Niby żaden news, a jednak. Od dawna mówiło się, że po 2027 roku koncesja na odcinek A4 Katowice–Kraków nie zostanie przedłużona – teraz mamy oficjalne potwierdzenie. GDDKiA przejmie trasę z końcem marca 2027 roku i zapewnia: nie będzie już opłat dla samochodów osobowych i motocykli. Sprawdzamy też, co dalej z postulatem poszerzenia drogi o trzeci pas ruchu, o którym w ostatnim czasie regularnie wspominał dotychczasowy zarządca jednego z ostatnich płatnych odcinków autostrady w Polsce.
Przypomnijmy: z końcem marca 2027 roku kończy się obowiązująca od lat 90. umowa koncesyjna ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska, która zarządza płatnym odcinkiem autostrady A4 między Katowicami a Krakowem.
Jak potwierdza w rozmowie ze Śląskim Biznesem Marek Prusak z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, nie ma planu jej przedłużenia. Po wygaśnięciu umowy drogą znów zarządzać będzie Skarb Państwa, a konkretnie GDDKiA. Co to oznacza dla kierowców?
Jak przekazuje Marek Prusak, zarządzanie trasą zostanie przejęte przez GDDKiA, a przygotowania do tego procesu już trwają.
– Przygotowujemy się do tego wspólnie z koncesjonariuszem, którego w ciągu najbliższych dwóch lat czeka dużo pracy i inwestycji. Zgodnie z umową autostrada musi bowiem być zwrócona w odpowiednim stanie technicznym – informuje rzecznik.
Gdy autostrada przejdzie pod zarząd GDDKiA, przejazd nią będzie bezpłatny dla pojazdów do 3,5 t – tak jak na pozostałych odcinkach zarządzanych przez państwo.
Na pytanie o postulaty Stalexportu dotyczące poszerzenia autostrady o trzeci pas, GDDKiA odpowiada, że rozbudowa tego odcinka jest już wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a przygotowania są prowadzone niezależnie od obecnego zarządcy.
Poszerzenie tego odcinka A4 jest inwestycją wpisaną do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i prowadzimy już prace przygotowawcze w tym zakresie. Niezależnie od tego, kto byłby odpowiedzialny za poszerzenie autostrady A4 Katowice – Kraków, musiałby spełnić te same wymagania, określone przepisami prawa – zaznacza Marek Prusak.
Jak przypomina Super Express, koncesjonariusz przez lata niechętnie udostępniał drugi pas, wprowadzając ograniczenia ruchu, a mimo to regularnie podnosił opłaty.
Stalexport przez lata nie chciał otworzyć drugiego pasa autostrady A4 Katowice–Kraków, a teraz sam proponuje budowę trzeciego pasa. Absurd? – czytamy w publikacji.
GDDKiA zapowiada, że zarówno utrzymanie, jak i rozbudowa autostrady będą prowadzone przez firmy wyłonione w otwartych przetargach.
Nie widzimy powodów ani podstaw do tego, aby powierzyć zadanie rozbudowy i utrzymania tego odcinka autostrady jednej firmie, bez przetargu, niejako przez zasiedzenie. Chcemy umożliwić realizację tych prac szerokiemu gronu firm obecnych na polskim rynku, które mają doświadczenie w realizacji dużych i wymagających inwestycji drogowych – wyjaśnia Marek Prusak.
I dodaje, że oczywiście spółka Stalexport również będzie mogła wziąć udział w przetargu - jeśli spełni warunki udziału.
Przez lata kierowcy skarżyli się na ograniczenia ruchu, w tym zamknięty drugi pas autostrady i długie korki przed bramkami. GDDKiA podkreśla, że po przejęciu odcinka priorytetem będzie zapewnienie płynności ruchu i komfortu użytkowników.
Zarządzanie państwowe oznacza jednoznaczne reguły i przejrzystość. Zniknie możliwość jednostronnego narzucania zasad przez koncesjonariusza. Przejrzyste procedury, brak ręcznego sterowania ruchem i otwarte przetargi to standard, który przywracamy na tym odcinku A4 – zapewnia Marek Prusak.
Warto zaznaczyć, że umowa koncesyjna zawarta była jeszcze w 1997 roku – w czasach, gdy GDDKiA nie istniała, a za drogi odpowiadała Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Od tego czasu, jak podkreśla Marek Prusak, zmieniło się wiele.
GDDKiA posiada kompetencje, potencjał, kadry, procedury i środki finansowe, aby efektywnie i skutecznie przejąć, a następnie rozbudować autostradę A4 Katowice – Kraków - zaznacza.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Przełom dla Rafako. Trójstronne porozumienie szansą dla śląskiego giganta?
1806Nowa obwodnica Poręby i Zawiercia. 16,6 km nowej trasy DK78 za ponad 400 mln zł
644Bytomskie Wodociągi wracają do historycznej siedziby i rewitalizują jedną z pierwszych biologicznych oczyszczalni w Europie
482Na Śląsku powstanie nowy aquapark. Znamy lokalizację
473JSW: Najnowocześniejsza bateria koksownicza w Europie uruchomiona w Koksowni Przyjaźń
465Przełom dla Rafako. Trójstronne porozumienie szansą dla śląskiego giganta?
+3 / -0JSW: Najnowocześniejsza bateria koksownicza w Europie uruchomiona w Koksowni Przyjaźń
+2 / -0O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
+1 / -0Bytomskie Wodociągi wracają do historycznej siedziby i rewitalizują jedną z pierwszych biologicznych oczyszczalni w Europie
+1 / -0Nowa inwestycja MGPE w Chorzowie. 42 mln zł na infrastrukturę muzealną i rewitalizację terenu
+1 / -0W Katowicach powstaje apartamentowiec inspirowany metropoliami świata. Na dachu – kino i strefa relaksu
035-piętrowy kolos na finiszu. Zobacz taras najwyższego apartamentowca na Górnym Śląsku!
0JSW: Najnowocześniejsza bateria koksownicza w Europie uruchomiona w Koksowni Przyjaźń
0O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
0Bytomskie Wodociągi wracają do historycznej siedziby i rewitalizują jedną z pierwszych biologicznych oczyszczalni w Europie
0