Inwestycje i nieruchomości

Szprycha nr 7 – skok w rozwoju kolei na Śląsku?

2019-06-18, Autor: tora

Szprychy – te słowo pojawia się w ostatnim czasie bardzo często w kontekście polskich kolei. Otóż szprychami nazywa się zestaw nowych i modernizowanych linii kolejowych, które mają stanowić element Centralnego Portu Komunikacyjnego. Część szprychy o numerze 7 dotyczy województwa śląskiego. Poznajmy jej szczegóły.

Szprycha nr 7 obejmuje województwa śląskie, małopolskie i świętokrzyskie. W jej ramach ma powstać 274 km nowych linii, a 367 km zostanie zmodernizowanych.

Reklama

Do sieci kolejowej zostaną włączone: m.in. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa, do których dziś nie da się dojechać pociągiem. Biegnąca z Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego szprycha nr 7 obejmuje Centralną Magistralę Kolejową (CMK) wraz z jej przedłużeniem do regionu małopolsko-śląskiego. Właśnie tam powstanie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). W zasięgu 45 minut od niego mieszka ponad 6 mln ludzi.

Port Lotniczy Solidarność - tak będzie wyglądać polskie megalotnisko

- Dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe i umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa (w obu relacjach ok. 1,5 godz.). Dzięki inwestycjom CPK, czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 minut – podaje Biuro Prasowe CPK.

Z informacji CPK wynika, że węzeł zwiększy też dostępność transportową zachodniej Małopolski, w tym zapewni obsługę komunikacyjną 50-tysięcznego Olkusza. Mieszkańcy regionu zyskają także bezpośrednie połączenia z Krakowa do Bielska-Białej i Częstochowy w czasie poniżej 60 min. Sieć kolejowa obejmie największe polskie miasto dziś bez dostępu do kolei, czyli Jastrzębie Zdrój, który zostanie skomunikowany m.in. z czeską Ostrawą.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

CPK na lotniska regionalne. Powstanie nowy program rządu

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Być może zainteresuje Cię też: Na Śląsku powstaje pierwsza franczyzowa klinika lecząca marihuaną

Czy Waszym zdaniem szprycha nr 7 wystarczy do uzupełnienia siatki linii kolejowych na Śląsku? A może macie inne sygestie co do nowych linii?

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy popierasz budowę elektrowni atomowej blisko Śląska?






Oddanych głosów: 17