Nie ma sensu dla dosłownie kilku osób wypuszczać w trasę dużego autobusu, a tym bardziej tramwaju – mówi Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Sosnowiec. Sensowniejsze wydaje się zastąpienie ich małym busem, a w skrajnych przypadkach taksówkami. Co na to korporacje taksówkowe?
Nocna komunikacja nie cieszy się popularnością w Sosnowcu. Tymczasem pochłania blisko 1/5 kosztów. Biorąc pod uwagę fakt, że w tym roku miasto zamierza wydać na transport publiczny ponad 57 mln zł, nocne kursy pochłoną grubo ponad 10 mln zł.
Stąd prezydent Arkadiusz Chęciński zastanawia się, czy można poszukać tu oszczędności. Wskazuje, że czasem tramwajem jedzie jedna, dwie osoby, a koszt wozokilometra wynosi 13 zł. Inny przykład to linia autobusowa 903N, z której od poniedziałku do soboty średnio korzystają trzy osoby. Nieco lepiej jest w niedzielę – średnio to jest siedem osób. - Stąd też powstaje pytanie. Czy warto aby w nocy jeździły duże autobusy czy tramwaje, czy nie lepiej wprowadzić mniejsze pojazdy, a w skrajnych przypadkach nawet wspomniane taksówki. Być może lepszym rozwiązaniem jest rozwój małej floty. Takie rozwiązanie już w Sosnowcu funkcjonuje od trzech lat, a w Dąbrowie Górniczej od roku – mówi Rafał Łysy.
PKM Sosnowiec kupił dwa busy, które realizują zlecenia dla seniorów. Prawo do korzystania z przewozu mają mieszkańcy Sosnowca lub osób, które ukończyły 60. rok życia. Specjalny bus wozi seniorów wyłącznie do placówek służby zdrowia znajdujących się w granicach Sosnowca i miast ościennych. Przewozy dla Seniorów będą świadczone w dni robocze w godz. od 7.00 do 20.00. Koszt to 5 zł w jedną stronę, dla tych, którzy mają miejską kartę seniora. Dla pozostałych – 7 zł. Rozbudowa taboru busików czy zlecenie kursów taksówkom mogłoby być rozwinięciem idei małej floty.
- Tu nie chodzi o ograniczanie środków na komunikację publiczną, a o efektywniejsze ich wydawanie i przesuwanie akcentu na godziny porannego i popołudniowego szczytu. Wiemy, że podobne rozwiązanie funkcjonuje w Szczecinie – wskazuje rzecznik.
Wprowadzenie zmian będzie poprzedzone wyliczeniami i analizami. Korporacje taksówkarskie, z którymi rozmawiał portal ŚląskiBiznes.pl różnie reagują na miejskie pomysły. Przedstawiciel jednej z korporacji powiedział, że chętnie się odniesie, jak będzie do czego. - Na razie wiemy, że jest taki pomysł. Ale nie ma żadnych konkretów, ustaleń. Jak będą, porozmawiam – mówi przedstawiciel X-taxi Sosnowiec.
Dodajmy, że komunikacja miejska w Sosnowcu pochłania 6,58 proc. bieżących wydatków miasta. Dla porównania średnia miast metropolii w tym zakresie to 4,5 proc.
Przeczytaj też: Nowoczesne pociągi, nowe tory - rewolucyjny projekt Kolei Metropolitalnej
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1521Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1506Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
490Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
4403,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
430Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -13,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
0
~Jakubwork 2019-02-14
15:30:31
To niech te kursy kosztują tyle co bilet :P