Koleje Śląskie chcą wybudować nowoczesną bazę dla taboru kolejowego z wykorzystaniem bocznicy kolejowej po kopalnianym szybie Bojków w Gliwicach. 3 lutego kolejowa spółka podpisała z Polską Grupą Górniczą list intencyjny w tej sprawie.
Podpisany 3 lutego list intencyjny zakłada w pierwszym etapie oddanie Kolejom Śląskim działki po szybie Bojków w dzierżawę. Ostatecznie, po wycenie, nieruchomość ma zmienić swój charakter z górniczego na kolejowy.
Pole Bojków, powstałe w latach 60. XX w., było przez ponad pół wieku wykorzystywane w procesie produkcji kopalni Sośnica. Obecnie transport materiałów ani ludzi w dół kopalni nie odbywa się już tamtejszymi szybami, dlatego obiekty podlegają stopniowemu wygaszaniu.
Jako Polska Grupa Górnicza chcemy wykorzystywać tereny pokopalniane inaczej, niż było to praktykowane do tej pory, gdy rozbierano obiekty, a potem zastanawiano się, co z danym terenem zrobić. My działamy już teraz, chcemy zbywać tereny, które mają potencjał i szansę na drugie życie - wyjaśnia Bartosz Kępa – p.o. prezesa Polskiej Grupy Górniczej.
Marek Skuza, wiceprezes PGG, podkreśla, że planowana przez Koleje Śląskie inwestycja to duża szansa dla Bojkowa.
To szansa na nowe życie Bojkowa, na dodatek stabilne i długie życie. Teren, który służy dziś peryferyjnie kopalni, będzie mógł być wykorzystany bardziej efektywnie – dziś na Bojkowie pracuje kilkanaście osób m.in. przy obsłudze placu materiałowego, w bazie kolejowej będzie mogło pracować ich znacznie więcej - przypomina wiceprezes.
Czterohektarowy teren po kopalnianym szybie Bojków ma zostać przekształcony w nowoczesną bazę z własną bocznicą dla taboru Kolei Śląskich.
Jako samorząd wojewódzki stale podnosimy jakość i częstotliwość regionalnych połączeń. Kosztem ok. 1,4 mld zł, w części z unijnych funduszy, wspólnie zadbaliśmy o dostawę 29 nowych Impulsów 2. Pierwszy przyjedzie już pod koniec miesiąca, dlatego cieszę się, że Koleje Śląskie myśląc o rozwoju znalazły takie miejsce dla powiększającego się taboru – dodaje Grzegorz Boski, wicemarszałek województwa śląskiego.
Transformacja sprawia, że województwo śląskie zmienia się praktycznie każdego dnia.
Dawne zakłady pracy związane z przemysłem ciężkim i wydobywczym zyskują dziś nowe życie, między innymi dzięki funduszom unijnym. Miejsca pracy tworzone są w zupełnie nowych sektorach. Przekształcenie terenu po szybie Bojków w Gliwicach w nowoczesną bazę z własną bocznicą, na czym skorzystają Koleje Śląskie, jest jednym z przykładów transformacji. Los szybu Bojków przesądzony został, gdy poważnej awarii uległa jego maszyna wyciągowa, a dokładniej jej silnik. Ale nowa forma zagospodarowania sprawia, że jego historia, z pożytkiem dla współczesności, jest pisana od nowa – podkreśla marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.
Na zaprojektowanie i budowę nowoczesnej bazy dla swojego taboru Koleje Śląskie planują pozyskać dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja może kosztować ponad 100 mln zł.
Baza ma być gotowa na koniec 2026 roku, a działalność rozpocząć w kolejnym roku. Wtedy też flota Kolei Śląskich będzie dużo większa niż obecnie. Na regionalnych liniach będą kursowały już wszystkie z 29 zamówionych przez województwo śląskie i spółkę nowych Impulsów 2. Ten warty ok. 1,4 mld zł kontrakt pozwoli Kolejom Śląskim na uruchomienie nowych połączeń i zwiększenie częstotliwości kursów na istniejących trasach.
Dlatego szukamy miejsca pod kolejną bazę. Gliwice to świetne miejsce, bo tu zaczyna się najczęściej wybierana przez naszych pasażerów trasa S1 z Gliwic do Częstochowy – tłumaczy Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.
W nowo wybudowanej bazie KŚ w Gliwicach serwisowane będą nie tylko pociągi regionalnego przewoźnika.
Prowadzimy już wstępne rozmowy z Newagiem, chcącym przez 10 lat serwisować u nas 35 swoich pojazdów oraz z PKP Intercity – zdradza Krzysztof Klimosz.
Równolegle Koleje Śląskie rozbudowują swoją bazę przy ul. Raciborskiej w Katowicach. Rozbudowa i doposażenie zaplecza technicznego rozpocznie się lada moment i pochłonie ok. 48 mln zł. Przetarg na zaprojektowanie, uzyskanie pozwolenia na budowę i jej zrealizowanie w ubiegłym roku wygrała firma Budimex.
W ramach tej inwestycji zostaną przebudowane torowiska i trakcja części bocznic, Koleje Śląskie zyskają nowoczesną tokarkę podtorową i myjnię umożliwiającą całoroczną eksploatację. Nową, przyjazną środowisku i efektywną energetycznie przestrzeń zyskają również pracownicy obsługi technicznej pojazdów.
Historia zagospodarowania tego terenu pod górnictwo sięga lat 60., kiedy to uruchomiono szyb materiałowo-wentylacyjny „Bojków”. Trzy lata później uruchomiono szyb „Podsadzkowy” wraz z instalacją podsadzkową, do której piasek transportowany był koleją piaskową wpierw z kopalni w Smolnicy, potem z Kotlarni. Kolejna rozbudowa pola miała miejsce pod koniec lat 70., kiedy to zgłębiono dwuprzedziałowy szyb VI, udostępniający poziomy 750 i 950 m. W latach 80. powstała zabudowa łaźni, lampowni i dyrekcji, odstawa kamienia, kotłownia, powiększono i zmodernizowano także plac materiałowy.
Unowocześnione pole spełniało zatem funkcję placu materiałowego, ruchu zjazdowego, a zarazem odpowiadało za wentylację i podsadzanie wyrobisk. Wkrótce jednak pole Bojków stało się obciążeniem finansowym dla kopalni. Już w latach 90. planowano jego stopniową likwidację, była to również koncepcja obecna przy łączeniu kopalni „Sośnica” z kopalnią „Makoszowy”.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
1038Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
896"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
634Prześwietlamy budżety miast w województwie śląskim na 2025 rok
611W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
598Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
+5 / -1W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0