Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił zarzuty 11 przedsiębiorcom z branży transportowej, podejrzewając ich o zawarcie niedozwolonego porozumienia w przetargu na przewozy autobusowe w aglomeracji śląskiej o wartości 1,3 miliarda złotych.
Postępowanie dotyczy przetargu organizowanego przez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) na lata 2022–2029. Zamiast rywalizować o zamówienie, przedsiębiorcy mieli uzgodnić, który z nich będzie świadczył usługi w poszczególnych obszarach, eliminując tym samym konkurencję.
UOKiK zdobył dowody, w tym umowy i korespondencję mailową, wskazujące na koordynację działań między przewoźnikami. Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara finansowa w wysokości do 10% obrotów przedsiębiorstwa.
Utworzenie konsorcjum nie jest prawnie niedozwolone. Niedopuszczalna jest natomiast sytuacja, w której przedsiębiorcy składający oferty w ramach konsorcjów ustalają ich składy oraz to, kto z nich uzyska zamówienie w danej części przetargu - wyjaśniono w komunikacie.
Zarzuty postawiono następującym przedsiębiorcom:
IREX-1
IREX-2
Ireneusz Kozieł IREX (Świętochłowice)
Meteor (Katowice)
Transgór (Mysłowice)
Kłosok (Żory)
Benedykt Nowak Nowak Transport (Świerklaniec)
A 21 (Żory)
Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec (Biechów)
PKS Południe (Świerklaniec)
LZ Apolinary Lazar i Marcin Lazar (Zdenka)
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreślił, że potwierdzenie podejrzeń oznaczałoby poważne straty finansowe dla jednostki samorządowej, wyższe koszty ponoszone przez sektor publiczny, a pośrednio przez podatników i całą gospodarkę.
Potwierdzenie naszych podejrzeń oznaczałoby, że przedsiębiorcy chcieli narazić na poważne straty finansowe jednostkę samorządową. To są właśnie konsekwencje zmów przetargowych - wyższe koszty ponoszone przez sektor publiczny, a pośrednio przez podatników i całą gospodarkę – wyjaśnia prezes UOKiK.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Henkel zamyka fabrykę w Raciborzu. Pracę straci 159 osób
2868PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
901Elektryczna rewolucja w Jastrzębiu. Flotę MZK zasilą nowe autobusy elektryczne
748Nowe przepisy od 1 lipca 2025 dotkną i biznes, i zwykłego Kowalskiego. Co warto wiedzieć o nadchodzących zmianach?
726Makro znika z Rybnika, po blisko 30 latach!
721Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
+3 / -0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
+3 / -0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
+1 / -0Śląskie stawia na sztuczną inteligencję. GZM chce być krajowym liderem technologii AI do 2030 roku
+1 / -0PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
+1 / -0Automatyzacja zbiórki odpadów w biznesie – znaczenie recyklomatów w systemie ESG i zarządzaniu obiegiem opakowań
0Wstrząs w kopalni Rydułtowy. Był odczuwalny na powierzchni
0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
0Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
0