To ważna arteria w tej części województwa śląskiego. Łączy Rybnik, Czerwionkę-Leszczyny, Mikołów i Rudę Śląską. Trwa przebudowa DW925. Co zostało już zrobione, jakich rozwiązań w infrastrukturze możemy się spodziewać? Informacjami dzieli się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
W grudniu 2023 roku rozpoczęła się przebudowa Drogi Wojewódzkiej nr 925 od granicy Rudy Śląskiej z Mikołowem do granicy Rybnika z gminą Czerwionka-Leszczyny. Trochę czasu już minęło. Co dzieje się na szerokim placu robót? Z informacjami śpieszy ZDW w Katowicach.
Wykonywane są obecnie takie prace jak przebudowa sieci energo- i teletechnicznych, budowa kanałów technologicznych dla oświetlenia ulicznego, przebudowa kanalizacji sanitarnej, rozbiórka chodników, zjazdów i krawężników, korytowanie pod konstrukcję drogi w miejscach, gdzie dotychczasowe warstwy zostały już rozebrane, układanie podbudowy z kruszywa i podbudowy bitumicznej, przebudowa gazociągów, budowa nasypu pod konstrukcję drogi, montaż przepustów, budowa mostu nad Potokiem Chudowskim i montaż nowych krawężników – informuje Zarząd.
ZDW wskazuje, że charakter robót na poszczególnych odcinkach jest zróżnicowany; od robót rozbiórkowych po układanie podbudowy bitumicznej.
W miarę postępu prac, wykonawca zamyka kolejne fragmenty jezdni rozpoczynając od frezowania istniejących warstw bitumicznych poprzez korytowanie, przebudowę infrastruktury teletechnicznej i po budowę nowej konstrukcji. Na wielu odcinkach przebudowywanej drogi ruch lokalny odbywa się wahadłowo – dowiadujemy się.
ZDW przypomina, że przebudowywany odcinek łączący Rybnik z autostradą A 1 i konurbacją górnośląską był już w bardzo złym stanie technicznym. Nawierzchnia była zdegradowana, niesprawny był system odwodnienia, a ruch pieszych i rowerzystów nie był właściwie odseparowany od ruchu pojazdów mechanicznych.
Umowa na przebudowę została podpisana z wykonawcą 17 lipca 2023 roku. Zakończenie robót zaplanowano na 17 kwietnia 2026 r. Kosz przedsięwzięcia wynosić będzie nieco ponad 343,6 mln zł. W tym 292 mln zł pochodzić będzie z Funduszy Europejskich (Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet FESL.04 „Fundusze Europejskie dla sprawnego transportu”, działanie FESL.04.01 „Drogi Wojewódzkie”).
Jakich rozwiązań w infrastrukturze możemy się spodziewać? Przede wszystkim nowa droga będzie dostosowana do nacisku pojedynczej osi 11,5 T. Zmieniona będzie geometria skrzyżowań. Istniejące chodniki zostaną przebudowane i powstaną nowe ich odcinki. Będą drogi rowerowe lub ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowane zostaną wszystkie zjazdy do posesji. Podobnie zatoki autobusowe będą przebudowane i wybudowane nowe. Na przystankach autobusowych wykonane będą krawężniki „peronowe”, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstaną miejsca do kontroli ruchu. Przebudowane będą przepusty i obiekty mostowe. Zastosowana będzie tzw. cichsza nawierzchnia.
Droga będzie wyposażona w elementy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu, w tym:
- inteligentny system sygnalizacji świetlnej, działające w trybach akomodacyjnych tzn. z dostosowaniem programów do natężenia ruchu;
- azyle na przejściach dla pieszych w wybranych miejscach;
- zabudowę balustrad i barier, elementów bezpieczeństwa ruchu;
- doświetlenie przejść dla pieszych.
Warto dodać, że inwestycja realizowana jest w części na obszarze występowania szkód górniczych, co powoduje konieczność stosowania odpowiednich technologii. Prócz rozebrania istniejącej konstrukcji drogi i wybudowania nowej przed wykonawcą stoi oczywiście zadanie przebudowy całej infrastruktury technicznej. Czyli przebudowa instalacji zarządzanych przez inne podmioty. Wymaga to bieżącej koordynacji działań i czynienia uzgodnień przy wyłączaniu z ruchu sieci energetycznej, telefonicznej i gazowej – informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,ta-droga-laczy-rybnik-mikolow-i-rude-slaska-jak-przebiega-przebudowa-dw925-zdjecia,wia5-3266-58918.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
1118Hub w Jaworznie zamiast fabryki Izery. EMP zmienia taktykę
923Pierwszy w Polsce Sky Walk w budynku mieszkalnym. Innowacyjna inwestycja powstaje w Katowicach (wizualizacje)
768Chorzów odcięty – estakada DK79 grozi zawaleniem. Sprawdź mapę objazdów
607Polska energetyka bez rąk do pracy? Eksperci: atom i OZE przyspieszają, brakuje fachowców
578JSW wycofuje nowy sprzęt ratowniczy za ponad 30 mln złotych. Największa tego typu inwestycja w historii spółki z problemami
+36 / -183,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji
+2 / -0Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
+1 / -0Śląsk na dwóch kółkach. Bloger „Rowerem po Śląsku” ocenia inwestycje rowerowe
0Katowice montują zdalnie sterowane kurtyny wodne. System oszczędza wodę, energię i uruchamia się automatycznie
0PGE Nowy Rybnik podsumowuje prace przy budowie największego bloku gazowo-parowego w Polsce
0Hałda Marcel w Radlinie: po osunięciu skarpy trwają zabezpieczenia i rekultywacja. PGG zapowiada teren zielony
0Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
0