Inwestować, czy nie inwestować w akcje Tesli? To pytanie zadaje sobie wielu inwestorów na świecie, także w Polsce. Nieco ekscentryczny lider tej firmy jest idolem dla niejednego młodego przedsiębiorcy, choć wiedzie dość burzliwe życie, a kursy akcji Tesli wielokrotnie już rozczarowywały inwestorów. Pochodzący z Republiki Południowej Afryki Elon Musk to już jednak legenda.
Ojciec Elona Muska to inżynier budowy maszyn, klasyczny biały Afrykaner z RPA, natomiast matka – modelka i dietetyczka urodziła się w Kanadzie, ale też ma południowoafrykański rodowód. To właśnie uzyskanie kanadyjskiego paszportu umożliwiło młodemu Muskowi emigrację do Kanady, a stamtąd do USA. Chodziło o to, by uniknąć służby wojskowej w RPA. W Stanach Musk zdobył wykształcenie, choć raczej skromne, bo ograniczone do tytułów licencjackich z ekonomii i fizyki. Mając 24 lata, Musk zakończył edukację i rozpoczął karierę biznesową.
Na początku założył wraz z bratem firmę informatyczną, posiłkując się kapitałem od tzw. aniołów biznesu. Gdy po czterech latach sprzedał swoje udziały, przyniosło mu to 22 mln USD.
Za te pieniądze założył firmę X-Com, zajmującą się płatnościami internetowymi. Wkrótce została ona połączona z inną, oferującą usługę PayPal. Taką też nazwę otrzymało po pewnym czasie nowe przedsiębiorstwo, sprzedane w 2005 roku serwisowi eBay za 1,5 mld USD. Na konto Muska wpłynęło 165 milionów dolarów.
Teraz młody multimilioner mógł założyć firmę SpaceX, tworzącą rakiety nośne dla statków kosmicznych. Zarządza nią do dziś. Plany przewidują m.in. budowę rakiety kosmicznej zdolnej transportować ludzi na Marsa.
Wiosną 2004 roku Musk został jednym z inwestorów, którzy zasilili kapitałem firmę Tesla Motors, znaną z elektrycznego samochodu Tesla Roadstar. Został przewodniczącym jej rady nadzorczej, a potem dyrektorem generalnym. Po zakończeniu sporu z czeskim Tesla Holding w sprawie nazwy, firma stała się spółką Tesla, Inc.
Także polscy inwestorzy mogą kupować akcje Tesli. Cierpliwość i przewidywanie popłacają. Na początku Tesla była jedynie niewielkim, wręcz niszowym producentem samochodów elektrycznych. Jej debiut giełdowy oznaczał handel akcjami po 17 USD za sztukę, a już następnego dnia jeden walor kosztował 28 USD. W chwili powstawania tego tekstu za jedną akcję Tesla, Inc. zapłacić trzeba 444 dolary! Oznacza to długoterminowy trend wzrostowy z silnymi korektami.
Jeszcze w czasach nauki w college’u Musk przewidział, że samochody elektryczne staną się w przyszłości produktem sprzedawanym na masową skalę. Założył też, że będzie produkował samochody dla szerokiego spektrum odbiorców, choć trzeba przyznać, że nie zawsze pozostaje wierny tej dewizie. Postanowił zacząć od samochodu sportowego dla klientów uwielbiających wszelkiego rodzaju nowinki techniczne. Podjął współpracę z Lotusem, by dzięki niej produkować karoserie do Roadstara.
Nie było łatwo, a w 2008 roku firma stanęła przed widmem bankructwa. W ostatniej chwili znalazł się jednak inwestor, który ją uratował. Dziś posiadaczami akcji spółki są firmy i zamożne osoby prywatne, które stawiają na rozwój elektromobilności. Znaczący pakiet posiada Toyota.
W 2012 roku Tesla znów stanęła nad przepaścią. Mówiło się wtedy o jej przejęciu przez Google za 6 mld USD. W październiku 2013 doszło do wypadku, po którym samochód Tesla S stanął w płomieniach. Akcje staniały błyskawicznie o 12 procent, a tym samym wartość spółki obniżyła się o 3 mld USD. Spółka regularnie odnotowywała roczne straty liczone w setkach milionów dolarów. Dopiero trzeci kwartał 2016 roku przyniósł jej zysk. W czerwcu 2017 Tesla po raz pierwszy w swej historii osiągnęła wartość większą niż BMW. W końcu roku 2019 spółka była już trzecim światowym producentem samochodów pod względem kapitalizacji rynkowej.
Obecna wartość rynkowa Tesli to już ok. 80 mld USD. Od niedawna koncern posiada nową fabrykę w Chinach, gdzie produkowany jest Model 3. Zakłada się, że nieopodal Szanghaju powstawać będzie nawet 3 tysiące pojazdów tygodniowo. Kolejny zakład produkcyjny ma powstać w Berlinie. Analitycy szacują zatem, że w 2020 roku Tesla sprzeda prawie 460 tys. pojazdów, czyli o prawie 30 procent więcej niż w roku ubiegłym.
Spółce sprzyja i sprzyjać będzie światowy dyskurs o ochronie środowiska, obejmujący także motoryzację. Kto podoła masowej produkcji niedrogich aut elektrycznych, ten nie musi się martwić o przyszłość. Na modele luksusowe również będzie popyt.
Tagi: tesla, akcje, inwestycja, elon musk
W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
7389Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1214Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
862"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
814Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
571Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
0