Choć jest dopiero połowa października, w sklepach już zaczynają się pojawiać świąteczne ozdoby. Zbliżające się Boże Narodzenie już teraz czuć również w sektorze TSL (transport, spedycja, logistyka) - firmy szykują się do wzrostu zamówień, część z nich ma już skompletowaną kadrę, ale wiele nadal szuka chętnych do pracy: obecnie co 8 ogłoszenie rekrutacyjne pochodzi właśnie z tego sektora.
W sektorze TSL (transport, spedycja, logistyka) pracy nie brakuje. Jasno pokazują to dane rynkowe.
Z raportu firmy doradczej Savills „Rynek przemysłowo-logistyczny w Polsce” wynika, że na koniec czerwca 2024 r. w budowie było ok. 1,99 mln mkw. nowej powierzchni przemysłowo-logistycznej, a II kw. 2024 r. przyniósł wyraźne ożywienie aktywności najemców. W rezultacie popyt brutto (ilość wszystkich transakcji najmu podpisanych w danym okresie) w I półroczu osiągnął 2,64 mln mkw., wykazując wzrost o 19 proc. względem minionego roku. Popyt netto (nowe umowy najmu i ekspansje) był wyższy o 18 proc. rok do roku.
Co więcej, nasz kraj utrzymuje wysoką pozycję na liście państw o największym popycie na tego typu powierzchnie i jest zaraz po Niderlandach i Niemcach, za nami są Wielka Brytania i Francja.
Nastroje w sektorze też wydają się dobre. Z danych GUS wynika, że we wrześniu br. wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w transporcie i gospodarce magazynowej kształtował się na poziomie minus 1,4 (przed miesiącem minus 4,3). Co więcej, pozytywnie wyróżniał się on na tle innych branż, w których nastroje utrzymywały się na podobnym poziomie lub pogarszały, np. najbardziej pesymistyczne oceny formułowały podmioty z sekcji przetwórstwo przemysłowe (minus 8,1).
Nie brakuje też zadań do wykonania, których z pewnością przybędzie w ostatnim kwartale roku. Pracodawcy z sektora TSL na ten okres szykowali się już pod koniec wakacji. Rekrutacje trwały, ale ofert zatrudnienia nadal jest dużo. Według analiz Grupy Progres, które pod lupę wzięła ponad 81 tys. ogłoszeń rekrutacyjnych, obecnie co 8 z nich pochodzi z sektora TSL (biorąc pod uwagę każdy rodzaj i stanowisko pracy), a w przypadku stanowisk związanych z pracą fizyczną już co 3 oferta pracy dotyczy stanowisk w tej branży, tj. pracownik magazynu, operator wózka widłowego, młodszy magazynier, kierowca czy pracownik do komplementacji towaru.
Przyjęło się, że największe zapotrzebowanie na pracowników w branży TSL jest najwyższe w czwartym kwartale roku i wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie dokładnie tak samo. Liczba pracy, a co za tym idzie, popyt na kadrę w tym okresie wzrasta nawet trzykrotnie. Na podstawie prognoz otrzymywanych od naszych klientów szacujemy, że tegoroczny peak season może być o 5-10 proc. wyższy niż w roku 2023 – mówi Justyna Lach z Grupy Progres. – Firmy już wcześniej przygotowywały się do okresu wzmożonej pracy i przewidywały, że więcej zamówień mogą otrzymywać z rynku już na początku października i chciałyby być gotowe, również, jeśli chodzi o kadrę, która pozwoli na ich płynną realizację. Dlatego, inaczej niż w ubiegłym roku, nie czekały z rekrutacjami na ostatnią chwilę.
Pracodawcy z sektora TSL oferują pracownikom fizycznym różnorodne benefity, mające na celu przyciągnięcie i utrzymanie kadry, zwłaszcza w okresach zwiększonego zapotrzebowania na pracowników. Z analiz Grupy Progres wynika, że obecnie wśród najpopularniejszych świadczeń znajdują się darmowe zakwaterowanie lub dopłaty do noclegów, bezpłatny transport lub dofinansowanie do dojazdów, premie za wydajność, zaangażowanie lub przepracowanie pełnego okresu sezonowego czy bonusy za nadgodziny.
Według Justyny Lach, firmy z sektora TSL, które szukają pracowników, muszą dobrze przemyśleć swoją ofertę, bo konkurencja o kandydatów jest duża. Stawki w branży są zazwyczaj zbliżone, ale w czwartym kwartale firmy powinny zaplanować w budżetach wzrost oferowanych wynagrodzeń o co najmniej 10 proc. Szczególnie, że wysoki - zimowy - sezon w TSL trwa zazwyczaj około dwa i pół miesiąca, zapotrzebowanie w tym okresie bywa znaczne i nie ma szans na uzupełnienie potrzeb jedynie lokalnymi pracownikami. Dlatego ważne są nie tylko konkurencyjne zarobki, ale też różnego rodzaju dodatki, których wymagają kandydaci rekrutowani do pracy z innych miast czy krajów. Niezbędny jest zatem nie tylko nocleg czy transport, które – ze względu na położenie wielu magazynów i centrów logistycznych w odosobnionych miejscach – firmy muszą organizować dla swoich pracowników, jeśli chcą zachęcić ich do podjęcia etatu.
W niektórych firmach pracownicy fizyczni mogą liczyć też na darmowe lub dofinansowane posiłki podczas zmian, co jest dużym udogodnieniem, zwłaszcza w miejscach, gdzie trudno o dostęp do restauracji czy sklepów. Co więcej, z racji specyfiki pracy w logistyce i transporcie, nadgodziny – szczególnie w sezonie świątecznym – często są wymagane. To dobra wiadomość dla pracowników, bo firmy oferują wyższe stawki za wykonywanie obowiązków ponad standardowy czas, co może znacząco zwiększyć wynagrodzenie w okresie wzmożonego ruchu i zwiększonych wydatków związanych z przygotowaniami do świąt.
Z ofert skorzystają również przyjezdni z innych państw coraz chętniej zatrudniani w sektorze TSL. W pierwszej połowie 2024 r. co piąte zezwolenie (22,57 proc.) na pracę wydawane cudzoziemcowi dotyczyło właśnie transportu i gospodarki magazynowej – w sumie tego typu zgód było 39 173. W całym 2023 r. ta liczba wynosiła 67 181.
Na podium narodowości, które najczęściej pracują w Polsce, od lat są Ukraińcy, jednak ich również na rynku pracy brakuje, szczególnie w wysokim sezonie. Dlatego coraz częściej pracę na sezon podejmują coraz liczniej przedstawiciele innych narodowości. W pierwszej piątce znajdują się obywatele Białorusi, Mołdawii, Gruzji oraz odległych państw tj. Zimbabwe i Nepal. Te kierunki nie są jeszcze tak popularne wśród pracodawców, jak np. Ukraina, ale zyskują na znaczeniu i niejedna osoba z tego kraju będzie w tym roku odpowiadała np. za kompletowanie zamówień świątecznych Polaków – podsumowuje Justyna Lach.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gigantyczna strata JSW. Spółka tłumaczy się trudną koniunkturą
562Podatek Belki wciąż drenuje kieszenie Polaków. W 2024 roku fiskus ściągnął prawie 11 mld zł
546Kiedy paczka brzęczy. Pszczoły na pokładzie - innowacja w transporcie
497PGG otwarta na współpracę z Rudą Śląską. Kolejne rozmowy o transformacji
482Ceny i dostępność jaj przed Wielkanocą 2025. Czy Polsce grożą braki w sklepach?
481Wielkanoc 2025: Święta droższe niż zwykle – jak radzą sobie polskie gospodarstwa?
+4 / -0"Dyrektor terroryzuje pracowników". Związkowcy mówią o skandalu w JSW, spółka zabiera głos
+4 / -0Wojna celna USA - czy uderzy w polski i śląski biznes? Eksperci: Największym zagrożeniem niepewność
+3 / -0Miliarder ze Śląska: liczba biurokratycznych absurdów jest przytłaczająca
+2 / -0W Polsce aptek jak na lekarstwo. Trzech na pięciu mieszkańców kraju zaopatruje się u sąsiadów
+1 / -0Człowiek z pasją - pan Krzysztof posiada największą kolekcję dzwonków na świecie. Swoją fascynacją dzieli się z całym światem
0Renta wdowia: tylko w Śląskiem ponad 89 tys. wniosków. Termin tylko do końca lipca!
0Wesołych Świąt!
0W Wielkanoc 2025 Polacy mocno tną budżety na alkohol. Blisko 1/4 nie postawi go na świątecznym stole
0Wielki Piątek na stacjach paliw. Na Śląsku najtańsze benzyna i diesel, LPG też w dobrej cenie
0