Polecamy na Śląsku

Wąskie gardła w PGG. Dlatego nie można dostarczyć więcej węgla

2021-11-25, Autor: tora

Dniem i nocą, 24 godziny na dobę, w kopalniach Polskiej Grupy Górniczej S.A. trwa załadunek węgla na wagony kolejowe. Tylko w listopadzie kopalnie odprawiły tysiąc pociągów załadowanych węglem. Niestety często brakuje potrzebnej ilości węglarek, aby sprawnie sformować pociągi z węglem i wyekspediować paliwo do elektrowni i elektrociepłowni.

Reklama

Kolej nie jest w stanie dostarczyć 200 tys. ton węgla

Na nadchodzący sezon zimowy do końca roku energetyce dostarczyć trzeba jeszcze około 1,6 mln t węgla. Surowca wystarczy z okładem, bo kopalnie planują wydobyć w tym czasie 2,7 mln ton, a na zwałach leży w zapasie 1,3 mln ton. Na przeszkodzie stoją jednak realne możliwości wywozu węgla koleją, która zdoła przetransportować tylko 1,4 mln ton, czyli o 200 tys. mniej niż potrzeba energetyce.

Aby maksymalnie zwiększyć wolumen odprawianego węgla kopalnie gotowe są prowadzić załadunek w soboty i niedziele. Ale otwarcie przykopalnianych bocznic nie pomoże, jeśli przez weekend zabraknie drużyn kolejarskich do obsługi składów, a także pustych węglarek w potrzebnej ilości.

W transporcie węgla przeszkadzają m.in. remonty na torach. Na przykład z powodu cyklicznego zamknięcia linii 179 od stacji Kosztowy do Lędzin z kopalń Piast-Ziemowit i Mysłowice-Wesoła nie uda się wywieźć zgodnie z planem 120 tys. ton węgla.

Wąskie gardła w kopalniach

Wąskim gardłem są też możliwości wywozowe z samych kopalń. O ile z największych zespolonych zakładów (jak kopalnia ROW) każdej doby można wyekspediować koleją ok. 50 tys. ton surowca, to z Wesołej już tylko 15 tys. ton, z Sośnicy 12,5 tys. ton, a z Bolesława Śmiałego zaledwie 6,5 tys. ton. Możliwości wywozowe zależą m.in. od stopnia rozwinięcia infrastruktury kolejowej, ilości dostępnych torów, przepustowości szlaków towarowych w okolicy, wielkości bocznic.

Dla producenta takiego jak Polska Grupa Górnicza, załadunek węgla stanowi potężną operację logistyczną. Aby pojąć jej skalę, wystarczy przytoczyć liczby: tylko w listopadzie kopalnie PGG S.A. odprawiły 998 pociągów załadowanych węglem (statystycznie 49 pociągów na dobę). Składy te sformowano z 38 tys. wagonów, w ciągu jednej doby ładowano więc przeciętnie 1,9 tys. węglarek. Dodajmy, że oprócz kolei węgiel z kopalń wywozi się też na ciężarówkach: w miesiącu ładowanych jest w PGG S.A. 16 tys. samochodów, czyli ok. 800 każdego dnia.

Załadunek węgla na przykładzie kopalni Chwałowice

Załadunkowi węgla na wagony przyjrzeliśmy się w ruchu wydobywczym Chwałowice kopalni ROW w Rybniku, gdzie jak na dłoni widać złożoność całego procesu. Kopalnia fedruje 8 tys. ton węgla na dobę, większość ładowana jest bezpośrednio po wywiezieniu na powierzchnię i przejściu przez własny zakład przeróbki mechanicznej. Miały energetyczne trafiają też taśmociągami na plac zwałowy, skąd na wagony ładuje się dodatkowo 2 tys. ton węgla na dobę. Średnia wydajność załadunku w Chwałowicach wynosi więc 10 tys. ton dziennie (a maksymalnie 12,5 tys. ton na dobę). W ten sposób codziennie w Chwałowicach zapełnić można około 150 czteroosiowych wagonów-węglarek o ładowności do 60 ton. Z zapasów na zwałach węgiel wsypują do wagonów samojezdne ładowarki, których szufla ładunkowa przemieszcza za każdym nawrotem do 5 ton miału (operację trzeba powtórzyć 10-12 razy aby wypełnić wagon).

Do kopalnianej stacji załadowczej Chwałowice wagony przetaczane są ze stacji kolejowej Rybnik-Towarowy, która jest węzłem obsługującym transporty w 6 kierunkach.

– Jest to bardzo przeciążona stacja i każde nieterminowe przybycie składów pod załadunek powoduje bardzo duże komplikacje i stwarza problemy ruchowe dla operatora stacji, jak i dla samej kopalni w bezpośrednim i rytmicznym załadunku wagonów – mówi Grzegorz Kufieta, nadsztygar ds. kolejowych w kopalni Chwałowice-ROW.

Z ruchu wydobywczego Chwałowice w listopadzie odprawiono 119 pociągów towarowych z węglem (średnio po 6 każdej doby). Jednocześnie węglem załadowano 4 tys. samochodów (około dwustu na dobę).

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jaką ocenę szkolną wystawicie ZUS, urzędom skarbowym czy sądom za pracę zdalną?







Oddanych głosów: 26