Polecamy na Śląsku

W 5 godzin z Gorzyczek do Gdańska – kiedy tego doczekamy?

2019-04-08, Autor: tora

Około pięciu godzin zajmie podróż autem od granicy państwa z Czechami w Gorzyczkach do Gdańska. Umożliwi to autostradowy kręgosłup czyli A1 o długości ok. 570 km. Kiedy będzie to możliwe?

Reklama

Całą Polskę z Południa na Północ (i odwrotnie) przemierzymy autostradą po zakończeniu prac na ponad 138-kilometrowym fragmencie pomiędzy Tuszynem i Pyrzowicami. Z części tej trasy skorzystamy jeszcze w tym roku.

W ostatnich miesiącach z placu budowy A1 w okolicach Częstochowy dochodziły niepokojące sygnały o opóźnieniach, kłopotach z głównym wykonawcą, problemach z płatnościami dla podwykonawców (czytaj więcej: Rok opóźnienia na A1?). Pora usystematyzować wiedzę o postępach przy budowie A1.

Kierowcy mogą obecnie korzystać z dwóch ukończonych fragmentów A1. Dłuższego, od węzła Gdańsk Południe do węzła Tuszyn (blisko 340 km) oraz krótszego, od Pyrzowic do granicy z Czechami (ok. 92 km). Brakująca część trasy została podzielona na dziewięć odcinków realizacyjnych, z czego do podpisania pozostała umowa na ostatni. - W tym roku planujemy oddać do użytkowania trzy odcinki o łącznej długości 36,6 km, pomiędzy węzłami Częstochowa Blachownia i Pyrzowice. Z całej trasy kierowcy powinni skorzystać w drugiej połowie 2022 r. - podaje katowicki Oddział GDDKiA.

Zaawansowanie robót na trzech południowych odcinkach A1: Częstochowa Blachownia - Częstochowa Południe (długość 4,7 km, wykonawca konsorcjum firm: Berger Bau Polska i Berger Bau), Częstochowa Południe – Woźniki (16,7 km) oraz Woźniki – Pyrzowice (ok. 15,2 km, wykonawcą obu odcinków jest konsorcjum firm: Strabag Infrastruktura Południe i Strabag) sięga od 83 do 95 proc. Oddanie ich do ruchu planowane jest w III kwartale bieżącego roku.

Dla kolejnego odcinka wchodzącego w skład obwodnicy Częstochowy, od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia, o długości ok. 21,3 km, zaawansowanie robót sięga blisko 60 proc. Ten odcinek realizuje konsorcjum włoskich firm: Salini Polska, Salini Impregilo oraz Todini Costruzioni Generali. Wykonawca w odpowiedzi na opóźnienia w budowie oraz niewywiązywanie się z warunków kontraktowych otrzymał wezwanie do wykonywania zaległych prac oraz do uregulowania zaległych płatności na rzecz podwykonawców. W ostatnich dniach marca zamawiający i wykonawca zawarli porozumienie, które umożliwi uregulowanie przez GDDKiA należności w kwocie ok. 30 mln zł bezpośrednio podwykonawcom.

- W dalszym ciągu mobilizujemy wykonawcę tego odcinka do zwiększenia aktywności na budowie tak, aby jeszcze w tym roku można było udostępnić do ruchu całą obwodnicę Częstochowy – deklaruje Generalna.

Wraz z wiosną rozpoczynają się prace na kolejnych odcinkach A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Na większej części trasy przeprowadzono już wycinkę drzew i prace geodezyjne.

Jako pierwszy do działań ruszył Intercor – wykonawca odcinka między Radomskiem i granicą województw, o długości ok. 7 km. Wprowadzono już nową organizację ruchu. Kierowcy mają do dyspozycji jedną jezdnię w obu kierunkach. Zamknięto jezdnię wschodnią, czyli tą, którą w normalnych warunkach jedziemy w kierunku Łodzi. By usprawnić przepływ ruchu na jezdni zachodniej wyznaczono trzy pasy ruchu: dwa w kierunku południowym i jeden w kierunku północnym.

Podobne rozwiązanie zostanie zastosowane na początku przyszłego tygodnia na odcinku od granicy z woj. łódzkim do węzła Częstochowa Północ. Wykonawca inwestycji, firma Polaqua, w pierwszej kolejności wprowadzi zmiany na ok. 1/3 długiego na blisko 17 km odcinka. Wyłączona zostanie jezdnia zachodnia, a kierowcy będą mieli do dyspozycji nitkę wschodnią. Od Łochyni do wiaduktu nad linią kolejową nr 146 relacji Wyczerpy – Chorzew Siemkowice w Lubojence, na odcinku około 5 km, zostanie wprowadzony ruch w układzie 2+1. To oznacza, że jadący na południe w kierunku Katowic, będą mogli korzystać z dwóch pasów, a dla kierunku przeciwnego, w stronę Łodzi, dostępny będzie jeden pas.

Co ważne dla kierowców, niezależnie od tego jaki odcinek obecnej trasy będzie przebudowywany, ma być zachowana ciągłość ruchu w obu kierunkach. Wkrótce rozpocznie się wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na pozostałych odcinkach:
- węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 km (wykonawcą jest konsorcjum Budimex i Strabag),
- Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km (wykonawcą jest konsorcjum Strabag i Budimex).

Zapewnienie przejezdności to cenna informacja, natomiast kierowcy muszą się liczyć z korkami. "Gierkówka to jedna z najbardziej obłożonych samochodami droga w kraju".

- Po zakończeniu kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych podpiszemy umowę na ostatni z odcinków: węzeł Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (ok. 24,2 km), na który najkorzystniejsza ofertę złożyła firma Mirbud – informuje GDDKiA w Katowicach.

Po przebudowie na odcinku od Piotrkowa do Częstochowy kierowcy będą mieli do dyspozycji autostradę o trzech pasach ruchu w każdym kierunku z nawierzchnią z betonu cementowego. Zastąpi ona dwujezdniową drogę zbudowaną w epoce Edwarda Gierka. Na pozostałym odcinku do Pyrzowic będzie miała także nawierzchnię betonową oraz dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod dobudowę trzeciego.

Kliknij i zobacz mapę w pełnym rozmiarze

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 496

Prezentacje firm