GDDKiA wybrała wykonawcę pozostałych do zrealizowania prac na odcinku Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia. Drogowcy twierdzą, że w przypadku braku odwołań, do podpisania umowy mogłoby dojść w czerwcu br. Będą to ostatnie prace na odcinku A1 w granicach Częstochowy. Sukcesywnie posuwają się też roboty na pozostałych fragmentach autostrady między Częstochową a Tuszynem w woj. łódzkim.
GDDKiA informuje, że podpisanie umowy na wykonanie pozostałych prac na autostradowej obwodnicy Częstochowy ma związek z odstąpieniem w kwietniu 2019 r. przez GDDKiA, z przyczyn leżących po stronie wykonawcy (konsorcjum firm Salini oraz Todini), od umowy na budowę tego 20-kilometrowego odcinka autostrady A1.
„W ogłoszonym pod koniec grudnia zeszłego roku postępowaniu przetargowym wpłynęły cztery oferty. Najkorzystniejszą ofertę zaproponowała firma Strabag, która wyceniła realizację zadania na 86 870 987,89 zł i to z tą firmą zwiążemy się umową.” czytamy w komunikacie GDDKiA.
Do wykonania, w ramach ogłoszonego zamówienia, pozostają m.in.:
- prace związane z robotami wykończeniowymi na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ,
- wykonaniem dróg serwisowych i technologicznych, w tym zaprojektowaniem i wykonaniem drogi dojazdowej dla połączenia ul. Prostej w Mykanowie z ul. Połaniecką w Częstochowie,
- zakończeniem robót melioracyjnych,
- wykończeniowymi pracami drogowymi, mostowymi, branżowymi oraz zielenią,
- przebudowaniem skrzyżowania drogi krajowej nr 46 z drogą powiatową i gminną w Blachowni w rejonie przejazdu kolejowego (budowa i przebudowa pasów włączeń i wyłączeń oraz sygnalizacji świetlnej na drodze krajowej),
- wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu,
- uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych.
W ramach umowy zostaną też dobudowane trzecie pasy ruchu o długości prawie 1,8 km. Zlokalizowane będą po wewnętrznej stronie istniejących jezdni. Początek swój będą miały około 700 m przed wiaduktem autostradowym (WA352) nad linią kolejową, a koniec w rejonie węzła Częstochowa Północ.
GDDKiA podaje, że prace wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny potrwać do 9 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie będzie wliczany okres zimowy od 16 grudnia do 15 marca. Czyli, jeśli umowa zostanie podpisana w czerwcu, na co liczą drogowcy, to Autostradowa Obwodnica Częstochowy zostanie ukończona do czerwca 2023 roku.
Na tym odcinku, pomimo że od grudnia ubiegłego roku ruch pojazdów odbywa się pełnym przekrojem obu jezdni (po trzy pasy w każdym z kierunków), nadal trwają prace wykończeniowe. Termin umowny zakończenia inwestycji przypada w przyszłym miesiącu. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a wykonawca deklaruje dotrzymanie terminu. Zatem prawdopodobnie 23 czerwca (czwartek) ograniczenia prędkości wynikające z realizowanych prac zostaną usunięte, a kierowcy zyskają kolejny, kilkunastokilometrowy odcinek autostrady z maksymalną dopuszczalną Kodeksem drogowym prędkością przejazdu.
Ostatni budowany odcinek A1 to fragment między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem w woj. łódzkim. Umowę na ten odcinek GDDKiA podpisała w kwietniu 2019 r. Ten odcinek będzie gotowy w tym roku, co będzie równoznaczne z definitywnym końcem budowy autostrady A1 na terenie Polski.
Na budowanym odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska ruch odbywa się po jednej jezdni, a kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest północny fragment odcinka, gdzie ruch odbywa się po dwóch jezdniach, ale tylko na dystansie 2,5 km. Łącznie między węzłem Tuszyn i granicą woj. łódzkiego i śląskiego ruch odbywa się po obu jezdniach o trzech pasach ruchu na długości 42 km.
Na pozostałej części odcinka A1, od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz od Kamieńska do węzła Częstochowa Północ, kierowcy od końca ub. roku mają do dyspozycji dwie jezdnie z trzema pasami ruchu.
- Obowiązuje jeszcze ograniczenie prędkości do 100 km/h, ale wraz z zakończeniem prac poza ciągiem głównym autostrady, planujemy umożliwić jazdę z maksymalną dopuszczalną Kodeksem drogowym prędkością – dodaje GDDKiA
Dodajmy, że autostrada A1 ma mieć docelową długość 564,1 km. Obecnie w eksploatacji znajduje się 539,9 km, w tym ok. 331 km w zarządzie GDDKiA, a ok. 152 km w zarządzie koncesjonariusza Gdańsk Transport Company. Jest to odcinek Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe). W budowie pozostają 24,2 km. Dodatkowo w styczniu br. minister infrastruktury zatwierdził Program Inwestycji zakładający poszerzenie autostrady A1 na odcinku od węzła Włocławek Północ do węzła Toruń Południe o dodatkowe pasy ruchu.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1237Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
848"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
666Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
616Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
599Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0W Rudzie Śląskiej powstał klaster energii i wodoru
0Wspaniałe wieści dla Katowic! Ponad 309 mln zł dofinansowania na Hub gamingowo-technologiczny
0"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
0Nieruchomości na Śląsku – przyszłość, trendy, wyzwania (wideo)
0Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
0