Inwestycje i nieruchomości

To już pewne – fabryka aut elektrycznych Izera powstanie w woj. śląskim, na terenie KSSE

2020-12-11, Autor: Tomasz Raudner

Wyjaśnia się lokalizacja fabryki polskich samochodów elektrycznych marki Izera. Zakład powstanie na Śląsku, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Reklama

Fabryka Izery w KSSE

Dokładne miejsce i inne szczegóły przedsięwzięcia ujawnione będą 15 grudnia podczas konferencji online. Wezmą w niej udział m.in. minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, prezes KSSE, dr Janusz Michałek, prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba oraz marszałek Województwa Śląskiego Jakub Chełstowski.

O tym, że Śląsk jest brany pod uwagę jako lokalizacja fabryki Izery było wiadomo już w dniu premiery prototypów samochodów, czyli 28 lipca. Wówczas przedstawiciele ElectroMobility Poland wskazywali, że fabryka powstanie na Śląsku, jednak nie doprecyzowali, na którym. Mógł to być Górny Śląsk, Dolny, Opolski, Cieszyński. Nie jest też tajemnicą, że przedstawiciele spółki wizytowali Rudę Śląską i Jaworzno jako potencjalne miejsca fabryki.

- Wybraliśmy trzy lokalizacje, z których zdecydowaliśmy się na jedną. Obecnie opracowujemy dla niej analizę due diligence. Nowa fabryka powstanie na południu Polski, na Śląsku. To miejsce, gdzie zlokalizowana jest baza dostawców, ale które charakteryzuje się też dobrą logistyką dla gotowych produktów, opuszczających linie montażowe. Tam też są kompetentni ludzie, którzy będą mogli w niej pracować – powiedział wówczas enigmatycznie Piotr Zaremba, prezes spółki ElectroMobility Poland.

Podpytywaliśmy wówczas przedstawicieli spółki, który Śląsk mają na myśli, ale nie odpowiedzieli. Wiadomym było, że woj. śląskie spełnia wszystkie wymogi spółki. Tutaj są fabryki Opla, Fiata, silników PSA, podzespołów, są tereny inwestycyjne świetnie skomunikowane, są kadry i baza dostawców.

3,5 tys. pracowników w fabryce

Małgorzata Królak, dyrektor biura projektu ElectroMobility Poland mówiła podczas premiery, że przy budowie zakładu spółka stworzy około 3,5 tys. miejsc pracy, zatrudnienie znajdzie kolejne 3,5 tys. osób.

- Jeśli weźmiemy pod uwagę cały ekosystem i dostawców, nowy zakład wygeneruje kolejne 12 tys. miejsc pracy na zewnątrz - mówiła.

Pierwsze samochody mają zjechać z linii produkcyjnej w 2023 roku.

Koszt programu Izera - 4-5 mld zł

- Program szacowany jest na 4 - 5 mld zł, z czego koszt budowy prototypów nie przekracza 1 proc. całego budżetu - powiedziała Małgorzata Królak. Do końca 2019 roku na Izerę wydano 30 mln zł.

Spółkę ElectroMobility Poland stworzyły cztery państwowe koncerny energetyczne: PGE, Enea, Energa i Tauron w 2016 roku. Na start przekazały spółce 10 mln zł. Potem dokapitalizowały spółkę w kilku transzach do łącznej kwoty 70 mln zł. Spółka zamknęła rok 2019 stratą 4,3 mln zł i 38 mln zł w gotówce.

Czy Izera wypali?

Ogłoszenie lokalizacji fabryki będzie kolejnym wydarzeniem w programie polskiego samochodu elektrycznego. Pierwszym była premiera. Drugim - jazdy testowe prototypem w listopadzie na zamkniętym odcinku drogi ekspresowej S2 pod Warszawą.

Czy program Izera wypali? Czy też podzieli los innych mocarstwowo zapowiadanych programów rządowych, jak budowa nowego promu morskiego, miliona aut elektrycznych czy 100 tys. mieszkań. Były szumnie zapowiadane, a rzeczywistość pokazała, że nic z nich nie wyszło. Inny wielki projekt – przekop Mierzei Wiślanej okazał się dwa razy droższy, niż wynikało z kosztorysu. Podobnym programem – zagadką, która może się okazać niewypałem jest projekt CPK.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 1741

Prezentacje firm