Centralny Port Komunikacyjny ogłosił w ostatnich dniach wariant inwestorski dla Kolei Dużych Prędkości na odcinku Katowice-Ostrawa. Od tej pory setki mieszkańców skontaktowało się ze spółką by zapytać o warunki sprzedaży swoich nieruchomości. W odpowiedzi na te apele spółka CPK poinformowała, że na przełomie 2024 i 2025 uruchomi możliwość dobrowolnej sprzedaży nieruchomości. Oznaczać to będzie wprowadzenie atrakcyjnej oferty – tj. 120% wartości rynkowej gruntów oraz 140% wartości budynków. Inny możliwy sposób wyceny to wartość odtworzeniowa nieruchomości bez uwzględnienia stopnia zużycia.
Wybrany przez CPK wariant W72 oznacza najmniejszą liczbę wyburzeń ze wszystkich analizowanych. Jest to odpowiedź na apele mieszkańców i samorządowców, z którymi na etapie konsultacji spółka przeprowadziła niemal 100 spotkań, zbierając przy tym ponad 7 tys. uwag i opinii.
– Głos lokalnej społeczności jest dla nas priorytetem. Nie jest tak, jak sugerują niektórzy krytycy, że za chwilę ruszą „wywłaszczenia”. Etap wywłaszczeń za odszkodowaniem to kwestia lat, ponieważ wcześniej uruchomimy możliwość dobrowolnej sprzedaży. Mamy nadzieję, że podobnie jak na obszarze Lotniska CPK, zdecydowana większość mieszkańców po analizie naszej oferty uzna ją za atrakcyjną i przystąpi do PDN. Wówczas region zyska nowoczesne i szybkie połączenia, a osoby z terenu inwestycji tak korzystne oferty wykupu, jakich nie było dotąd przy żadnych tego typu projektach w Polsce – zaznacza rzecznik CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy (15 minut bezpośrednim pociągiem Kolei Dużych Prędkości), na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie może obsłużyć do 40 mln pasażerów rocznie, a później będzie rozbudowany.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe. To m.in. węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i 2 000 km nowych linii będących odpowiedzią na ponad 30 lat prawie całkowitego przestoju w tej dziedzinie w Polsce. Dla 1 500 km z nich są już gotowe albo przygotowywane studia wykonalności, a dla odcinków Warszawa – Łódź i Łódź – Wrocław są już warianty inwestorskie i trwa projektowanie. Oprócz tego CPK ogłosiła też wariant inwestorski dla odcinka Łętownia – Rzeszów na Podkarpaciu. Katowice – Ostrawa to czwarty kolejowy odcinek, dla którego inwestor CPK jest na tym etapie zaawansowania prac.
Przypomnijmy, budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wzbudza wielkie emocje.
22 marca w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się spotkanie, na którym przedstawiono wybrany wariant inwestorski dla linii CPK Katowice - Ostrawa. Z kolei, przed gmachem urzędu zebrali się protestujący przeciwko budowie CPK. Ale nie tylko mieszkańcy Śląska zabierają głos w sprawie. Swoje stanowisko przedstawili również samorządowcy, w tym marszałek Jakub Chełstowski, który skierował do wojewody śląskiego pismo w sprawie pilnego zwołania posiedzenia plenarnego Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego ws. CPK z udziałem ministra Horały. <<Marszałek też przeciwko kolei CPK. Chełstowski oburzony "dialogiem w wydaniu PiS">>
27 marca apel marszałka spotkał się z większością Sejmiku Województwa Śląskiego.
- Posiedzenie WRDS odbędzie się zgodnie z regulaminem – powiedziała nam Alina Kucharzewska, rzeczniczka wojewody.
Zaznaczyła jednocześnie, że spotkania i rozmowy na temat CPK trwają cały czas.
- Chciałabym też podkreślić, że w ubiegłym roku, kiedy marszałek był przewodniczącym WRDS, ani razu nie zaproponował posiedzenia rady w temacie CPK – dodaje rzeczniczka.
Inna sprawa, że jeszcze w ubiegłym roku Jakub Chełstowski był w szeregach PiS. A teraz, po zmianie barw, podkreślał w wywiadach, że w PiS panowało embargo na rozmowy o CPK i nie można było głośno zgłaszać wątpliwości.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1719"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
753Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
552Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
535Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
528Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
+1 / -0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
+1 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0Kup sobie rollercoaster! Nietypowa licytacja urzędu skarbowego w woj. śląskim
0