Polecamy na Śląsku

Sławków – powitano pociąg z Chin. „Impuls do rozwoju regionu”

2020-01-08, Autor: tora

Ten pociąg otwiera możliwość regularnych połączeń, które pozwolą bez przeładunku transportować towary z Dalekiego Wschodu na Śląsk i dalej poprzez sieć skomunikowanych tras, wykorzystując kolejowe przejście graniczne w Hrubieszowie i szerokotorową linię PKP LHS. Uroczyście powitany został w Euroterminalu Sławków 7 stycznia 2020 r. o godz. 16.00.

Reklama

O pierwszym pociągu, który przyjechał z Chin do Polski przebywszy blisko 9500 km pisaliśmy już wczoraj. Wczoraj też odbyła się uroczystość powitania składu w Euroterminalu Sławków.

Z Chin na Śląsk w 10 dni

– Dzięki szerokotorowej linii od chińskiej granicy do terminala położonego w przemysłowym sercu Polski nie był potrzebny przeładunek ani wymiana wózków, co pozwoliło zaoszczędzić czas i koszty. Transport na Śląsk zajął tylko 12 dni, a jestem przekonany, że możemy skrócić ten czas do 10 dni – stwierdził Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Radca Ambasady Chin - ogromna szansa dla Polski

Xu Xiaofeng, radca handlowy Ambasady Chin w Warszawie powiedział podczas uroczystego otwarcia trasy, że w 2019 roku z Chin do Europy dojechało ponad 8000 pociągów, które przewożą coraz więcej towarów również z innych krajów Azji Południowo-Wschodniej. Zwrócił także uwagę, że corocznie wartość eksportu z Chin do UE wynosi 700 mld dolarów, co stanowi ogromną szansę dla Polski, która leży na skrzyżowaniu szlaków handlowych.

– Chciałbym pogratulować zarządowi i wszystkim pracownikom PKP LHS sukcesu, którego osiągnięcie poprzedziła kilkuletnia praca. W 2018 roku wartość importu z Chin do Polski wyniosła 31 miliardów dolarów. Jeśli tylko 1 procent tych towarów przejedzie przez Sławków będzie to stanowiło impuls dla PKP LHS i całego regionu do dalszego rozwoju – powiedział Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej „Euroterminal Sławków” to nowoczesny terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych. Obecnie Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Uruchomienie połączenia Xi’an - Sławków jest efektem współpracy PKP LHS, Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerów logistycznych z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.

Euroterminal Sławków - szeroki tor nie był wykorzystywany

Rozwój projektu może sprawić, że Euroterminal Sławków stanie się ważnym punktem przeładunkowym na trasie kolejowej łączącej Daleki Wschód – przede wszystkim Chiny – z Europą zachodnią, tworząc tańszą i szybszą alternatywę dla transportu towarów drogą morską. W Sławkowie towary ze wschodu mogą być przeładowywane na inne pociągi, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej Europie.

W ostatnich latach prowadzący do Sławkowa szeroki tor był rzadko wykorzystywany. Spadek ilości przewożonych tym szlakiem ładunków terminal skutecznie zastąpił ładunkami z polskich portów oraz innych kierunków, z wykorzystaniem linii normalnotorowej. W minionych latach terminal przeładowywał rocznie ok. 100-150 tys. kontenerów, przy nawet dwukrotnie większych zdolnościach przeładunkowych.

Udziałowcami spółki Euroterminal Sławków są: katowicka Grupa CZH oraz spółki PKP Cargo i PKP LHS. Obiekt jest terminalem uniwersalnym, gdzie mogą być przeładowywane zarówno kontenery, jak i towary masowe – koks, węgiel, wyroby stalowe, biomasa czy ziarno. W ostatnich latach terminal rozwijał m.in. połączenia w ramach korytarza transportowego Północ-Południe. Obsługiwane są m.in. połączenia w relacji Gdańsk–Sławków oraz Sławków–Maddaloni (k. Neapolu) we Włoszech i Sławków-Schwarzheide w Niemczech.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Co zrobić z górnictwem energetycznym na Śląsku?





Oddanych głosów: 1033