Wiadomości

W Wielkanoc 2025 Polacy mocno tną budżety na alkohol. Blisko 1/4 nie postawi go na świątecznym stole

2025-04-18, Autor: mz

Czasy się zmieniają. Blisko jedna czwarta Polaków nie planuje zakupu alkoholu na Wielkanoc, a ci, którzy zamierzają go kupić, mocno oszczędzają - tak wynika z raportu „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025”, współautorstwa Shopfully. Zmiany w nawykach konsumentów i rosnąca świadomość zdrowotna mogą wpłynąć na wyniki sprzedaży alkoholu, choć eksperci wskazują, że problem nietrzeźwych kierowców wciąż pozostaje aktualny.

Reklama

Polacy oszczędzają na alkoholu. Najwięcej stracą browary

Wśród tych, którzy planują zakup alkoholu, większość zamierza wydać od 50 do 100 zł – tak twierdzi 18,8% Polaków, natomiast 17% zadeklarowało, że nie wyda więcej niż 50 zł. Natomiast ponad jedna dziesiąta konsumentów zamierza przeznaczyć 100-150 zł na zakup alkoholu na Wielkanoc. Wśród osób gotowych na większe wydatki, tylko 7,4% planuje wydać od 150 do 200 zł, a jedynie 3,2% konsumentów zamierza przeznaczyć na alkohol kwotę 300-400 zł.

Eksperci zauważają, że w tym roku najbardziej ucierpią dostawcy piwa, które jest coraz mniej popularnym napojem alkoholowym na świątecznych stołach. Jak zauważa dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHID, piwo nie jest preferowanym trunkiem w okresie świątecznym, kiedy Polacy częściej sięgają po droższe alkohole, takie jak wódka, whisky czy wino z wyższej półki. Ponadto, część Polaków posiada odpowiednie zapasy alkoholu w swoich domach i nie planuje dodatkowych zakupów.

Spadająca konsumpcja alkoholu w Polsce

Z danych opublikowanych przez Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy wynika, że w Polsce odnotowano spadek spożycia alkoholu. W 2023 roku konsumpcja czystego alkoholu na osobę wyniosła 8,93 litra, co oznacza spadek o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jak informuje Emilia Rabenda, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, po dziesięciu latach stabilizacji spożycia na poziomie 9,5 litra na osobę, w ostatnich dwóch latach konsumpcja alkoholu w Polsce spada.

Na przestrzeni lat zmienia się również struktura rynku alkoholi. Piwo, które w 2008 roku stanowiło 80-83% rynku alkoholi w Polsce, obecnie odpowiada za 54% spożywanego alkoholu. Wzrosty notują natomiast alkohole mocne – szczególnie whisky, likiery, tequila, brandy oraz alkohole rzemieślnicze. Polacy coraz chętniej wybierają trunki o unikalnym charakterze i lokalnym pochodzeniu.

Nietrzeźwi kierowcy wciąż zagrożeniem

Niestety, mimo spadającej sprzedaży alkoholu, problem nietrzeźwych kierowców pozostaje aktualny.

Jak podkreśla dr Faliński, fakt, że niemal jedna czwarta Polaków nie kupi alkoholu na święta, nie gwarantuje bezpieczeństwa na drogach. Wielu Polaków, którzy decydują się na zakup alkoholu, z pewnością znajdą się w gronie tych, którzy będą spożywać alkohol przed podróżą.

Z danych wynika, że 66% Polaków planuje zakupić alkohol na święta, co może rodzić ryzyko związane z nietrzeźwymi kierowcami.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 816