Polecamy na Śląsku

Spółka z grupy JSW stworzyła pierwszy w Europie system koordynacji lotów dronów i lotów załogowych

2020-03-10, Autor: tora

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uruchomiła pierwszy w Europie system do koordynacji lotów dronów i lotów załogowych. Przygotowała go spółka Hawk-e należąca do grupy JSW.

Reklama

Drony a górnictwo

Drony w spółce węglowej od początku wzbudzały wiele emocji, bo pozornie wydaje się, że świat węgla i świat lotów do siebie nie pasują. Ale drony można stosować na przykład do pomiarów ilości węgla na składowiskach. Loty pomiarowe na rzecz zakładów Jastrzębskiej Spółki Węglowej będą odbywały się automatycznie, a wdrożeniem projektu zajmuje się Hawk-e, spółka celowa należąca do JSW Innowacje, rozwijająca niezbędne do tego oprogramowanie. W rezultacie przygotowany przez Hawk-e system teleinformatyczny do zarządzania lotami przyjęła Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Przed wdrożeniem, testy systemu PansaUTM Powered by Hawk-e Dorneradar prowadzono na dwóch wieżach kontroli lotów, co pozwoliło na uzyskanie akredytacji PAŻP pod kontrolą Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Agencja zajmuje się zapewnianiem bezpieczeństwa ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej, teraz PAŻP – wspólnie z Hawk-e – wdraża projekt w całym kraju. Testy udowodniły bowiem, że przygotowany przez spółkę system przyczynia się do uproszczenia i usprawnienia koordynacji lotów w polskiej przestrzeni powietrznej oraz zapewnia wzrost poziomu bezpieczeństwa lotów bezzałogowych i załogowych.

Hawk-e pokonał międzynarodową konkurencję

– To jest prawdziwy sukces, bo pokonaliśmy międzynarodową konkurencję. Zyskaliśmy przewagę na rynku systemów autonomicznych i zostaliśmy jego liderem – zapewnia dr Agnieszka Hankus-Kubica, prezes zarządu spółki Hawk-e. – Nasz projekt rozwijaliśmy z myślą o dywersyfikacji przychodów Grupy Kapitałowej JSW.

Kordynować loty dronów i samolotów 

W uproszczeniu, system PansaUTM Powered by Hawk-e Dorneradar umożliwia zarządzanie ruchem dronów przez operatora za pośrednictwem systemu sterującego z pierwszeństwem przelotu załogowych statków powietrznych. To oznacza m.in. szybką komunikację między kontrolerem ruchu lotniczego w wieży, a operatorem drona. Operator może błyskawicznie sprawdzić możliwości lotu, złożyć plan lotu i uzyskać zgodę na lot. Tym samym system Hawk-e jest zgodny z najnowszymi przepisami, wydanymi przez Ministerstwo Infrastruktury oraz z przepisami unijnymi, które będą obowiązywać w tym zakresie od lipca 2020 r.

– System można wdrażać w innych krajach, można też rozbudowywać go o inne elementy – mówi prezes spółki Hawk-e. – Widzimy w tym przyszłość, bo innowacyjne firmy z całego świata inwestują w drony. My zapewniamy środowisko do zarządzania ich ruchem.

System na lotniskach w Polsce

System PansaUTM został uruchomiony w strefach kontrolowanych lotnisk w Poznaniu, Bydgoszczy oraz w Modlinie. Do końca marca planowane jest dołączenie następnych lokalizacji (kolejne wieże kontroli lotnisk oraz sektory FIS), a zakończenie całego procesu implementacji planowane jest w drugim kwartale 2020 roku.

– Rosnąca liczba operacji wykonywanych przez bezzałogowe statki powietrzne sprawia, że drony muszą być traktowane jako równoprawny użytkownik przestrzeni powietrznej. W Polsce, jako pierwsi w Europie, uruchamiamy operacyjnie system umożliwiający bezpieczną integrację lotnictwa bezzałogowego z załogowym. To ogromny sukces, z którego wszyscy możemy być dumni – mówi minister Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

– Podczas zeszłorocznego światowego kongresu branży lotniczej World ATM Congress w Madrycie, prezentowaliśmy innowacyjną w skali świata koncepcję PansaUTM. W tym roku na World ATM Congress, będziemy prezentować rozwiązanie, które działa już operacyjnie. To ogromny sukces PAŻP i Polski, który potwierdza realizację przez nasz kraj założeń koncepcji U-Space – mówi Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

System PansaUTM

System PansaUTM pozwala m.in. na szybką, cyfrową, niewerbalną komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a operatorami dronów. Dzięki PansaUTM operatorzy dronów mogą szybko sprawdzić możliwości lotu w danym obszarze, złożyć cyfrowo plan lotu oraz uzyskać zgodę na lot w sytuacji, gdy nie zagraża on bezpieczeństwu samolotów. Dla kontrolerów ruchu lotniczego PansaUTM to informacja o planowanych w okolicy lotnisk przelotach bezzałogowych statków powietrznych i możliwość wydawania zgód na lot, podobnie jak ma to miejsce w lotnictwie załogowym. A wszystko to w sposób dynamiczny i elektroniczny.

– Uruchomienie PansaUTM to ważny krok w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa zaawansowanych operacji dronowych i filar dla rozwoju rynku zastosowań dronów, co jest przedmiotem programu Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju Żwirko i Wigura – powiedziała Małgorzata Darowska, Pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych.

– Zasięg działania PansaUTM w zakresie funkcji wsparcia operatorów BSP w przygotowaniu się do lotu obejmuje całą Polskę. Z kolei moduły systemu obsługujące funkcje wydawania przez Agencję cyfrowych warunków oraz zgód na loty wdrażane są stopniowo wokół lotnisk komunikacyjnych – powiedział Filip Sosin, Kierownik Programu U-Space.

Jak widać spółki skupione wokół węgla potrafią tworzyć innowacyjne rozwiązania niezwiązane z górnictwem. Co o tym sądzicie?

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy uważasz Koleje Śląskie za dobrego przewoźnika?






Oddanych głosów: 60

Prezentacje firm