Inwestycje i nieruchomości

Tą drogą do A1 jeździ dziennie 20 tys. aut. Po przebudowie DW 933 wytrzyma 50 lat

2021-11-04, Autor: tora

Kierowcy mogą już korzystać z przebudowanej drogi wojewódzkiej 933 na odcinku od DK 78 w Wodzisławiu Śląskim do ronda przed granicą z Jastrzębiem Zdrój. Drogowcy z Katowic chwalą się, że jako jedyni w kraju stosują najnowszą technologię układania drogi, która zapewnia nośność przez 50 lat i tłumi hałasy.

Reklama

- Inwestycje drogowe są kluczem do rozwoju regionu. Przypomnijmy, że przed nieco ponad miesiącem została oddana do użytku DW 913 stanowiąca niezwykle istotny łącznik z portem lotniczym w Pyrzowicach.

Otwarta w tej chwili DW 933 jest z kolei ważna dla Subregionu Zachodniego. To kluczowe ogniwo komunikacyjne nie tylko dla mieszkańców Wodzisławia i Jastrzębia, ale także gmin ościennych. Pamiętajmy, że jest to droga wykonana w oparciu o najnowsze technologie poprawiające przyczepność, a co za tym idzie zwiększające bezpieczeństwo. Mamy zatem jakość i komfort w jednym – mówił marszałek województwa Jakub Chełstowski 3 listopada w Mszanie, jednej z gmin, przez którą przebiega zmodernizowana DW 933.

DW 933 - koszt, zakres robót

Umowę na realizację projektu podpisano jeszcze w 2015 roku, zaś w marcu 2018 roku uzyskano decyzję wojewody na jego realizację. W kwietniu 2019 r. podpisano umowę na Świadczenie usługi Konsultanta na kwotę 3,1 mln zł z firmą DTŚ S.A. Do realizacji zadania została wybrana oferta firmy Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Koszt robót budowlanych wyniósł 82,9 mln zł w tym współfinansowanie z UE 47 mln zł, umowę na roboty budowlane podpisano we wrześniu 2019 roku. Zakres inwestycji obejmował: przebudowę drogi o długości 7,2 km do parametrów klasy G; ujednolicenie szerokości jezdni (7,0m) i poboczy, całkowitą wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony, przebudowę odcinków chodników, ciągów pieszo-rowerowych na całym przebiegu inwestycji – tj. 7,20 km, budowę zjazdów, zatok autobusowych, skrzyżowań; budowę czterech skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, budowę i przebudowę dwóch obiektów mostowych, dwóch przepustów, przebudowę kanalizacji deszczowej i sieci gazowej, wykonanie ekranów akustycznych, oświetlenia ulicznego i budowę na całej długości kanału technologicznego.

Dyrektor ZDW Katowice: jako jedyni w Polsce stosujemy asfalt o obniżonym poziomie hałasu

- Jest to odcinek łączący DK 78 w Wodzisławiu z węzłem autostrady A1. W ciągu doby przejeżdża tędy blisko 20 tysięcy pojazdów. Są to natężenia ruchu, które mogłyby tę trasę zakwalifikować do rangi dróg krajowych. Na skrzyżowaniu dróg 930 i 933, czyli w newralgicznym punkcie zostało wybudowane rondo. To skrzyżowanie było niebezpieczne, dziś ten problem zniknął.

Przy budowie drogi wykorzystaliśmy najnowsze technologie. Są to nawierzchnie o obniżonym poziomie hałasu, pełny pakiet bitumiczny na asfalcie wysokomodyfikowanym, gdzie spodziewana trwałość tej drogi to jest 50 lat. Jesteśmy jedynym zarządem dróg w kraju, które stosuje tego typu rozwiązania – podkreśla Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

- Droga na terenie Mszany ma nowe funkcje. Poprzednio to była wyłącznie jezdnia. Nie było chodników i ciągów pieszo-rowerowych. A to znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa – dodaje Mirosław Szymanek, wójt gminy Mszana.

Obecny na otwarciu wicemarszałek Wojciech Kałuża podkreśla, że droga powstała przy znacznym udziale pieniędzy unijnych. - Mamy więc okazję przekonać się jak bardzo one są ważne, w jak wielkim stopniu zmieniają na plus nasze otoczenie – konkluduje wicemarszałek województwa Wojciech Kałuża.

RPO Śląsk - 45 km nowych dróg za 440 mln zł

W ramach RPO zakończono do tej pory siedem inwestycji o łącznej długości prawie 45 km, które kosztowały 440 mln zł (w tym 320 mln zł z RPO). Są to: fragment DW 913 od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego w Pyrzowicach (przy lotnisku) do węzła z S1; obwodnica Pawłowic (nowy przebieg DW 935); obwodnica Myszkowa (nowy przebieg DW 791); przebudowa DW 793, na odcinku Żarki-Myszków; obwodnica Woźnik (DW 789); obwodnica Buczkowic (nowy przebieg DW 942); przebudowa DW 913 od DK 78 do DK 86 stanowiącej alternatywny dojazd do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice.

Obecnie realizowane są kolejne zadania współfinansowane z UE. To budowa wschodniej obwodnicy Raciborza, przebudowa drogi 791 Kolonia Poczesna- Zawiercie, przebudowa odcinka drogi nr 933 Pawłowice – Pszczyna, przebudowa DW 929 od granicy Rybnika do węzła autostradowego w ciągu A1 w Świerklanach. Kolejne cztery inwestycje z listy rankingowej RPO – o łącznej długości 35 km i szacunkowym koszcie 470,8 mln zł – są realizowane z budżetu samorządu Województwa Śląskiego. Przebudowywana jest DW 941 w Wiśle i DW 935 między Raciborzem a Rzuchowem. Trwa przebudowa DW 948 od skrzyżowania z DK 52 do skrzyżowania z DW 946. Obecnie przygotowywane są kolejne inwestycje ujęte na liście rankingowej RPO na łączną sumę ok. 1,7 mld zł.

Drogi po przebudowie wytrzymają 50 lat

Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w Śląskiem są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi” (Life Cycle Cost). To sprawia, że przewidywana trwałość dróg (Perpetual Pavement) przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy Polski Ład doprowadzi do upadku rządu Mateusza Morawieckiego?



Oddanych głosów: 259