Wiadomości

Ślązaczka dostała sms od „Taurona”. Straciła 14 tys. zł

2020-02-27, Autor: bf, tora

Oszuści podający się za pracowników firmy Tauron wysyłają sms-y o wyłączeniach energii elektrycznej w związku z zaległościami w płatnościach. Ofiarą oszustwa padła rybniczanka. Straciła 14 tys. złotych!

Reklama

Kwota zaległości - ledwie 8,45 zł, strata - 14 000 zł

We wtorek 25 lutego mieszkanka Rybnika otrzymała wiadomość SMS z prośbą o dopłatę za energię. Był to SMS o treści:

"Tauron: Na dzień 25.02.3020 roku zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o pilne uregulowanie należności 8.45 PLN ...".

Dodatkowo został podany link do strony, gdzie kobieta miała sprawdzić brak swoich należności.

- Kobieta kliknęła w link dołączony do otrzymanej wiadomości, po czym przelała „brakującą kwotę”. Strona banku zawiesiła się. A kiedy rybniczanka zadzwoniła do banku jej konto było już zablokowane. Jak się później okazało, z jej konta zamiast niewielkiej sumy, zniknęło 14 tysięcy złotych – mówi asp. Bogusława Kobeszko, rzecznik policji w Rybniku.

- Apelujemy do klientów o nieotwieranie plików załączonych do tych e-maili i niedokonywanie płatności na ich podstawie. Tych wiadomości nie wysyła do swoich klientów Tauron – dodaje Łukasz Zimnoch, rzecznik prasowy Tauron Polska Energia.

Jak Tauron informuje o wstrzymaniu prądu

Po pierwsze, gdy Tauron informuje o wstrzymaniu dostawy prądu, w przypadku braku uregulowania zadłużenia przez klienta indywidualnego, musi to zrobić w formie listownej. Tylko informacja przekazana na piśmie może być, zgodnie z prawem, podstawą wstrzymania dostaw energii z powodu zadłużenia. Tak więc klient indywidualny otrzymuje w takiej sytuacji od Taurona list, a nie – jak w przypadku próby oszustwa – wiadomość e-mail.

Po drugie, w prawdziwym liście wzywającym do zapłaty, Tauron wyznacza termin wpłacenia zaległej kwoty do 14 dni od dnia otrzymania pisma. Zatem firma daje klientom na spłatę długu 14 dni, a nie - jak nieznany nadawca e-maili - 24 godziny.

Po trzecie, w liście Taurona wzywającym do zapłaty zaległych należności wyszczególnione są wszystkie kwoty, które składają się na zadłużenie oraz podany jest numer konta bankowego, na który należy wpłacić zaległą sumę. Jest to dotychczasowy, indywidualny numer konta bankowego klienta Taurona - ten sam, który klient ma na swoich fakturach za prąd. A więc firma nie wskazuje klientowi nowego, nieznanego dotąd konta bankowego.

Po czwarte, w listach wzywających do zapłaty dostawca prądu podaje konsumentom wiele dodatkowych informacji. Przede wszystkim przedstawia podstawę prawną swoich działań oraz informuje o prawie do złożenia reklamacji. Ponadto, wysyłane przez firmę listy są zawsze podpisane imieniem i nazwiskiem upoważnionej osoby oraz zawierają dane kontaktowe, pod którymi klient może uzyskać informacje w tej sprawie. Zatem listy wzywające do zapłaty wysyłane przez Tauron zawierają zawsze komplet informacji i - w przeciwieństwie do e-maili wysyłanych w celu wyłudzenia pieniędzy - nie są anonimowe.

Klient może dostać SMS

Klienci indywidualni, którzy zalegają z zapłatą należności, mogą otrzymywać od Taurona wiadomości e-mail lub SMS, które są formą przypomnienia o konieczności dokonania zapłaty. Jeżeli klient otrzymał już list wzywający do zapłaty, a mimo tego nie uregulował należności, może otrzymać SMS z kwotą do zapłaty oraz informacją „Wpłać teraz - unikniesz wyłączenia prądu.”

Firma zwraca jednak uwagę, że nigdy w tego typu wiadomościach nie wysyła numeru konta bankowego, na które trzeba dokonać wpłaty. Każdy klient ma swój indywidualny numer konta bankowego, który znajduje się na jego fakturze i tylko na ten numer konta powinien wpłacać zarówno bieżące, jak i zaległe należności.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 508

Prezentacje firm