Inwestycje i nieruchomości

Tak ma wyglądać nowy dworzec Częstochowa Główna. Propozycja architektów z Rybnika wygrywa konkurs

2019-12-19, Autor: Tomasz Raudner

Prosty i elegancki zarazem pasaż nad torami wsparty na dwóch przeszklonych pawilonach zawierających funkcje obsługi podróżnych – tak prezentuje się zwycięska koncepcja nowego dworca Częstochowa Główna. Konkurs architektoniczny wygrała Pracownia Toprojekt z Rybnika, która przygotowała propozycję wraz z dwoma partnerami z Paryża.

Reklama

Łącznie na konkurs zorganizowany przez PKP SA, SARP Częstochowa, Urząd Miasta Częstochowa i PKS Częstochowa wpłynęły 23 prace. Jako najlepszą sąd konkursowy uznał koncepcję przygotowaną przez zespół pracowni Toprojekt Marek Wawrzyniak z Rybnika, NStudio i Studio Antonini z Paryża.

Zwycięska koncepcja dworca - werdykt w 5 punktach

Sąd konkursowy w pięciu punktach uzasadnił wybór. Po pierwsze przyznał wygraną za „trafne połączenie wymagań zamawiającego dotyczących części realizacyjnej z wymaganiami dotyczącymi części studialnej, polegające na zbliżeniu elementów infrastruktury autobusowej komunikacji miejskiej i międzymiastowej do dworca kolejowego, bez konieczności lokowania elementów komunikacyjnych poniżej poziomu terenu oraz funkcjonalne zbliżenie dworca do linii tramwajowej.

Po drugie za „zdecydowane i konsekwentne rozwiązanie łączące część realizacyjną i studialną w sposób elastyczny i nie zamykający drogi do zakończenia inwestycji na części realizacyjnej, jak i do kontynuacji inwestycji w dowolnym czasie.” Po trzecie za znalezienie prostej i współczesnej formy połączonej z czytelnie rozwiązaną funkcją. Po czwarte za „trafne zdefiniowanie przestrzeni Placu Rady Europy, z zachowaniem walorów ważnej przestrzeni publicznej i uzupełnienie historycznej pierzei al. Wolności z zachowaniem czytelności połączeń funkcjonalnych alei z dworcem.” I po piąte za uporządkowanie pasa drogowego ulicy Orzechowskiego poprzez utworzenie czytelnej zachodniej pierzei nadającej ulicy miejski, przyjazny dla przechodniów charakter.

Częstochowa Główna od nowa - dwa pawilony i pasaż

Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mają pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.

Szklana wieża zegarowa

W sąsiedztwie nowej bryły zaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tego rodzaju dominantę architektoniczną.

Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei.

Dworzec również autobusowy

Realizacja tej koncepcji umożliwi utworzenie centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP także dla pasażerów miejskich linii autobusowych oraz dalekobieżnych i lokalnych linii PKS. Projekt zakłada również zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, a część rozwiązań komunikacyjnych nawet w pierwszej. Istotnym założeniem przedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej części zachodniej nowego dworca. Pojawia się także szansa na uporządkowanie pasa drogowego ulicy Orzechowskiego poprzez utworzenie czytelnej zachodniej pierzei nadającej ulicy miejski, przyjazny dla przechodniów charakter.

W konkursie przyznano również nagrody za II i III miejsce, które uzyskały: Domino Grupa Architektoniczna Wojciech Dunaj (Szczecin) oraz 22 Architekci sp. z o.o. (Warszawa), a także trzy wyróżnienia dla pracowni: Atrium Autorskie Studio Architektury Mateusz Urbański (Poznań), Kacper Rojek (Aleksandrów Łódzki), Firma „TU” Tomasz Ulman (Żarki) oraz Topos Studio Piotr Bilski (Częstochowa). Wszystkie prace będzie można zobaczyć na wystawie w Ratuszu, w godzinach pracy muzeum. Z kolei 15 stycznia odbędzie się dyskusja pokonkursowa.

Rozstrzygnięcie konkursu i wybór zwycięskiej koncepcji jest początkiem procesu inwestycyjnego związanego z przebudową dworca w Częstochowie. Następnym krokiem będą negocjacje z wyłonioną w jego toku pracownią architektoniczną w celu opracowania projektów budowlanego i wykonawczego. Końcowym elementem procesu będzie przystąpienie do przebudowy dworca w ramach Programu Inwestycji Dworcowych PKP SA na lata 2016-2023.

Organizatorzy konkursu są przekonani, że nowe, zwycięskie rozwiązanie poprawi jakość obsługi wszystkich grup podróżnych, (w tym osób z niepełnosprawnościami), pozwoli na uzyskanie spójnej, czytelnej i przyjaznej użytkownikom przestrzeni dworcowej oraz stworzy możliwości powstania węzła przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego.

Jak Wam się podoba koncepcja nowego dworca Częstochowa Główna?

Oceń publikację: + 1 + 8 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm