16 września 2024 r. w Katowice Airport uroczyście zainaugurowano budowę multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. - Za niecałe dwa lata Katowice będą jedynym portem w Polsce, który będzie dysponował na swoim terenie infrastrukturą umożliwiającą obsługę różnego rodzaju ładunków transportowanych koleją - podkreśla Artur Tomasik, prezes GTL.
Przypomnijmy, pod koniec maja 2023 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA podpisało z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska umowę na dofinansowanie projektu o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice <<Katowice Airport: są unijne pieniądze na budowę multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw>>.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Mostostal Kraków SA i Budimex SA, a jegi koszt przedsięwzięcia to 117,3 mln zł netto.
W ramach podpisanej umowy, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska, powstanie bocznica kolejowa łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy z trzema torami odstawczymi o długości 300 metrów każdy, który służyć będzie do załadunku towarów oraz paliw. Sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1000 m3 i stanowiskami rozładunku autocystern oraz rampą umożliwiającą wyładunek kontenerów i sprzętu wojskowego. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej katowickiego lotniska powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw umożliwi obsługę ładunków różnego typu, w tym paliwa lotniczego, oraz zaopatrywanie w paliwo wszystkich statków powietrznych operujących na terenie Katowice Airport. Nowa infrastruktura wpłynie na ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei, co wpisuje się w proces wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu. Węzeł będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel) w celu poprawy efektywności energetycznej i ograniczenia emisji klimatycznych. Będzie on również przystosowany do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania, co umożliwi zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w odniesieniu do prowadzonych operacji wojskowych. Całe przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku dla wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego – zarówno cywilnych, jak i wojskowych.
Z radością witam rozpoczęcie prac budowlanych związanych z budową Multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w Porcie Lotniczym Katowice. Unijny instrument „Łącząc Europę” (CEF) wspiera ten projekt w 50%, ponieważ połączy on lotnisko z sieci bazowej TEN-T z siecią kolejową, oferując nowe możliwości transportu ładunków. Ponadto, ponieważ jest to projekt podwójnego zastosowania, wybrany w ramach instrumentu mobilności wojskowej (tzw Military Mobility), będzie on służył zarówno potrzebom transportu cywilnego, jak i wojskowego. Kolej jest ważna dla osiągnięcia celów „Zielonego Ładu”. Dlatego też Unia Europejska jednocześnie dofinansowuje (85% wsparcia) gruntowną modernizację kolei na terenie konurbacji górnośląskiej. Życzę wszystkim stronom sukcesu w realizacji projektu w Pyrzowicach – mówi Morten Jensen, kierownik działu w Agencji CINEA zarządzającej instrumentem „Łącząc Europę” (CEF).
Zgodnie z harmonogramem, projekt o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym »Katowice«” powinien zakończyć się nie później niż 30 czerwca 2026 roku.
Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w Katowice Airport to wyjątkowa inwestycja w skali kraju. Za niecałe dwa lata Katowice będą jedynym portem w Polsce, który będzie dysponował na swoim terenie infrastrukturą umożliwiającą obsługę różnego rodzaju ładunków transportowanych koleją. Realizacja tej inwestycji nie byłaby możliwa bez finansowanego wsparcia Unii Europejskiej, za co bardzo dziękuję. Od prawie 20 lat z sukcesami i konsekwentnie realizujemy nasz pomysł na stworzenie w Katowice Airport lotniska wielofunkcyjnego i dysponującego kompleksową infrastrukturą, która umożliwia prowadzenie działalności w różnych obszarach branży lotniczej – od obsługi ruchu pasażerskiego, poprzez transport cargo, po prowadzenie dużych przeglądów technicznych samolotów – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Medyczna inwestycja stulecia. W Gliwicach powstanie szpital za 2 miliardy złotych
976PGE GiEK oficjalnie potwierdza doniesienia ws. Elektrowni Rybnik
552Setki pracowników fabryki w Gliwicach zostanie bez pracy. "Zwolnienia posypały się z tygodnia na tydzień"
529Czarny dzień dla Rafako. Gigant energetyki z Raciborza upada
476Rewolucja kolejowa w Katowicach. Ruszyła wielka przebudowa
401Znani inwestorzy na pokładzie Digitree Group. Transakcja za ponad 12 mln zł
+6 / -0Medyczna inwestycja stulecia. W Gliwicach powstanie szpital za 2 miliardy złotych
+6 / -0900 dodatkowych miejsc dla samochodów. Katowice Airport buduje parking za ponad 10 mln złotych
+4 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
+3 / -0Parkowanie w Katowicach po nowemu. Będzie taniej w Strefie Kultury
+2 / -0Hit czy... wymyślanie koła na nowo? Innowacyjny recyklomat rozpętał burzę w sieci
0SRK wykupi kolejne pogórnicze mieszkania
0Czołowy deweloper przemysłowy Górnego Śląska i Zagłębia postawi w Gliwicach kolejne centrum logistyczne
0Rewolucja kolejowa w Katowicach. Ruszyła wielka przebudowa
0Czynsze w Katowicach w górę. Tak uplasują się na tle innych polskich miast
0