Wiadomości

Śląskie najbardziej obciążone ruchem w Polsce. Najgorzej między Sosnowcem a Katowicami

2021-11-23, Autor: tora

Droga S86 od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach oraz autostrada A4 pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska są najbardziej obłożonymi ruchem trasami w woj. śląskim. Na tych odcinkach jeździ średnio codziennie ponad 100 tys. pojazdów – tak wynika z Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021, którego wyniki podała GDDKiA. Całe woj. śląskie ze średnim dziennym ruchem rocznym (SDRR) wynoszącym 22 619 pojazdów na dobę bije pozostałe regiony kraju.

Reklama

Ruch na drogach krajowych - różnice między województwami

Generalny Pomiar Ruchu 2020/2021 dotyczył dróg krajowych. Średnia dla kraju wynosi 13 574 poj./dobę. GDDKiA podaje, że uwzględniając podział funkcjonalny dróg, średniodobowy ruch roczny na drogach międzynarodowych w województwie śląskim wyniósł ponad 38 900 poj./dobę, a na pozostałych ponad 16 400 poj./dobę.

Dla porównania najmniejszym obciążeniem ruchu, poniżej 8000 poj./dobę, charakteryzowały się drogi krajowe w województwie warmińsko-mazurskim.

Najbardziej oblegane drogi krajowe

Najbardziej obciążonymi odcinkami dróg krajowych w GPR 2020/21 okazały się:

  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka, SDRR od 104 620 do 197 813 poj./dobę, zależnie od odcinka,

  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, SDRR od 104 869 do 114 959 poj./dobę, zależnie od odcinka,

  • S2, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami na przecięciu z Al. Jerozolimskimi i al. Krakowską, SDRR od 100 461 do 114 288 poj./dobę, zależnie od odcinka.

Następne dwa odcinka zlokalizowana są w województwie śląskim:

  • S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach, SDRR = 112 736 poj./dobę,

  • A4, pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska, SDRR = 105 033 poj./dobę.

Śląskie – tutaj ruch wzrósł najbardziej

GDDKiA podało też wybrane trasy w woj. śląskim, na których ruch wzrósł najbardziej w porównaniu do poprzedniego generalnego pomiaru ruchu w 2015 r.

  • A1 węzeł Pyrzowice – węzeł Gliwice Sośnica: wzrost średnio o około 30 proc.

  • A1 węzeł Gliwice Sośnica – węzeł Żory: średnio o około 27 proc.

  • A4 węzeł Gliwice Sośnica – węzeł Katowice Mikołowska: średnio o około 11 proc. (w międzyczasie, tj. w 2016 roku, ukończono równolegle biegnącą Drogową Trasę Średnicową - DW902).

  • S1 węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria – węzeł Imielin: średnio o około 19 proc.

  • S1 węzeł Bielsko-Biała Komorowice – węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice (Północno-Wschodnia Obwodnica Miasta Bielsko-Biała): średnio o około 35 proc.

  • S1 węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice - węzeł Przybędza: średnio o około 44 proc.

Na tych węzłach ruch zmalał

GDDKiA podała też przykłady węzłów drogowych, na których zmalał ruch na ciągu głównym:

  • A1 węzeł Żory - od strony Gliwic w kierunku granicy państwa w Gorzyczkach o 19 666 poj./dobę, tj. o około 45 proc. Węzeł krzyżuje się z DW935, którą można dojechać między innymi do Rybnika i Żor.

  • S1 węzeł Żywiec Soła od strony Bielska-Białej (węzeł Łodygowice) w kierunku granicy państwa w Zwardoniu o 11 766 poj./dobę, tj. o około 41 proc. Węzeł krzyżuje się z DW946. Ta droga wojewódzka w Żywcu rozwidla się na DW945 biegnącą do przejścia granicznego Korbielów-Oravská Polhora.

  • S1 węzeł Imielin od strony Mysłowic w kierunku Tychów o 18 030 poj./dobę, tj. o około 34 proc. 

  • Na tym węźle następuje przeniesienie ruchu na układ dróg lokalnych, w tym na DW934.  

  • S52 węzeł Bielsko-Biała Wapienica, od węzła Bielsko-Biała Komorowice (DK1) w kierunku Skoczowa (węzeł Jasienica) o 16 555 poj./dobę, tj. o około 29 proc. Na tym węźle następuje przeniesienie ruchu między innymi na DW942 i 944 oraz do strefy przemysłowej.

  • A4 węzeł Kleszczów z kierunku Wrocławia (węzeł Łany) w kierunku Katowic o 8 165 poj./dobę, tj. o około 19 proc. Węzeł krzyżuje się z DK88 w Gliwicach, którą można dojechać między innymi do Drogowej Trasy Średnicowej - DW902).

Największe spadki ruchu w Polsce odnotowano na DK91 Częstochowa - Podwarpie, o ok. 20-24 tys. poj./dobę, w zależności od odcinka o ok. 40-60 proc. Ruch z tej drogi przejęła wybudowana w 2019 roku Autostradowa Obwodnica Częstochowy - A1.

Mapa Regionu Górnośląskiego w większym rozmiarze

Mapa Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 w Polsce

Wyniki pomiarów wykorzystane do planowania rozbudowy dróg

- GPR przeprowadzany jest co 5 lat. Poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 i trwało ok. 2 lata. Wydłużyliśmy je z uwagi na pandemię – informuje GDDKiA.

- Wyniki będą wykorzystane m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg czy analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 znajdują się w serwisie GDDKiA. Bardziej szczegółowy materiał informacyjny zostanie zawarty w opracowaniu pn. „Ruch drogowy 2020/2021”, którego publikacja planowana jest w pierwszym kwartale 2022 roku.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 508

Prezentacje firm