Inwestycje i nieruchomości

Trasa S1 – wiadomo, kto zbuduje 12 km drogi od Dankowic do Bielska-Białej

2020-06-22, Autor: tora

Dziewięciu oferentów ubiegało się o kontrakt na budowę 12-kilomtrowego odcinka drogi ekspresowej S1 z Dankowic do Bielska Białej. Za najkorzystniejszą GDDKiA uznała propozycję konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia o wartości 586 710 000 zł.

Reklama

Nie tylko cena decydowała

GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 733 985 671 zł, zatem zwycięska oferta jest tańsza o blisko 150 mln zł. Oprócz ceny przy wyborze oferty zastosowano dwa dodatkowe kryteria: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości.

Wkrótce GDDKiA powinna podpisać umowę z wykonawcą. Konsorcjum będzie miało 33 miesiące na realizację zadania, nie wliczając okresów zimowychą pomiędzy 15 grudnia a 15 marca.

12 km drogi S1 - zakres inwestycji

Wykonawca zbuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym) długości 12 km, dwa węzły drogowe Stara Wieś i Suchy Potok, a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.

12-kilometrowy odcinek wchodzi w skład drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej. Trasa ta po ukończeniu połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.

S1 - ważny korytarz międzynarodowy

Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km, na co umowę GDDKiA podpisała 10 października 2019 r.

- 16 grudnia 2019 r. ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1. Rozstrzygnięcie dla ostatniego zadania na tej inwestycji, biegnącego od Mysłowic do Oświęcimia już wkrótce – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jak polska gospodarka radzi sobie z pandemią?






Oddanych głosów: 10