Już za miesiąc wejdą w życie nowe przepisy dotyczące redukcji punktów karnych, które za złamanie przepisów„uzbierali” piraci drogowi. Zgodnie z nowymi przepisami będą się one sumować przez dwa lata i nie znikną z konta po roku, tak jak to było do tej pory. Ministerstwo Infrastruktury chce też wydłużenia kursu reedukacyjnego dla piratów drogowych.
17 września wejdą w życie nowe zasady redukcji punktów karnych dla kierowców łamiących przepisy drogowe. Ministerstwo Infrastruktury zamierza też wydłużyć drogę do odzyskania uprawnień do prowadzenia pojazdów po utracie prawa jazdy. Zmiany te widnieją w projekcie rozporządzenia, które przedstawiło ministerstwo Andrzeja Adamczyka.
Punkty karne zostaną z nami przez dwa lata
Zgodnie z nowymi przepisami punkty karne z konta danego prowadzącego pojazd kasować się będą nie po upływie roku, a po dwóch latach od dnia opłacenia mandatu. Nie będzie więc tak, jak do tej pory, że okres ten będzie liczony od daty popełnienia wykroczenia.
Warto jednocześnie zaznaczyć, że nowe przepisy nie zmieniają limitu punktów karnych – wciąż można ich uzbierać maksymalnie 24, ale stróże prawa będą mogli za naruszenie przepisów ruchu drogowego przyznać ich za jednym razem aż 15 (obecnie maksymalna liczba punktów za niektóre z wykroczeń wynosi 10).
Biorąc więc pod uwagę fakt, że punkty z konta kierowcy nie znikną po 12 miesiącach, dużo łatwiej będzie osiągnąć limit 24 punktów i stracić uprawnienia do prowadzenia pojazdów.
Kurs reedukacyjny może potrwać nawet cztery razy dłużej
Co więcej ci kierowcy, którym odebrano prawo jazdy w związku przekroczeniem dozwolonej liczby punktów karnych lub wskutek innych przewinień, będą musieli odbyć dłuższy kurs reedukacyjny. Ten zaś, nie dość, że zostanie ponad czterokrotnie wydłużony, będzie też więcej kosztować. Takie zmiany przewiduje projekt rozporządzenia przedstawionego przez Ministerstwo Infrastruktury.
Proponowane przepisy przewidują, że kurs będzie trwał nie 6, a 28 godzin przez cztery dni warsztatowo-wykładowe.
Opłatę z kolei, z 350 zł, które należy zapłacić obecnie, podniesie się do 500 zł. Wokół tej kwestii w środowisku ośrodków ruchu drogowego trwa jednak jeszcze spór – „WORD-y” chcą podwyższenia opłaty do 900 złotych.
Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury w projekcie, kurs ma obejmować w szczególności przedstawienie skutków wypadków drogowych, wpływu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu na funkcje percepcyjne kierującego oraz na podejmowane przez niego decyzje w ruchu drogowym. Ponadto kierowcom mają zostać zaprezentowane psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwo w ruchu drogowym.
Zdaniem przedstawicieli wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego opłata za przeprowadzenie takiego kursu powinna być wyższa – po pierwsze, by miała charakter bardziej prewencyjny dla piratów drogowych (by była dla nich bardziej dotkliwa i stanowiła jedną z form resocjalizacji), a po drugie – by móc w realny sposób pokryć koszty takiego wydłużonego szkolenia.
Jak wskazują reprezentanci WORD-ów – środki przeznaczane na takie reedukacyjne kursy z roku na rok rosną z uwagi na: koszty wyposażenia i wynajmu sali, koszty obsługi kursów, wynagrodzenia dla pracowników administracyjnych i wykładowców, stąd też adekwatną opłatą ze strony kierowców byłoby 900 zł.
Z danych Ministerstwa Infrastruktury wynika, że obecnie do kursu reedukacyjnego z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego przystępuje około 15,5 tys. kierowców.
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,trudniej-bedzie-odzyskac-prawo-jazdy-latwiej-bedzie-je-stracic-wchodza-w-zycie-wazne-zmiany,wia5-3266-53100.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
1673Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
1629JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
692JSW: większe wydobycie, mniejsze zarobki. Spółka podsumowała II kwartał
681Podwyżki dla prezydentów, wójtów i burmistrzów 2025. Tyle mogą wkrótce zarabiać śląscy samorządowcy
663Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
+5 / -1Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
+4 / -0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
+3 / -0Po pożarze hali w Siemianowicach Śląskich. Firma Audioplex zbiera środki na odbudowę
+2 / -0Ciekawostka: połowa PKB Polski z zaledwie 10% kraju. Śląskie niezmiennie w czołówce
+2 / -0Najbogatsze samorządy w Polsce 2024. Gliwice, Bielsko-Biała i Katowice wśród najbogatszych miast
0Produkt wycofany z popularnej sieci. Może stanowić zagrożenie dla zdrowia
0Styropian do ociepleń na cenzurowanym. Branża alarmuje: tysiące miejsc pracy zagrożonych
0JSW o Planie Strategicznej Transformacji: "Widoczne kolejne, bardzo konkretne efekty"
0Po pożarze hali w Siemianowicach Śląskich. Firma Audioplex zbiera środki na odbudowę
0