Inwestycje i nieruchomości

W Katowicach powstanie pierwsza od 75 lat nowa linia tramwajowa

2022-03-16, Autor: tora

Budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna, to pierwszy nowy fragment sieci tramwajowej w Katowicach od 75 lat! W środę 16 marca Tramwaje Śląskie zawarły z generalnym wykonawcą umowę na realizację inwestycji. Za 14 miesięcy tramwaj ma wozić pasażerów po nowych torach.

Reklama

Ostatnia budowana od podstaw linia tramwajowa w Katowicach to przedłużenie linii od ówczesnej zajezdni przy Parku Południowym (Kościuszki) do pętli Brynów, oddane do użytku we wrześniu 1947 r. W późniejszych latach prowadzone były różne inwestycje tramwajowe, w tym dobudowa drugiego toru na odcinkach jednotorowych (np. do Szopienic czy Koszutki), zmiana położenia torowiska (np. wzdłuż ul. Chorzowskiej czy Gliwickiej za Bracką) czy budowa zajezdni w Zawodziu. To jednak dość odległa przeszłość.

– W ostatnich latach gruntownie zmodernizowane zostały niemal wszystkie torowiska tramwajowe na terenie miasta, wybudowaliśmy także zintegrowane centra przesiadkowe w Zawodziu i Brynowie, które pozwalają podróżnym na pozostawienie tam samochodu i szybkie dotarcie tramwajem do centrum miasta. Jednak wytyczenie i budowa zupełnie nowego odcinka sieci tramwajowej w Katowicach będzie faktycznie realizowana po raz pierwszy od 75 lat. Chcemy, by komunikacja tramwajowa w naszym mieście była jak najefektywniejsza, a budowa tej trasy ma w tym względzie ogromne znaczenie – podkreśla Marcin Krupa prezydent Katowic.

W prowadzonym przez Tramwaje Śląskie S.A. postępowaniu przetargowym, generalnym wykonawcą robót na ul. Grundmana wybrane zostało konsorcjum firm: SPAW-TOR z Krakowa, Silesia Invest z Gliwic i Grotex z Zabrza. 16 marca 2022 r. w siedzibie Tramwajów Śląskich w Chorzowie podpisana została umowa na realizację zadania. W obecności prezydenta Katowic Marcina Krupy ze strony tramwajowej spółki umowę podpisali członkowie zarządu – prezes Bolesław Knapik i dyrektor finansowy Henryk Kolender, a konsorcjum wykonawcze reprezentował Grzegorz Michnik, prezes zarządu SPAW-TOR. Wartość umowy wynosi ok. 32,3 mln zł netto (39,7 mln zł brutto).

Na wykonanie całości prac generalny wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy.

– Czas goni. Nieuchronnie zbliża się 2023 rok oznaczający koniec czasu na realizację zadań dofinansowanych przez Unię Europejską w ramach perspektywy na lata 2014-2020. Tym bardziej cieszymy się, że dziś podpisujemy umowę na budowę linii wzdłuż ulicy Grundmanna. Przed wykonawcami najlepsze z możliwych pory roku na prowadzenie prac budowlanych, dlatego liczymy na duże zaangażowanie ludzi i sprzętu oraz wysokie tempo prac. Wyzwania to przede wszystkim wiadukt nad DTŚ i most nad Rawą, ale także bardzo istotne z punktu widzenia ruchu tramwajowego połączenia z istniejącymi torowiskami – zauważa Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich S.A.

W ramach zadania „Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Połączenie dwóch magistralnych linii tramwajowych funkcjonujących w układzie wschód – zachód biegnących ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką” przewidziana została budowa ok. 1900 metrów toru pojedynczego (mtp), uwzględniając również fragmenty torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi w ul. Gliwickiej i wzdłuż ul. Chorzowskiej. Sam odcinek dwutorowej linii wzdłuż ul. Grundmanna ma nieco ponad 600 metrów długości. Platformy przystankowe przewidziane są na dwóch końcach budowanego odcinka w pobliżu skrzyżowań z ul. Chorzowską i ul. Gliwicką. Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż ulicy Grundmanna - równolegle do jezdni po jej zachodniej stronie. Przewidziana jest budowa mostu na Rawą oraz wiaduktu z dwutorową linią tramwajową nad Drogową Trasą Średnicową. Będzie to nowe przęsło wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących przęseł.

– Cieszymy się, że będziemy mogli realizować kolejny projekt dla spółki Tramwaje Śląskie. Zadanie w Świętochłowicach, którego jesteśmy współwykonawcą jest już na ukończeniu. Mamy nadzieję, że budowa linii wzdłuż ul. Grundmanna będzie przebiegać szybko, sprawnie i terminowo – mówi Jarosław Kamiński prezes Zarządu spółki SPAW-TOR, lidera konsorcjum wykonawczego.

Realizacja zadania ma na celu przede wszystkim poprawę oferty komunikacyjnej w centrum Katowic. Budowa rozjazdów umożliwiających prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach da możliwość urozmaicenia tras linii tramwajowych i pozwoli na bezpośrednie skomunikowanie wschodnich dzielnic Katowic z Parkiem Śląskim, Stadionem Śląskim czy osiedlem Tysiąclecia, czego od czasu przebudowy Rynku brakuje. Dodatkowym efektem realizacji tej inwestycji będzie poprawa elastyczności ruchu tramwajowego, pozwalając np. na ominięcie odcinka zablokowanego w skutek kolizji, awarii czy innych niecodziennych wydarzeń. Jeśli np. w strefie Rondo – Rynek będą się odbywać jakieś wydarzenia, niepozwalające na prowadzenie ruchu tramwajowego, tramwaje będą mogły ominąć ten fragment sieci korzystając z nowego łącznika.

Zadanie jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Izabela Matusiak Szota 2022-03-18
    00:12:24

    0 0

    Jak dla mnie to bez sensu. Mieszkam w tym rejonie od urodzenia i jakoś specjalnie nie brakuje mi takiego połączenia, to po pierwsze. Po drugie, na czas budowy będzie jeden wielki chaos, pozamykane drogi gdzie w godzinach szczytu już i tak jest zawsze zapchane, a już nad dtską to wcale nie wyobrażam sobie budowy kładki. A po trzecie, w najbliższej okolicy zostało wybudowane przepiękne centrum przesiadkowe, które z powodzeniem mogło by być wykorzystane na takie cele. Można by puścić z tamtad kilka busików, które jeździły by w kółko i nie było by tyle nakładów pieniędzy, które z kolei można by gdzieś indziej spożytkować. Np. Na istniejącym już odcinku od Grundmana do żelaznej, całe torowisko miejscami się zapada, dziura na dziurze. I jeszcze jedna, ważna bardzo jak na teraźniejsze czasy. Zostanie rozkopany ostatni nasz pas zieleni, odgradzający nas od ruchliwej ulicy. Mało tego pracę pewnie zaczną się na wisne teraz, a w pozostałych tam drzewach i zaroślach żyje wiele zwierząt i ptaków - teraz są lęgi. Już wcześniej wiele zniszczono budując wieżowce. No i braknie miejsca na spacery z psami, a wybiegu w tych okolicach nikt nawet nie bierze pod uwagę. Więc jestem jak najbardziej na nie...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 1735

Prezentacje firm