PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły prace na liniach od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki. W efekcie towary jeżdżą szybciej i sprawniej w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Projekt za ponad 400 mln zł, ze środków unijnych POIiŚ obejmuje także ostatnią część zadania – przebudowę stacji towarowej Katowice Szopienice Północne.
Zakończyły się prace przy dwóch odcinkach linii kolejowych, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka”. Pociągi jeżdżą już szybciej i sprawniej po linii kolejowej nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linii nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linii nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka.
Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym szybszy i sprawniejszy staje się przewóz towarów koleją.
Zwiększa się przepustowość, czyli możliwość kursowania większej ilości składów z ładunkami. Inwestycja wzmacnia rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transportu względem transportu drogowego. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i tym samym korzyści dla środowiska naturalnego. Sprawny przewóz ładunków wpływa na rozwój gospodarki i regionu.
Pociągi jeżdżą już z większą prędkością – do 80 km/h na trasie od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki. W ramach zadania wymieniono ponad 17 km torów i sieci trakcyjnej. Wyremontowano 14 obiektów inżynieryjnych, w tym największy – 300-metrowy most kolejowy w Jaworznie nad rzeką Przemszą, ale też wiadukty kolejowe w Sosnowcu nad ul. Stacyjną i Orląt Lwowskich. W efekcie po tej linii sprawniej kursują cięższe pociągi.
Zadanie objęło też linię Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Pociągi towarowe jeżdżą z prędkością do 100 km/h – to trzykrotnie szybciej niż przed modernizacją, kiedy jeździły z prędkością 30 km/h. Jednocześnie, mimo szybszej jazdy składów, transport towarów przebiega bezpieczniej i ciszej. Poziom hałasu i wibracji został zredukowany, dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych. Ograniczyło to oddziaływanie kolei na otoczenie. Na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym wpłynął remont obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice. Prace objęły wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.
W ramach tej samej inwestycji prowadzona jest kompleksowa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Płn. Wymieniane są tory i sieć trakcyjna. Budowana jest nowa nastawnia, z której dyżurni ruchu za pomocą komputerowych urządzeń czuwać będą nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Prace zaplanowano tak, aby utrzymać ciągłość ruchu towarowego w okresie przebudowy. Inwestycja zwiększy przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego - więcej pociągów towarowych przejedzie przez stację. Efektywność kolejowego transportu wzrośnie, gdyż będą mogły jechać cięższe i dłuższe składy, do 750 metrów. Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie z Górnego Śląska w stronę portów.
Inwestycja ma wartość ponad 400 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
40 km starej gierkówki zostanie przebudowane. Znamy dokładny plan inwestycji
8664Centrum Bielska-Białej do zamknięcia dla aut. „Musi odetchnąć”
4352Hit! Bukmacherzy z Katowic przyjmują zakłady o terminowość śląskich inwestycji
3765KSSENON w Żorach na finiszu. Rusza komercjalizacja akceleratora biznesowego
1282ATAL ostatecznie zbuduje osiedle na terenie OPT przy Parku Śląskim
108440 km starej gierkówki zostanie przebudowane. Znamy dokładny plan inwestycji
+8 / -2Miała gościć Chruszczowa, stoi pusta. Tajemnicza willa w Katowicach zmieni się całkowicie (foto, wideo)
+6 / -1Prezes GTL: odbudowaliśmy zapas gotówki, wydamy w 2023 r. 30 mln zł na inwestycje
+4 / -0Nowy stadion w Katowicach zaczyna nabierać kształtów (wideo)
+4 / -0Tramwaj na południe Katowic – władze miasta grają vabank o decyzję środowiskową
+3 / -040 km starej gierkówki zostanie przebudowane. Znamy dokładny plan inwestycji
1Nawet 30 nowych pociągów z wieloletnim serwisowaniem dla śląskiego. Jest przetarg
0Już nie mieszkania i centra handlowe. Oto nowy lider rynku nieruchomości
0Dzieje się! Na te inwestycje czekają Katowice. Zobaczcie place budów z lotu ptaka (wideo)
0Tramwaj na południe Katowic – władze miasta grają vabank o decyzję środowiskową
0