Czas przejazdu krótszy o 15% - to efekt działania wdrożonego dwa miesiące temu w Katowicach Inteligentnego Systemu Transportowego, czyli tzw. ITS-u.
Przypomnijmy, Inteligentny System Transportowy (ITS) został wdrożony na terenie Katowic w ciągach ulic obejmujących 112 wybranych skrzyżowań, na których zamontowano nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. <<112 skrzyżowań w Katowicach do zmiany. Miasto wdraża Inteligentny System Transportowy>>.
W połowie marca ruszył rozruch systemu, w ramach którego system zaczął "uczyć się" charakterystyki ruchu drogowego w stolicy województwa śląskiego <<W Katowicach trwa rozruch ITS. System już "uczy się" kluczowych skrzyżowań>>.
Teraz - po niemal dwóch miesiącach - miasto podsumowuje pierwsze efekty działania systemu, na który składa się wiele podsystemów o różnych funkcjach. Najważniejszym z nich jest ten odpowiadający za sterowanie sygnalizacjami świetlnymi.
ITS ma sprawić, że ruch na głównych arteriach Katowic będzie płynniejszy i dzięki temu zmniejszy się emisja spalin oraz spadnie poziom generowanego hałasu. Pierwsze efekty działania tego systemu już są widoczne – to skrócenie czasu przejazdu przez miasto o 15%. Głównym celem wdrożenia ITS w Katowicach jest podniesienie atrakcyjności transportu publicznego poprzez wprowadzenie priorytetu dla niego oraz poprawa płynności ruchu na terenie miasta – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Jak wyjaśnia Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach, wykorzystując zainstalowane w nawierzchni jezdni pętle indukcyjne oraz umieszczone nad ulicami kamery wideodetekcji, ITS może weryfikować aktualne natężenie ruchu i zmieniać długość wyświetlania danego rodzaju światła dla konkretnego kierunku.
To szczególnie ważne, gdy jeden z wjazdów na skrzyżowanie będzie zakorkowany, a na innych będzie zdecydowanie mniej pojazdów. Nad działaniem systemu czuwają operatorzy Centrum Sterowania Ruchem, którzy w razie potrzeby mogą przejąć kontrolę nad sygnalizacją świetlną i ręcznie zmodyfikować ustawienia – tłumaczy.
W efekcie końcowym ITS poprawia płynność ruchu, co ma wpływ nie tylko na oszczędność czasu, ale także pozwala ograniczyć emisję spalin. Pokazują to też liczby. Wykonawca miał za zadanie wykonać przejazdy samochodem osobowym, autobusem oraz tramwajem na wskazanych ciągach komunikacyjnych przed i po wdrożeniu systemu ITS. Wykonano objazdy kilkukrotnie w każdym ze szczytów – porannym i popołudniowym – oraz w okresie międzyszczytowym.
Na podstawie otrzymanych danych oszacowano, że system skrócił czas przejazdu o 15%.
Ważnym elementem ITS jest także udostępniony mieszkańcom od marca portal, dostępny nie tylko na komputerach, ale także urządzeniach mobilnych. Pozwala on sprawdzić w czasie rzeczywistym natężenie ruchu w poszczególnych lokalizacjach oraz liczbę wolnych miejsc parkingowych, warunki pogodowe, a także zobaczyć, co dzieje się na danym skrzyżowaniu za pośrednictwem połączenia z kamerą.
Jego funkcjonalności skierowane są nie tylko do kierowców poruszających się na co dzień samochodami. Skorzystają też z niego pasażerowie komunikacji publicznej. Dostępna na portalu funkcja planowania podróży pozwala wybrać dowolny środek transportu.
ITS na bieżąco analizuje pozyskane dane z katowickich ulic i dostosowuje parametry sygnałów zielonych oraz układów faz na skrzyżowaniach (chodzi o długość wyświetlania danego światła) do aktualnych warunków drogowych. Na efektywność jego działania ma również wpływ odpowiednie zachowanie uczestników ruchu.
- Na skrzyżowaniach kierowcy powinni podjeżdżać jak najbliżej linii warunkowego zatrzymania, by urządzenia zarejestrowały ich obecność. Nie należy także zachowywać zbyt dużych odstępów między pojazdami podczas przejazdu przez skrzyżowanie. Warto pamiętać, że sygnały zielone oraz układy faz na skrzyżowaniach są zmienne i zależne od natężenia ruchu, co oznacza że kierowcy nie powinni jeździć „na pamięć”, ale obserwować sygnalizatory świetlne. Z kolei pieszych prosimy o to, by pamiętali, że aby otrzymać sygnał zielony na przejściu należy wcześniej nacisnąć na przycisk zgłoszeniowy - tłumaczy Paweł Pluszke, p.o. kierownika Działu ITS w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wyciek informacji z JSW: wkroczy prokurator. Związkowcy i zarząd idą na noże
985Sztuka Innowacji. Amazon świętował w Gliwicach 10-lecie istnienia w Polsce (foto, wideo)
566"Sytuacja daleka od idealnej". Gigantyczna strata JSW
369Strajk włoski w policji 2024. "Solidarność": Realizuje się scenariusz katastrofy kadrowej
366Afera z alko-tubkami. Po sklepach chodzą inspektorzy
350Koszykówka dla Chłopców i Dziewcząt w Gliwicach – Trenuj z Nami!
+12 / -0Strajk włoski w policji 2024. "Solidarność": Realizuje się scenariusz katastrofy kadrowej
+2 / -0Budosprzęt – sprzedaż i wynajem sprzętu budowlanego dla Twojej firmy
+2 / -0Sztuka Innowacji. Amazon świętował w Gliwicach 10-lecie istnienia w Polsce (foto, wideo)
+2 / -0Ubezpieczenie mienia w czasie powodzi - od czego chroni polisa i na co mogą liczyć poszkodowani?
+2 / -0ZUS: w woj. śląskim "czternastkę" otrzymało 755 tys. osób
0Wiceminister Edukacji spotkała się z dyrektorami śląskich szkół i uczelni
0PGG: nie żyje 31-letni górnik z kopalni Piast-Ziemowit w Bieruniu
0Strajk włoski w policji 2024. "Solidarność": Realizuje się scenariusz katastrofy kadrowej
0Decyzja GDOŚ: Rybnik ma pierwszy ośrodek dla nutrii!
0