Inwestycje i nieruchomości

Tramwajowa ofensywa na Śląsku. Pół miliarda na inwestycje

2021-09-01, Autor: Tomasz Raudner

Tramwaje Śląskie wyemitują obligacje za 496 mln zł. Pieniądze wykorzystane będą jako wkład własny do szeregu inwestycji, do których przymierza się spółka. Właśnie zawarta została umowa z bankami na emisję papierów wartościowych.

Reklama

 

Po raz trzeci w ostatnich dziewięciu latach spółka Tramwaje Śląskie S.A. wyemituje obligacje, które pozwolą sfinansować wkład własny dla inwestycji. We wtorek podpisano stosowny dokument z konsorcjum banków Pekao SA i BGK przy współudziale EBI. Ostatnia umowa emisji obligacji została podpisana w 2018 roku. Teraz umowa ta została rozszerzona do 764,4 mln zł.

– Te pieniądze pozwoliły nam na realizację części zadań naszego projektu inwestycyjnego, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. Przed nami jednak jeszcze wiele pracy w tym zakresie, a do ich realizacji potrzebujemy dalszych środków finansowych, stąd emisja kolejnego pakietu obligacji – wyjaśnia Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Tramwaje Śląskie wyemitują obligacje za 496 mln zł

We wtorek 31 sierpnia w Warszawie zarządy spółki Tramwaje Śląskie S.A. oraz Banku Pekao SA i Banku Gospodarstwa Krajowego podpisały aneks rozszerzający wartość umowy o możliwość nowej emisji obligacji w wysokości 496 mln zł (poprzez dodanie nowych transz C i D).

– W pierwszej kolejności rozszerzona została umowa realizacji Projektu, między Spółką, EBI i konsorcjum banków, a kolejnym etapem transakcji jest aneks do umowy o emisji obligacji – mówi Henryk Kolender, członek Zarządu Dyrektor Finansowy spółki Tramwaje Śląskie S.A. i dodaje:

– Trzy lata temu podjęliśmy wysiłek negocjacyjny, który przyniósł oczekiwany efekt. Teraz było nam nieco łatwiej, choć sytuacja w otoczeniu nie sprzyja zawieraniu podobnych umów. Tym bardziej cieszymy się, że Europejski Bank Inwestycyjny wspiera nasze działania a banki Pekao SA i BGK dostrzegają w nich potencjał i z pełnym zaufaniem zdecydowały o dalszym finansowaniu naszych inwestycji.

Pieniądze z obligacji na zakup taboru i rozwój linii tramwajowych

Spółka Tramwaje Śląskie S.A. wyemituje obligacje warte 496 mln zł, które po połowie, czyli po 248 mln zł, obejmą Bank Pekao oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. W finansowanie zostaną zaangażowane również środki pochodzące z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Bank Pekao jest Agentem Programu, Organizatorem i Agentem Emisji, a Bank Gospodarstwa Krajowego Współorganizatorem i Agentem Emisji. Cała inwestycja ma zakończyć się w 2023 roku.

– Finansowanie inwestycji dla mieszkańców lokalnych społeczności uznajemy za jedno ze swoich najważniejszych zadań, a nowoczesna komunikacja publiczna wpisuje się w nasze zaangażowanie społeczne i działania przyjazne dla środowiska. Z Tramwajami Śląskimi współpracujemy od lat i to już kolejna emisja obligacji, bardzo cieszymy się, że spółka ponownie nam zaufała – mówi Jerzy Kwieciński, wiceprezes Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej.

– BGK, jako bank rozwoju, współpracuje z sektorem bankowym i tworzy rozwiązania korzystne dla społeczeństwa, które zwiększają komfort podróży w komunikacji miejskiej czy obniżają poziom hałasu w mieście. Finansowanie tak ważnych przedsięwzięć infrastrukturalnych wpisuje się w misję BGK, jaką jest wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Poprzez takie transakcje poprawiamy jakość życia mieszkańców – dodaje Włodzimierz Kocon, wiceprezes zarządu BGK.

Konsorcjum banków Pekao SA i BGK współfinansuje i dalej będzie współfinansowało „Zintegrowany Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” poprzez nabycie wyemitowanych przez Spółkę obligacji długoterminowych.

Dwie linie w budowie, 100 km w remoncie

Inwestycje w modernizację i rozbudowę sieci tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii są przygotowywane i realizowane przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. w ścisłej współpracy z lokalnymi samorządami. Aktualnie Spółka realizuje, współfinansowany przez Unię Europejską, projekt inwestycyjny obejmujący budowę dwóch nowych linii tramwajowych, modernizację ponad 100 km istniejących szlaków, zakup nowych tramwajów oraz pojazdów specjalistycznych i ratunkowych.

Tramwaje dojechały do Rudy Śląskiej Goduli

Najnowszą zakończoną inwestycją jest modernizacja torowiska w Rudzie Śląskiej Goduli. Tramwaje wyjechały na nowe tory 1 września. Testy torowiska po remoncie trwały od 10 sierpnia. Przebudowa objęła m.in. modernizację ok. 2900 metrów toru pojedynczego, słupy i sieć trakcyjną, platformy przystankowe i dwie nowe mijanki. To jednak nie kończy całego przedsięwzięcia. Trwa modernizacja linii w Bytomiu, wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego.

Wagony Karliki i seria Pt - przebudowa

Spółka modernizuje też tabor. Zakład Usługowo Remontowy w Chorzowie zakończył właśnie modernizację ostatniego z serii wagonów typu Pt. W wyniku akcji przebudowanych zostało w sumie 10 wagonów.

Pierwsze wagony serii Pt trafiły do spółki Tramwaje Śląskie z Frankfurtu nad Menem w 2010 roku. Podstawową zaletą niemieckich wagonów była ich dwukierunkowość, dzięki której mogły być wykorzystywane do obsługi przebudowywanych linii, gdy nie było możliwości dojazdu do pętli. Wadą tych wagonów była ich wysoka podłoga, utrudniająca osobom starszym, niepełnosprawnym czy opiekunom dzieci w wózkach korzystanie z tramwaju.

– W ramach projektu inwestycyjnego Spółka zakupiła nowe dwukierunkowe niskopodłogowe tramwaje, dlatego mogliśmy część wagonów serii Pt przebudować, wprowadzając w nich niskopodłogowy człon środkowy. Dzięki temu wagon jest znacznie bardziej przyjazny pasażerom – wyjaśnia Jacek Kaminiorz, dyrektor techniczno - eksploatacyjny.

Spośród 15 wagonów serii Pt, którymi dysponuje spółka, 10 zostało zakwalifikowanych do modernizacji, zaś pozostałe 5 zostanie w swoim pierwotnym kształcie. – W dalszym ciągu dwukierunkowe wagony są nam potrzebne i te pięć wagonów będziemy wykorzystywać głównie do obsługi przebudowywanych linii – dodaje dyrektor Jacek Kaminiorz.

Zakład Usługowo Remontowy realizuje także drugie, niezwykle ważne dla spółki Tramwaje Śląskie zadanie, jakim jest gruntowna modernizacja wagonów serii 116Nd. Prace przy popularnych Karlikach obejmują m.in.: wymianę napędu, instalacji elektrycznej, modernizację pulpitu motorniczego, kompleksowy remont wózków i przekładni napędowych, wymianę oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego, wymianę płatów drzwi wraz z napędami oraz platformą dla osób niepełnosprawnych, wymianę szyb na przyciemniane, naprawę i lakierowanie pudła, montaż nowych siedzeń pasażerskich czy zabudowę układu klimatyzacji.

– Pierwszy wagon po modernizacji wyjechał na tory w lutym tego roku. Na koniec sierpnia licznik zmodernizowanych Karlików wskazuje już trzy. Ostatni z nich właśnie przechodzi testy i we wrześniu powinien trafić do obsługi linii, zaś w naszych halach trwają już prace przy modernizacji dwóch kolejnych wagonów – mówi dyrektor.

Zmodernizowane wagony otrzymały nowe oznaczenie typu – 116Ndm. W planie spółki Tramwaje Śląskie S.A. jest modernizacja wszystkich 17 eksploatowanych Karlików.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Ile lat ma Twoje auto?






Oddanych głosów: 572