Polecamy na Śląsku

Wąskotorówka z Rud dotrze do Pilchowic. PLK przekazały elementy torów

2022-08-24, Autor: mz

Będą atrakcyjne przejazdy wąskotorową koleją w Rudach dzięki wsparciu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Pozyskane od spółki m. in. szyny, podkładki żebrowe, wkręty i łapki, o wartości ponad 496 tys. zł pozwolą odbudować odcinek pomiędzy stacjami Stanica - Pilchowice. Sprzęt, niewykorzystywany już na sieci, przypomni również historię kolei w Rzeszowie, Skierniewicach, Ostrołęce i Zdunach.

Reklama

Gminny Ośrodek Turystyki i Promocji w Rudach w woj. śląskim organizuje całoroczne przejazdy zabytkową wąskotorową koleją na trasach Rudy - Rybnik Stodoły - Rudy oraz Rudy - Stanica - Rudy.

PLK wspiera kolej wąskotorową. W planach odbudowa stacji Stanica-Pilchowice

Pozyskane od Polskich Linii Kolejowych m. in. szyny, podkładki żebrowe, wkręty i łapki, o wartości ponad 496 tys. zł pozwolą odbudować odcinek pomiędzy stacjami Stanica - Pilchowice. Dzięki darowiźnie PLK możliwe będą atrakcyjne wycieczki dalszym odcinkiem wąskotorówki o długości około 5 km.

Bardzo długo zabiegaliśmy o odbudowę stacji - komentuje Krzysztof Kopeć, dyrektor Gminnego Ośrodka Turystyki i Promocji w Rudach. - Pozałatwialiśmy już wszelkie formalności i teraz zostanie nam przekazana pierwsza transza materiału.


Aktualny przebieg trasy kolei wąskotorowej w Rudach z zaznaczeniem planowanej odbudowy odcinka pomiędzy stacjami Stanica-Pilchowice

Odbudowa stacji Stanica-Pilchowice. Kiedy?

Krzysztof Kopeć przyznaje, że realny termin, w którym kolejka wyruszy do Pilchowic, jest trudny do określenia.

Na to składa się wiele czynników. Po pierwsze, musimy zgromadzić cały materiał na odbudowę 4 km toru, czyli 8 km szyny. Po drugie, działamy współnie z gminą Pilchowice, która przedsięwzięcie realizuje w ramach większego projektu - tłumaczy dyrektor Gminnego Ośrodka Turystyki i Promocji w Rudach. - Do załatwienia pozostały jeszcze pewne kwestie formalne - pozyskanie i przekazanie działek, pozyskanie środków, itd. 

Krzysztof Kopeć dodaje, że pozyskanie materiałów dzięki wsparciu PLK to wciąż etap wstępny. Do odbudowy są też inne kosztowne elementy, w tym nasypy i przepusty wodne.

Z torów do muzeum

PLK przekazały Gminie Zduny ponad 100 letni semafor kształtowy. Urządzenie z 1904 r. pochodzi ze stacji Zduny na linii kolejowej nr 281. Po renowacji semafor zostanie umieszczony na terenie zabytkowej, odrestaurowanej XIX-wiecznej Kaflarni w Zdunach. Jesienią zostanie tam uruchomiony zdunowski Ośrodek Kultury. Sprzęt od PLK przypomni odwiedzającym o historii kolei w regionie.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako zarządca narodowej sieci linii kolejowych, dbają nie tylko o utrzymanie obecnej infrastruktury, ale w swej działalności pamiętają także o historii dróg żelaznych. Wyrazem tego jest pomoc w propagowaniu tradycji kolei licznym instytucjom i organizacjom, zajmującym się ochroną zabytków techniki oraz promującym transport kolejowy. Wspieramy tę działalność przekazując m. in. elementy infrastruktury kolejowej oraz zabytkowy tabor – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Podkarpackie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei w Rzeszowie otrzymało od PLK lemieszowy pług odśnieżny typu 411S z 1978 r. oraz lemieszowo-wirnikową odśnieżarkę torów typu KSF-70 z 1987 r. o wartości 118,8 tys. zł. Nieużywane sprzęty zostaną ustawione w obrębie stacji Rzeszów Główny na jednym z torów dzierżawionych przez Stowarzyszenie. Docelowo, organizacja planuje stworzyć w hali parowozowni w obrębie stacji Rzeszów Główny zalążek muzeum kolejnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem kolekcji taboru używanego do utrzymania linii kolejowych. Pojazdy, po wykonaniu niezbędnych zabiegów zabezpieczających i konserwacyjnych, zostaną udostępnione zwiedzającym i posłużą celom edukacyjnym, zwłaszcza dla młodzieży zgłębiającej tajniki historii oraz techniki rodzimego kolejnictwa.

Pług i odśnieżarka to kolejne pojazdy, jakie Podkarpackie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei w Rzeszowie pozyskało już od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W poprzednich latach zasoby organizacji wzbogacił pług odśnieżny typu SDPM-2097 o wartości blisko 44,7 tys. zł oraz odśnieżarka torów typu OM-3A o wartości 8 tys. zł.

Darowizny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. stają się atrakcją dla pasjonatów kolei i turystów. To korzyści nie tylko dla obecnych, ale i przyszłych pokoleń. Dla kolejarzy ważne jest bowiem utrzymywanie pamięci o historii kolei. Dlatego wspieramy m. in. muzea i skanseny kolejowe, przekazując materiały niewykorzystywane już na sieci zarządzanej przez PLK. Działania różnego rodzaju organizacji i stowarzyszeń, związane z zachowaniem tradycji i historii dróg żelaznych zasługują na wszelką pomoc i uznanie – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Warszawie pozyskało od PLK nieużywane już elementy torów. Śruby stopowe z nakrętkami (po 2000 sztuk), zdemontowane w wyniku przebudowy linii kolejowej nr 207 na odcinku Toruń Wschodni - Chełmża, zostały wykorzystane do remontu torów ekspozycyjnych w Parowozowni Skierniewice. Tegoroczna darowizna dla Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Warszawie jest już kolejną w historii współpracy z PLK. Organizacja otrzymała w ubiegłych latach urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

PLK przekazały także Miastu Ostrołęka fragment mostu kolejowego z 1954 r. Konstrukcja pochodzi z linii nr 35 Ostrołęka - Szczytno. Obiekt zostanie odrestaurowany, a następnie wyeksponowany w Ostrołęce w rejonie ul. Warszawskiej, w pobliżu przebiegającej linii kolejowej. Most będzie stanowić dla mieszkańców miasta i okolic oraz dla podróżujących koleją ciekawy eksponat – przykład architektury XX wieku.

Darowizny od PLK w nowej roli i miejscu

W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały ponad 100 razy darowizny instytucjom, które dbają o historię kolei. W tym roku zarządca infrastruktury przekazał Pomorskiemu Towarzystwu Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Darowizna w postaci wózków motorowych WM-10L i WŻA-10L oraz wagonu osobowego typu 104 Af, przebudowanego na socjalny, trafiła do Chojnickiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Klub Żeglarski „Grot” w Wierzchlądzie otrzymał sześć słupów sieci trakcyjnej, zdemontowanych podczas remontu linii Poznań - Szczecin. Słupy zyskają zupełnie nowe życie – zostaną wykorzystane do budowy dwóch pomostów do cumowania jachtów na jeziorze Miedwie.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 1823

Prezentacje firm