Droga S86 od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach oraz autostrada A4 pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska są najbardziej obłożonymi ruchem trasami w woj. śląskim. Na tych odcinkach jeździ średnio codziennie ponad 100 tys. pojazdów – tak wynika z Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021, którego wyniki podała GDDKiA. Całe woj. śląskie ze średnim dziennym ruchem rocznym (SDRR) wynoszącym 22 619 pojazdów na dobę bije pozostałe regiony kraju.
Generalny Pomiar Ruchu 2020/2021 dotyczył dróg krajowych. Średnia dla kraju wynosi 13 574 poj./dobę. GDDKiA podaje, że uwzględniając podział funkcjonalny dróg, średniodobowy ruch roczny na drogach międzynarodowych w województwie śląskim wyniósł ponad 38 900 poj./dobę, a na pozostałych ponad 16 400 poj./dobę.
Dla porównania najmniejszym obciążeniem ruchu, poniżej 8000 poj./dobę, charakteryzowały się drogi krajowe w województwie warmińsko-mazurskim.
Najbardziej obciążonymi odcinkami dróg krajowych w GPR 2020/21 okazały się:
S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka, SDRR od 104 620 do 197 813 poj./dobę, zależnie od odcinka,
S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, SDRR od 104 869 do 114 959 poj./dobę, zależnie od odcinka,
S2, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami na przecięciu z Al. Jerozolimskimi i al. Krakowską, SDRR od 100 461 do 114 288 poj./dobę, zależnie od odcinka.
Następne dwa odcinka zlokalizowana są w województwie śląskim:
S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach, SDRR = 112 736 poj./dobę,
A4, pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska, SDRR = 105 033 poj./dobę.
GDDKiA podało też wybrane trasy w woj. śląskim, na których ruch wzrósł najbardziej w porównaniu do poprzedniego generalnego pomiaru ruchu w 2015 r.
A1 węzeł Pyrzowice – węzeł Gliwice Sośnica: wzrost średnio o około 30 proc.
A1 węzeł Gliwice Sośnica – węzeł Żory: średnio o około 27 proc.
A4 węzeł Gliwice Sośnica – węzeł Katowice Mikołowska: średnio o około 11 proc. (w międzyczasie, tj. w 2016 roku, ukończono równolegle biegnącą Drogową Trasę Średnicową - DW902).
S1 węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria – węzeł Imielin: średnio o około 19 proc.
S1 węzeł Bielsko-Biała Komorowice – węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice (Północno-Wschodnia Obwodnica Miasta Bielsko-Biała): średnio o około 35 proc.
S1 węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice - węzeł Przybędza: średnio o około 44 proc.
GDDKiA podała też przykłady węzłów drogowych, na których zmalał ruch na ciągu głównym:
A1 węzeł Żory - od strony Gliwic w kierunku granicy państwa w Gorzyczkach o 19 666 poj./dobę, tj. o około 45 proc. Węzeł krzyżuje się z DW935, którą można dojechać między innymi do Rybnika i Żor.
S1 węzeł Żywiec Soła od strony Bielska-Białej (węzeł Łodygowice) w kierunku granicy państwa w Zwardoniu o 11 766 poj./dobę, tj. o około 41 proc. Węzeł krzyżuje się z DW946. Ta droga wojewódzka w Żywcu rozwidla się na DW945 biegnącą do przejścia granicznego Korbielów-Oravská Polhora.
S1 węzeł Imielin od strony Mysłowic w kierunku Tychów o 18 030 poj./dobę, tj. o około 34 proc.
Na tym węźle następuje przeniesienie ruchu na układ dróg lokalnych, w tym na DW934.
S52 węzeł Bielsko-Biała Wapienica, od węzła Bielsko-Biała Komorowice (DK1) w kierunku Skoczowa (węzeł Jasienica) o 16 555 poj./dobę, tj. o około 29 proc. Na tym węźle następuje przeniesienie ruchu między innymi na DW942 i 944 oraz do strefy przemysłowej.
A4 węzeł Kleszczów z kierunku Wrocławia (węzeł Łany) w kierunku Katowic o 8 165 poj./dobę, tj. o około 19 proc. Węzeł krzyżuje się z DK88 w Gliwicach, którą można dojechać między innymi do Drogowej Trasy Średnicowej - DW902).
Największe spadki ruchu w Polsce odnotowano na DK91 Częstochowa - Podwarpie, o ok. 20-24 tys. poj./dobę, w zależności od odcinka o ok. 40-60 proc. Ruch z tej drogi przejęła wybudowana w 2019 roku Autostradowa Obwodnica Częstochowy - A1.
Mapa Regionu Górnośląskiego w większym rozmiarze
Mapa Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 w Polsce
- GPR przeprowadzany jest co 5 lat. Poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 i trwało ok. 2 lata. Wydłużyliśmy je z uwagi na pandemię – informuje GDDKiA.
- Wyniki będą wykorzystane m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg czy analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 znajdują się w serwisie GDDKiA. Bardziej szczegółowy materiał informacyjny zostanie zawarty w opracowaniu pn. „Ruch drogowy 2020/2021”, którego publikacja planowana jest w pierwszym kwartale 2022 roku.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Górnik Zabrze sprzedany w biegu? "Transakcja musi być przejrzysta"
2172Trwa wielki protest rolników i myśliwych w Katowicach. Sprawdź mapę utrudnień
966Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
554Górnicy z PGG innowacyjną techniką wyremontowali 40-letni zbiornik na urobek
484E-petrol: na stacjach paliw znów drogo. Tyle zapłacimy za benzynę w przedświątecznym tygodniu
479Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -1Wielki triumf po 28 latach! RAŚ wygrał batalię o prawo Ślązaków do zrzeszania się
+3 / -1Długi weekend w Tatrach? Wraca połączenie Kolei Śląskich z Katowic do Zakopanego
+2 / -0Podwyżka VAT na żywność: jakie będą konsekwencje dla konsumentów i gospodarki?
+2 / -0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
+1 / -0Zbrodnia vatowska na 50 około mln zł. KAS zatrzymała 7 osób, w tym ze śląskiego
0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
0Spadająca inflacja napędzi świąteczną sprzedaż. Blisko co czwarty Polak zrobi droższe zakupy
0Polacy mają sposób na tańsze święta. Liczą na sprawdzony "patent" z promocjami
0Akcja służb w związku z Funduszem Sprawiedliwości. ABW weszło do domu posła ze Śląska
0