Konsorcjum firm MIRBUD i PBDiM Kobylarnia zaprojektuje i wybuduje 12 km drogi S1 pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok w Bielsku-Białej. – To tutaj bardzo wyczekiwana inwestycja drogowa – podkreśla wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz. Drogą pojedziemy za 33 miesiące od dnia zawarcia umowy.
Umowę z wykonawcą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 3 sierpnia. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Inwestycja będzie realizowana w systemie projektuj i buduj w latach 2020–2023. W uroczystości wzięli udział minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda oraz wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz.
- Dotrzymujemy obietnicy połączenia drogą ekspresową S1 Bielska-Białej z aglomeracją śląską. W najbliższym czasie planowane jest wyłonienie wykonawcy ostatniego z odcinków tej trasy. Udostępnienie drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko-Biała jest planowane do końca 2023 roku. S1 to niezmiernie ważna i wyczekiwana od lat droga. Wyraźnie poprawi ona dostępność komunikacyjną tego regionu Polski. Co ważne, wyprowadzi także ruch tranzytowy z miejscowości, przez które dziś przebiega droga krajowa nr 1 oraz podniesie poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Droga ekspresowa S1 połączy lotnisko Katowice w Pyrzowicach z polsko-słowacką granicą w Zwardoniu i ze słowacką autostradą D3. S1 to także fragment korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego i Europy Południowej. To również korzyści dla lokalnej społeczności. Z miast zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy a drogi w województwie zostaną odciążone – zaznaczyła Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Z kolei wiceminister Grzegorz Puda przypomniał, że „do dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła do ruchu w ramach projektów realizowanych przy wsparciu Programu Infrastruktura i Środowisko w sumie około 1068 kilometrów dróg, w tym 54 kilometry autostrad, 874 kilometry dróg ekspresowych i 140 kilometrów dróg krajowych”.
Zadaniem wykonawcy będzie budowa m.in. dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwóch węzłów drogowych, a także dróg obsługujących tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Odcinek Dankowice - Bielsko-Biała to kolejny fragment niemal 40-kilometrowej trasy S1 przechodzący do etapu realizacji. 14 maja 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na realizację odcinka od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic a 10 lipca 2020 r. na wykonanie obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi krajowej nr 44. W postępowaniu przetargowym jest fragment tej trasy między węzłem Oświęcim a węzłem Kosztowy II w Mysłowicach. Jego rozstrzygnięcie jest planowane w najbliższym czasie. Z kolei 29 lipca GDDKiA 29 lipca wybrała wykonawcę liczącego 7 km odcinka S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Wkrótce powinno nastąpić podpisanie umowy.
Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z południową granicą Polski i słowacką autostradą D3. Docelowo trasa ta będzie mieć długość 135 km. Realizacja drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej pozwoli na połączenie istniejących odcinków S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i lotniska Katowice w Pyrzowicach. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącym kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającym w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest dokończenie budowy drugiej jezdni odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowa została podpisana 10 października 2019 r.), wybudowanie po nowym śladzie 40 kilometrów drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała.
Oddanych głosów: 6135
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
6414Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1021Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
892"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
784Hub gamingowo-technologiczny w Katowicach: ruszył przetarg na roboty budowlane
744Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ponad 55,3 mln zł dla Bytomia na zieloną energię
+1 / -03,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
0Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
0Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
0W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
0