Inwestycje i nieruchomości

Trasa S1 – wiadomo, kto zbuduje 12 km drogi od Dankowic do Bielska-Białej

2020-06-22, Autor: tora

Dziewięciu oferentów ubiegało się o kontrakt na budowę 12-kilomtrowego odcinka drogi ekspresowej S1 z Dankowic do Bielska Białej. Za najkorzystniejszą GDDKiA uznała propozycję konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia o wartości 586 710 000 zł.

Reklama

Nie tylko cena decydowała

GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 733 985 671 zł, zatem zwycięska oferta jest tańsza o blisko 150 mln zł. Oprócz ceny przy wyborze oferty zastosowano dwa dodatkowe kryteria: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości.

Wkrótce GDDKiA powinna podpisać umowę z wykonawcą. Konsorcjum będzie miało 33 miesiące na realizację zadania, nie wliczając okresów zimowychą pomiędzy 15 grudnia a 15 marca.

12 km drogi S1 - zakres inwestycji

Wykonawca zbuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym) długości 12 km, dwa węzły drogowe Stara Wieś i Suchy Potok, a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.

12-kilometrowy odcinek wchodzi w skład drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej. Trasa ta po ukończeniu połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.

S1 - ważny korytarz międzynarodowy

Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km, na co umowę GDDKiA podpisała 10 października 2019 r.

- 16 grudnia 2019 r. ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1. Rozstrzygnięcie dla ostatniego zadania na tej inwestycji, biegnącego od Mysłowic do Oświęcimia już wkrótce – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 694