Inwestować, czy nie inwestować w akcje Tesli? To pytanie zadaje sobie wielu inwestorów na świecie, także w Polsce. Nieco ekscentryczny lider tej firmy jest idolem dla niejednego młodego przedsiębiorcy, choć wiedzie dość burzliwe życie, a kursy akcji Tesli wielokrotnie już rozczarowywały inwestorów. Pochodzący z Republiki Południowej Afryki Elon Musk to już jednak legenda.
Ojciec Elona Muska to inżynier budowy maszyn, klasyczny biały Afrykaner z RPA, natomiast matka – modelka i dietetyczka urodziła się w Kanadzie, ale też ma południowoafrykański rodowód. To właśnie uzyskanie kanadyjskiego paszportu umożliwiło młodemu Muskowi emigrację do Kanady, a stamtąd do USA. Chodziło o to, by uniknąć służby wojskowej w RPA. W Stanach Musk zdobył wykształcenie, choć raczej skromne, bo ograniczone do tytułów licencjackich z ekonomii i fizyki. Mając 24 lata, Musk zakończył edukację i rozpoczął karierę biznesową.
Na początku założył wraz z bratem firmę informatyczną, posiłkując się kapitałem od tzw. aniołów biznesu. Gdy po czterech latach sprzedał swoje udziały, przyniosło mu to 22 mln USD.
Za te pieniądze założył firmę X-Com, zajmującą się płatnościami internetowymi. Wkrótce została ona połączona z inną, oferującą usługę PayPal. Taką też nazwę otrzymało po pewnym czasie nowe przedsiębiorstwo, sprzedane w 2005 roku serwisowi eBay za 1,5 mld USD. Na konto Muska wpłynęło 165 milionów dolarów.
Teraz młody multimilioner mógł założyć firmę SpaceX, tworzącą rakiety nośne dla statków kosmicznych. Zarządza nią do dziś. Plany przewidują m.in. budowę rakiety kosmicznej zdolnej transportować ludzi na Marsa.
Wiosną 2004 roku Musk został jednym z inwestorów, którzy zasilili kapitałem firmę Tesla Motors, znaną z elektrycznego samochodu Tesla Roadstar. Został przewodniczącym jej rady nadzorczej, a potem dyrektorem generalnym. Po zakończeniu sporu z czeskim Tesla Holding w sprawie nazwy, firma stała się spółką Tesla, Inc.
Także polscy inwestorzy mogą kupować akcje Tesli. Cierpliwość i przewidywanie popłacają. Na początku Tesla była jedynie niewielkim, wręcz niszowym producentem samochodów elektrycznych. Jej debiut giełdowy oznaczał handel akcjami po 17 USD za sztukę, a już następnego dnia jeden walor kosztował 28 USD. W chwili powstawania tego tekstu za jedną akcję Tesla, Inc. zapłacić trzeba 444 dolary! Oznacza to długoterminowy trend wzrostowy z silnymi korektami.
Jeszcze w czasach nauki w college’u Musk przewidział, że samochody elektryczne staną się w przyszłości produktem sprzedawanym na masową skalę. Założył też, że będzie produkował samochody dla szerokiego spektrum odbiorców, choć trzeba przyznać, że nie zawsze pozostaje wierny tej dewizie. Postanowił zacząć od samochodu sportowego dla klientów uwielbiających wszelkiego rodzaju nowinki techniczne. Podjął współpracę z Lotusem, by dzięki niej produkować karoserie do Roadstara.
Nie było łatwo, a w 2008 roku firma stanęła przed widmem bankructwa. W ostatniej chwili znalazł się jednak inwestor, który ją uratował. Dziś posiadaczami akcji spółki są firmy i zamożne osoby prywatne, które stawiają na rozwój elektromobilności. Znaczący pakiet posiada Toyota.
W 2012 roku Tesla znów stanęła nad przepaścią. Mówiło się wtedy o jej przejęciu przez Google za 6 mld USD. W październiku 2013 doszło do wypadku, po którym samochód Tesla S stanął w płomieniach. Akcje staniały błyskawicznie o 12 procent, a tym samym wartość spółki obniżyła się o 3 mld USD. Spółka regularnie odnotowywała roczne straty liczone w setkach milionów dolarów. Dopiero trzeci kwartał 2016 roku przyniósł jej zysk. W czerwcu 2017 Tesla po raz pierwszy w swej historii osiągnęła wartość większą niż BMW. W końcu roku 2019 spółka była już trzecim światowym producentem samochodów pod względem kapitalizacji rynkowej.
Obecna wartość rynkowa Tesli to już ok. 80 mld USD. Od niedawna koncern posiada nową fabrykę w Chinach, gdzie produkowany jest Model 3. Zakłada się, że nieopodal Szanghaju powstawać będzie nawet 3 tysiące pojazdów tygodniowo. Kolejny zakład produkcyjny ma powstać w Berlinie. Analitycy szacują zatem, że w 2020 roku Tesla sprzeda prawie 460 tys. pojazdów, czyli o prawie 30 procent więcej niż w roku ubiegłym.
Spółce sprzyja i sprzyjać będzie światowy dyskurs o ochronie środowiska, obejmujący także motoryzację. Kto podoła masowej produkcji niedrogich aut elektrycznych, ten nie musi się martwić o przyszłość. Na modele luksusowe również będzie popyt.
Tagi: tesla, akcje, inwestycja, elon musk
To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
1065Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
945Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
535W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
534Zabytkowa kamienica w nowej odsłonie. Gliwicka 4 w Katowicach po remoncie za 9,5 mln złotych
488Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+166 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0Sześć śląskich kopalń do zamknięcia w ciągu dekady. W tle astronomiczne kwoty na odejście od węgla
+1 / -0Robotyczny jubileusz. Śląski szpital pionierem w stosowaniu systemu HUGO RAS w chirurgii
0Sześć śląskich kopalń do zamknięcia w ciągu dekady. W tle astronomiczne kwoty na odejście od węgla
0JSW: w Zofiówce zakończono głębienie szybu na głębokość ponad 1100 metrów
0ICEYE i województwo śląskie razem na rzecz rozwoju sektora kosmicznego
0W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
0