Polecamy na Śląsku

Spółka z grupy JSW stworzyła pierwszy w Europie system koordynacji lotów dronów i lotów załogowych

2020-03-10, Autor: tora

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uruchomiła pierwszy w Europie system do koordynacji lotów dronów i lotów załogowych. Przygotowała go spółka Hawk-e należąca do grupy JSW.

Reklama

Drony a górnictwo

Drony w spółce węglowej od początku wzbudzały wiele emocji, bo pozornie wydaje się, że świat węgla i świat lotów do siebie nie pasują. Ale drony można stosować na przykład do pomiarów ilości węgla na składowiskach. Loty pomiarowe na rzecz zakładów Jastrzębskiej Spółki Węglowej będą odbywały się automatycznie, a wdrożeniem projektu zajmuje się Hawk-e, spółka celowa należąca do JSW Innowacje, rozwijająca niezbędne do tego oprogramowanie. W rezultacie przygotowany przez Hawk-e system teleinformatyczny do zarządzania lotami przyjęła Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Przed wdrożeniem, testy systemu PansaUTM Powered by Hawk-e Dorneradar prowadzono na dwóch wieżach kontroli lotów, co pozwoliło na uzyskanie akredytacji PAŻP pod kontrolą Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Agencja zajmuje się zapewnianiem bezpieczeństwa ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej, teraz PAŻP – wspólnie z Hawk-e – wdraża projekt w całym kraju. Testy udowodniły bowiem, że przygotowany przez spółkę system przyczynia się do uproszczenia i usprawnienia koordynacji lotów w polskiej przestrzeni powietrznej oraz zapewnia wzrost poziomu bezpieczeństwa lotów bezzałogowych i załogowych.

Hawk-e pokonał międzynarodową konkurencję

– To jest prawdziwy sukces, bo pokonaliśmy międzynarodową konkurencję. Zyskaliśmy przewagę na rynku systemów autonomicznych i zostaliśmy jego liderem – zapewnia dr Agnieszka Hankus-Kubica, prezes zarządu spółki Hawk-e. – Nasz projekt rozwijaliśmy z myślą o dywersyfikacji przychodów Grupy Kapitałowej JSW.

Kordynować loty dronów i samolotów 

W uproszczeniu, system PansaUTM Powered by Hawk-e Dorneradar umożliwia zarządzanie ruchem dronów przez operatora za pośrednictwem systemu sterującego z pierwszeństwem przelotu załogowych statków powietrznych. To oznacza m.in. szybką komunikację między kontrolerem ruchu lotniczego w wieży, a operatorem drona. Operator może błyskawicznie sprawdzić możliwości lotu, złożyć plan lotu i uzyskać zgodę na lot. Tym samym system Hawk-e jest zgodny z najnowszymi przepisami, wydanymi przez Ministerstwo Infrastruktury oraz z przepisami unijnymi, które będą obowiązywać w tym zakresie od lipca 2020 r.

– System można wdrażać w innych krajach, można też rozbudowywać go o inne elementy – mówi prezes spółki Hawk-e. – Widzimy w tym przyszłość, bo innowacyjne firmy z całego świata inwestują w drony. My zapewniamy środowisko do zarządzania ich ruchem.

System na lotniskach w Polsce

System PansaUTM został uruchomiony w strefach kontrolowanych lotnisk w Poznaniu, Bydgoszczy oraz w Modlinie. Do końca marca planowane jest dołączenie następnych lokalizacji (kolejne wieże kontroli lotnisk oraz sektory FIS), a zakończenie całego procesu implementacji planowane jest w drugim kwartale 2020 roku.

– Rosnąca liczba operacji wykonywanych przez bezzałogowe statki powietrzne sprawia, że drony muszą być traktowane jako równoprawny użytkownik przestrzeni powietrznej. W Polsce, jako pierwsi w Europie, uruchamiamy operacyjnie system umożliwiający bezpieczną integrację lotnictwa bezzałogowego z załogowym. To ogromny sukces, z którego wszyscy możemy być dumni – mówi minister Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

– Podczas zeszłorocznego światowego kongresu branży lotniczej World ATM Congress w Madrycie, prezentowaliśmy innowacyjną w skali świata koncepcję PansaUTM. W tym roku na World ATM Congress, będziemy prezentować rozwiązanie, które działa już operacyjnie. To ogromny sukces PAŻP i Polski, który potwierdza realizację przez nasz kraj założeń koncepcji U-Space – mówi Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

System PansaUTM

System PansaUTM pozwala m.in. na szybką, cyfrową, niewerbalną komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a operatorami dronów. Dzięki PansaUTM operatorzy dronów mogą szybko sprawdzić możliwości lotu w danym obszarze, złożyć cyfrowo plan lotu oraz uzyskać zgodę na lot w sytuacji, gdy nie zagraża on bezpieczeństwu samolotów. Dla kontrolerów ruchu lotniczego PansaUTM to informacja o planowanych w okolicy lotnisk przelotach bezzałogowych statków powietrznych i możliwość wydawania zgód na lot, podobnie jak ma to miejsce w lotnictwie załogowym. A wszystko to w sposób dynamiczny i elektroniczny.

– Uruchomienie PansaUTM to ważny krok w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa zaawansowanych operacji dronowych i filar dla rozwoju rynku zastosowań dronów, co jest przedmiotem programu Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju Żwirko i Wigura – powiedziała Małgorzata Darowska, Pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych.

– Zasięg działania PansaUTM w zakresie funkcji wsparcia operatorów BSP w przygotowaniu się do lotu obejmuje całą Polskę. Z kolei moduły systemu obsługujące funkcje wydawania przez Agencję cyfrowych warunków oraz zgód na loty wdrażane są stopniowo wokół lotnisk komunikacyjnych – powiedział Filip Sosin, Kierownik Programu U-Space.

Jak widać spółki skupione wokół węgla potrafią tworzyć innowacyjne rozwiązania niezwiązane z górnictwem. Co o tym sądzicie?

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Płaca minimalna w 2021 roku powinna:





Oddanych głosów: 21