Inwestycje i nieruchomości

Tesco wychodzi z Polski. Sieć przejmuje Netto

2020-06-18, Autor: tora

Tesco ogłosiło dziś sprzedaż swojej działalności w Polsce firmie Salling Group, właścicielowi sieci Netto. Transakcja, która musi uzyskać zgody antymonopolowe, obejmuje sprzedaż 301 sklepów wraz z powiązanymi centrami dystrybucji i centralą za 900 mln zł.

Reklama

Tesco poddało się w Polsce

Ogłoszona dziś decyzja brytyjskiej sieci handlowej nie jest niespodzianką. Firma już od miesięcy ograniczała obecność w Polsce, zarazem starając się poprawić swoją rentowność. Jednak nie do końca się to udało:

- Zauważyliśmy znaczny postęp w naszej działalności w Europie Środkowej, ale nadal widzimy wyzwania rynkowe w Polsce. Dzisiejsze ogłoszenie pozwala nam skoncentrować się w regionie na naszej działalności w Czechach, na Węgrzech i na Słowacji, gdzie mamy silniejszą pozycję rynkową z dobrymi perspektywami wzrostu oraz osiągamy marże, przepływy pieniężne i zwroty, które są istotne dla Grupy – powiedział Dave Lewis, dyrektor generalny Tesco, komentując sprzedaż.

Szyld Netto w ciągu 18 miesięcy

Tesco sprzedaje sklepy za 900 mln zł, przy czym spodziewane łączne wpływy netto wyniosą około 819 mln zł. Zakończenie sprzedaży spodziewane jest w bieżącym roku obrotowym, natomiast wygaszanie sklepów i zmiana szyldu na Netto zajmie 18 miesięcy. 

Ogłoszona dziś transakcja nie objęła 19 sklepów w Polsce, jednak Tesco zamierza doprowadzić również do ich sprzedaży.

Pół miliarda straty na koniec 2019/2020

301 sklepów objętych transakcją sprzedało w roku obrotowym 2019/2020 towary za około 4,665 mld zł, ale zanotowało 527 mln zł straty. Na ujemny wynik wypływ miały koszty restrukturyzacji i utrata wartości aktywów. Było to potwierdzeniem kłopotów sieci w rywalizacji z innymi sprzedawcami w Polsce. Z tego powodu już wcześniej, w ciągu ostatnich 18 miesięcy sprzedała lub zgodziła się sprzedać 22 sklepy za około 200 milionów funtów (blisko 1 mld zł). Prócz tego sprzedała, lub zamknęła około 100 placówek.

- Chciałbym podziękować wszystkim naszym kolegom z Tesco Poland za ich zaangażowanie w obsługę klientów w Polsce przez wiele lat. Energia i zaangażowanie, jakie wykazali w ciągu ostatnich dwóch lat, przekształcając Tesco Poland w firmę dwuwymiarową, są niesamowicie imponujące. Uważamy tę transakcję za najlepszy sposób na zabezpieczenie przyszłości biznesu dla naszych współpracowników i klientów w Polsce - dodał Dave Lewis.

Czy zmiana szyldu z Tesco na Netto wyjdzie klientom na dobre?

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 795