Inwestycje i nieruchomości

Szprycha nr 7 – skok w rozwoju kolei na Śląsku?

2019-06-18, Autor: tora

Szprychy – te słowo pojawia się w ostatnim czasie bardzo często w kontekście polskich kolei. Otóż szprychami nazywa się zestaw nowych i modernizowanych linii kolejowych, które mają stanowić element Centralnego Portu Komunikacyjnego. Część szprychy o numerze 7 dotyczy województwa śląskiego. Poznajmy jej szczegóły.

Szprycha nr 7 obejmuje województwa śląskie, małopolskie i świętokrzyskie. W jej ramach ma powstać 274 km nowych linii, a 367 km zostanie zmodernizowanych.

Reklama

Do sieci kolejowej zostaną włączone: m.in. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa, do których dziś nie da się dojechać pociągiem. Biegnąca z Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego szprycha nr 7 obejmuje Centralną Magistralę Kolejową (CMK) wraz z jej przedłużeniem do regionu małopolsko-śląskiego. Właśnie tam powstanie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). W zasięgu 45 minut od niego mieszka ponad 6 mln ludzi.

Port Lotniczy Solidarność - tak będzie wyglądać polskie megalotnisko

- Dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe i umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa (w obu relacjach ok. 1,5 godz.). Dzięki inwestycjom CPK, czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 minut – podaje Biuro Prasowe CPK.

Z informacji CPK wynika, że węzeł zwiększy też dostępność transportową zachodniej Małopolski, w tym zapewni obsługę komunikacyjną 50-tysięcznego Olkusza. Mieszkańcy regionu zyskają także bezpośrednie połączenia z Krakowa do Bielska-Białej i Częstochowy w czasie poniżej 60 min. Sieć kolejowa obejmie największe polskie miasto dziś bez dostępu do kolei, czyli Jastrzębie Zdrój, który zostanie skomunikowany m.in. z czeską Ostrawą.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

CPK na lotniska regionalne. Powstanie nowy program rządu

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Być może zainteresuje Cię też: Na Śląsku powstaje pierwsza franczyzowa klinika lecząca marihuaną

Czy Waszym zdaniem szprycha nr 7 wystarczy do uzupełnienia siatki linii kolejowych na Śląsku? A może macie inne sygestie co do nowych linii?

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.