 2050 roku. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z dnia 18 października 2023 roku, od 1 stycznia 2025 r. wszystkie unijne porty lotnicze obsługujące ponad 800 tys. pasażerów rocznie (lub 100 tys. ton cargo) zobowiązane są do stosowania paliwa SAF w ilości nie mniejszej niż 2% całkowitej masy paliwa lotniczego. Z uwagi na te kryteria, obowiązkiem tym objętych zostanie osiem lotnisk w Polsce.
– W Unimot Aviation dysponujemy silnym zapleczem logistycznym, które pozwala nam działać szybko i efektywnie. Chcemy być nie tylko dostawcą, ale kompleksowym partnerem dla linii lotniczych i lotnisk w Polsce – wspierając je w dostosowaniu się do nowych regulacji oraz budowie bardziej zrównoważonej przyszłości lotnictwa. W kontekście globalnych działań na rzecz redukcji emisji, paliwa alternatywne, takie jak SAF, będą tylko zyskiwać na znaczeniu – mówi Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot.
Zwieńczeniem dostawy do katowickiego portu lotniczego było zatankowanie przez UNIMOT Aviation Services samolotu typu Airbus A320, który 23 kwietnia 2025 roku odbył rejs do Marsa Alam (RMF) w Egipcie. Było to pierwsze w Polsce tankowanie samolotu rejsowego paliwem SAF – wydarzenie przełomowe dla sektora lotniczego w kraju.
Katowice Airport, dzięki Unimot Aviation, zostało pierwszym lotniskiem w Polsce, na którym zrealizowano fizyczną dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego. Infrastruktura lotniska już teraz przygotowuje się na przyszłość.
– Dziękuję za wybór naszego portu, to ważny sygnał dla rynku. Na katowickim lotnisku trwa budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową, to inwestycja dofinansowana ze źródeł Unii Europejskiej, która zakończy się w połowie przyszłego roku. Po oddaniu do użytkowania, będzie to najnowocześniejsza w Polsce lotniskowa infrastruktura do magazynowania i dystrybucji paliwa lotniczego, także typu SAF – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.