W ostatnich latach streamerzy zyskali ogromną popularność, choć widoczni oni byli przede wszystkim w obszarze rozrywki. Jednak ze względu na ogromny zasięg ich transmisji, a także efekt tworzenia wokół nich specyficznych grup, powstał pomysł na wykorzystanie tego zjawiska również w marketingu. Jak to zrobić? Zobacz, jak stosować to narzędzie w promowaniu firmy i jakie sposoby streamingu będą najlepsze dla promocji Twojej marki!
Transmisja na żywo w służbie marketingu – jakie działania warto podjąć?
Podstawową wartością streamingu w marketingu jest wrażenie przejrzystości firmy i naturalności pokazywanych poprzez takie działania wydarzeń. Dlatego działania upubliczniane za pomacą takiej transmisji należy opierać właśnie na tych wartościach. Dobrym pomysłem będzie np. „zaglądanie za kulisy”. Można pokazać między innymi co dzieje się na backstage’u organizowanego przez firmę eventu albo pracę firmy „od kuchni”. W drugim przypadku najlepiej, aby taka transmisja nie była jednorazowa, co pozwoli podtrzymać zainteresowanie widzów.
Marketingowe relacje żywo mogą pomóc też firmie w postawieniu się w roli eksperta. W tym celu warto organizować np. webinary. Podczas takiego szkolenia online jego uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań, np. na czacie. Można także zorganizować Q&A, w którym wybrana osoba będzie udzielać odpowiedzi na nurtujące potencjalnych konsumentów pytania.
Dobrym pomysłem będzie również organizowanie konkursów, których rozstrzygnięcie odbędzie się na oczach widzów. Dodatkowo można też zaproponować konsumentom relacje z powiązanych z firmą wydarzeń, aby przyciągnąć ich uwagę i przy okazji wypromować firmę.
„Czy streaming to rozwiązanie dla mojej firmy?”
Jeszcze przed wdrożeniem działań streamingowych warto przede wszystkim zastanowić się, czy taka forma promocji będzie odpowiednia właśnie dla naszego przedsiębiorstwa. Wielkość firmy nie ma dużego znaczenia, choć z pewnością te większe mają szersze możliwości użycia tej metody. Duże znaczenie ma za to przygotowanie zespołu. Streaming wymaga pewnej odwagi od występujących przed kamerą osób, w końcu nie ma tu miejsca na duble. W przypadku osób występujących w „rolach głównych” należy też zadbać o ich solidne przygotowanie. Ma to ogromne znaczenie szczególnie w przypadku transmisji eksperckich. Mniejsze pomyłki mogą być nawet korzystne dla wizerunku firmy, pokazując ją jako bardziej „ludzką”, jednak te większe, a nawet rażące, mogą pozostawić sporą skazę na jej wizerunku.
Ważna jest także grupa docelowa. Tego typu transmisje cieszą się największym powodzeniem wśród przedstawicieli pokolenia millenialsów, a szczególnie ich młodszej części, jeśli to zatem do nich kierujemy swoją ofertę, streaming powinien okazać się strzałem w dziesiątkę. Wśród starszych pokoleń taki wybór bywa jednak zupełnie nietrafiony.
Nie można również zapomnieć o odpowiednim zapleczu technicznym. Z jednej strony należy zaopatrzyć się w sprzęt do nagrywania i prowadzenia streamingu, z drugiej pamiętać o dobrym, szybkim i stabilnym łączu internetowym. Jednym z lepszych rozwiązań dla dużych miast będzie korzystanie z szybkiego internetu światłowodowego. Jedną z najszerszych sieci jest światłowód UPC, dzięki któremu możemy zyskać prędkość 500 Mb/s, a na terenie stolicy nawet 1Gb/s, co zapewni doskonałe warunki przesyłu danych.
Należy też pamiętać, że jedną z wartościowych funkcji korzystania z tego medium jest budowanie więzi z widzami i tworzenie swoistej mikrospołeczności. Jest to bardzo przydatne nie tylko w regularnym promowaniu firmy i przywiązywaniu do niej konsumentów, lecz także np. obrony czy odbudowania wizerunku w czasie kryzysu.
Jak zadbać o atrakcyjność streamingu?
Sztuka streamingu to przede wszystkim sztuka emocji. Jednym ze sposobów na zainteresowanie widzów i zachęcenie ich do oglądania kolejnych streamów jest sprawienie, aby były one nieprzewidywalne. Nagle może zdarzyć się coś zupełnie nieoczekiwanego? To może być recepta na sukces! Jeśli dodatkowo prowadząca stream osoba potrafi dozować napięcie, można liczyć na osiągnięcie założonego celu firmy.
Innym dobrym posunięciem będzie współpraca z influencerami, którzy pozytywnie wypowiedzą się o naszej firmie. Doskonały ruch marketingowy to także tworzenie konkursów, w których nagrodą będzie spotkanie z popularnym influencerem.
Niezwykle ważne jest również dbanie o dialog i poczucie naturalności przekazu. Atrakcyjność znacznie wzrośnie, jeśli obserwujący będą mogli włączyć się do relacji.
Jakie kanały wykorzystać w transmisji na żywo?
Jedne z pierwszych aplikacji do streamingu sprzężone były z popularnym Twitterem. Meerkat i Periscope, bo to o nich mowa, pozwalają na rozpoczęcie transmisji w każdym momencie i włączenie do niej obserwatorów, dzięki czemu mogą oni komentować wydarzenia w czasie rzeczywistym. W Periscope dostępna jest też opcja „Replay”, ktora pozwala na ponowne odtworzenie filmiku, natomiast w Meerkat widz może przetransportować stream na swoje konto na Twitterze.
Zjawiskiem streamu zainteresowali się również giganci, w tym Youtube oraz Facebook. W przypadku Youtube możliwe jest np. udostępnienie linku, co pozwala zwiększyć zasięg streamu. W dodatku witryna automatycznie zapisuje nagranie, dzięki czemu jest ono dostępne w Menedżerze Filmów po maksymalnie 12 godzinach. Facebook Live Video to z kolei forma nie tylko stanowiąca urozmaicenie dla zwykłych wpisów. Serwis faworyzuje bowiem nagrania video, zapewniając im znacznie większy zasięg, niż postom.
Interesującą propozycją jest też Google Hangouts, opcja przydatna szczególnie dla firm, które chciałyby postawić na webinaria. Po zalogowaniu się na konto Google+ i rozpoczęciu streamingu film przesyłany jest na nasz kanał na Youtube’ie i ta też zapisywany.
Nadawanie relacji na żywo to jedno z najnowszych narzędzie marketingowych, które dla wielu firm może okazać się kluczem do sukcesu. Zawsze należy jednak brać pod uwagę grupę docelową, aby postarać się o właściwy przekaz.
Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
3017Koniec bezkrólewia w JSW. "Nareszcie! Ale przed nowym prezesem szereg wyzwań"
893Transformacja przemysłowo-energetyczna a polski biznes. "Zmieniły się priorytety"
834Zarząd JSW wreszcie w komplecie. Węglowym gigantem pokieruje Ryszard Janta
537ZUS: w całej Polsce przybywa cudzoziemców. Śląskie wyjątkiem
524Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
+7 / -18 Polaków na liście najbogatszych ludzi świata. Wśród miliarderów biznesmen ze Śląska
+3 / -0Koniec bezkrólewia w JSW. "Nareszcie! Ale przed nowym prezesem szereg wyzwań"
+2 / -0"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
+2 / -0MAP ujawnia dramatyczną sytuację Poczty Polskiej. "Przekazana w tragicznym stanie"
+1 / -0Politechnika Śląska ma nowego rektora. To prof. Marek Pawełczyk
0Zmiany w MAP? Borys Budka "jedynką" do Parlamentu Europejskiego, zamiast Jerzego Buzka
0Zysk JSW 2023: spadek o ponad 87 proc. "Rekord 2022 nie do powtórzenia"
0MAP ujawnia dramatyczną sytuację Poczty Polskiej. "Przekazana w tragicznym stanie"
0Gdzie w Polsce zarabia się najwięcej? Katowice zrobiły furorę!
0