Już za miesiąc wejdą w życie nowe przepisy dotyczące redukcji punktów karnych, które za złamanie przepisów„uzbierali” piraci drogowi. Zgodnie z nowymi przepisami będą się one sumować przez dwa lata i nie znikną z konta po roku, tak jak to było do tej pory. Ministerstwo Infrastruktury chce też wydłużenia kursu reedukacyjnego dla piratów drogowych.
17 września wejdą w życie nowe zasady redukcji punktów karnych dla kierowców łamiących przepisy drogowe. Ministerstwo Infrastruktury zamierza też wydłużyć drogę do odzyskania uprawnień do prowadzenia pojazdów po utracie prawa jazdy. Zmiany te widnieją w projekcie rozporządzenia, które przedstawiło ministerstwo Andrzeja Adamczyka.
Punkty karne zostaną z nami przez dwa lata
Zgodnie z nowymi przepisami punkty karne z konta danego prowadzącego pojazd kasować się będą nie po upływie roku, a po dwóch latach od dnia opłacenia mandatu. Nie będzie więc tak, jak do tej pory, że okres ten będzie liczony od daty popełnienia wykroczenia.
Warto jednocześnie zaznaczyć, że nowe przepisy nie zmieniają limitu punktów karnych – wciąż można ich uzbierać maksymalnie 24, ale stróże prawa będą mogli za naruszenie przepisów ruchu drogowego przyznać ich za jednym razem aż 15 (obecnie maksymalna liczba punktów za niektóre z wykroczeń wynosi 10).
Biorąc więc pod uwagę fakt, że punkty z konta kierowcy nie znikną po 12 miesiącach, dużo łatwiej będzie osiągnąć limit 24 punktów i stracić uprawnienia do prowadzenia pojazdów.
Kurs reedukacyjny może potrwać nawet cztery razy dłużej
Co więcej ci kierowcy, którym odebrano prawo jazdy w związku przekroczeniem dozwolonej liczby punktów karnych lub wskutek innych przewinień, będą musieli odbyć dłuższy kurs reedukacyjny. Ten zaś, nie dość, że zostanie ponad czterokrotnie wydłużony, będzie też więcej kosztować. Takie zmiany przewiduje projekt rozporządzenia przedstawionego przez Ministerstwo Infrastruktury.
Proponowane przepisy przewidują, że kurs będzie trwał nie 6, a 28 godzin przez cztery dni warsztatowo-wykładowe.
Opłatę z kolei, z 350 zł, które należy zapłacić obecnie, podniesie się do 500 zł. Wokół tej kwestii w środowisku ośrodków ruchu drogowego trwa jednak jeszcze spór – „WORD-y” chcą podwyższenia opłaty do 900 złotych.
Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury w projekcie, kurs ma obejmować w szczególności przedstawienie skutków wypadków drogowych, wpływu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu na funkcje percepcyjne kierującego oraz na podejmowane przez niego decyzje w ruchu drogowym. Ponadto kierowcom mają zostać zaprezentowane psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwo w ruchu drogowym.
Zdaniem przedstawicieli wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego opłata za przeprowadzenie takiego kursu powinna być wyższa – po pierwsze, by miała charakter bardziej prewencyjny dla piratów drogowych (by była dla nich bardziej dotkliwa i stanowiła jedną z form resocjalizacji), a po drugie – by móc w realny sposób pokryć koszty takiego wydłużonego szkolenia.
Jak wskazują reprezentanci WORD-ów – środki przeznaczane na takie reedukacyjne kursy z roku na rok rosną z uwagi na: koszty wyposażenia i wynajmu sali, koszty obsługi kursów, wynagrodzenia dla pracowników administracyjnych i wykładowców, stąd też adekwatną opłatą ze strony kierowców byłoby 900 zł.
Z danych Ministerstwa Infrastruktury wynika, że obecnie do kursu reedukacyjnego z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego przystępuje około 15,5 tys. kierowców.
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,trudniej-bedzie-odzyskac-prawo-jazdy-latwiej-bedzie-je-stracic-wchodza-w-zycie-wazne-zmiany,wia5-3266-53100.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
„Wiadomość dla inżynierów-imigrantów”. Przedsiębiorca ze Śląska wywiesił nietypowy apel do cudzoziemców
1922JSW: wypadek w kopalni Knurów-Szczygłowice. Zmarł jeden z poparzonych górników
1706JSW: LPR przy KWK Pniówek. Poszkodowany górnik z urazem żeber
982Mobbing na kopalni PGG? Były zarzuty, było postępowanie wyjaśniające. Co ustalono?
529Finanse GK JSW pod lupą. Zarząd giganta "odchudzi" wszystkie zależne spółki
451Technologiczne przyspieszenie: wstęp do 2025 roku
+3 / -0Finanse GK JSW pod lupą. Zarząd giganta "odchudzi" wszystkie zależne spółki
+2 / -0Katastrofa budowlana w Cieszynie: znaleziono ciała dwóch osób
+2 / -0JSW: LPR przy KWK Pniówek. Poszkodowany górnik z urazem żeber
+1 / -0Płaca zasadnicza nie niższa niż minimalna. Węglowe giganty opracują nowy system wynagrodzeń
+1 / -0Czują się pominięci i oszukani przedwyborczymi obietnicami ws. CPK. „PiS był jaki był, ale przynajmniej istniał jakiś dialog”
0Jest śledztwo w sprawie wypadku w KWK Knurów-Szczygłowice
0KWK Pniówek: trzy lata temu doszło do tragedii, zginęło 16 osób. WUG podał przyczynę wybuchu metanu
0JSW: wypadek w kopalni Knurów-Szczygłowice. Zmarł jeden z poparzonych górników
0Mobbing w kopalni PGG znajdzie finał w prokuraturze? Solidarność 80: „Dyrekcja zamiata sprawę pod dywan”
0