Centralny Port Komunikacyjny ogłosił w ostatnich dniach wariant inwestorski dla Kolei Dużych Prędkości na odcinku Katowice-Ostrawa. Od tej pory setki mieszkańców skontaktowało się ze spółką by zapytać o warunki sprzedaży swoich nieruchomości. W odpowiedzi na te apele spółka CPK poinformowała, że na przełomie 2024 i 2025 uruchomi możliwość dobrowolnej sprzedaży nieruchomości. Oznaczać to będzie wprowadzenie atrakcyjnej oferty – tj. 120% wartości rynkowej gruntów oraz 140% wartości budynków. Inny możliwy sposób wyceny to wartość odtworzeniowa nieruchomości bez uwzględnienia stopnia zużycia.
Na podstawie przepisów ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym od dwóch lat z powodzeniem trwa Program Dobrowolnych Nabyć (PDN) dla mieszkańców terenu przyszłego lotniska. W ciągu ostatnich miesięcy zgłoszenia do PDN nabrały takiego tempa, że grunty pod lotnisko pozyskiwane są znacznie szybciej, niż planowała spółka CPK. Dotychczas do programu zgłosiło się niemal 1000 osób, które korzystają z preferencyjnych warunków, znacznie atrakcyjniejszych niż przewidziane w tradycyjnej procedurze wywłaszczeniowej. Czasu jest coraz mniej, albowiem nabór skończy się 7 kwietnia.
Teraz pora na analogiczne rozwiązanie dla przygotowywanych inwestycji kolejowych. W ubiegłym tygodniu w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski dla linii Katowice-Ostrawa. Projekt zapewni m.in. włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. W regionie powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. w Mszanie, Żorach i we wspomnianym Jastrzębiu-Zdroju.
Pociągi będą mogły przemieszczać się nową trasą z prędkością do 250 km/h, co radykalnie skróci czasy przejazdu między miastami. Z Katowic do Jastrzębia-Zdroju pasażerowie dojadą pociągiem przyspieszonym w 35 min (dziś w ogóle brak jest takiego połączenia). Do Katowic z Rybnika podróż koleją potrwa 25 min (obecnie ponad dwa razy dłużej), a z Wodzisławia Śląskiego ok. 40 min (dziś ponad 1 godz.). Z Jastrzębia-Zdroju dojedziemy do Warszawy w mniej niż 2,5 godz.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
646Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
622W Gliwicach powstanie nowy park przemysłowy. Inwestycja za 50 mln euro
613Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
549Przełom dla polskiej zbrojeniówki. Firmy z sektora obronnego ze wsparciem stref ekonomicznych
518Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
+15 / -1Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
+1 / -0Katowice zakończyły inwestycję za 30 mln zł. 41 mieszkań w odrestaurowanych kamienicach oddanych lokatorom
+1 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
0“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
0Nowe pomosty, siłownia, więcej zieleni Katowice zainwestują 285 tys. zł w modernizację terenów przy stawie Maroko
0Duża inwestycja na Śląsku w zawieszeniu. Po fabryce pustka, mieszkania i żłobek wciąż na papierze
0