Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała umowę na dostawę 8 nowych autobusów o napędzie wodorowym. Nowe autobusy mają zasilić floty PKM Katowice i PKM Tychy w listopadzie 2025 r. 14 takich pojazdów kupi też Rybnik - miasto podpisało z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o ich dofinansowanie. Tu wodorowce mają wyjechać na ulice w 2026 roku.
O tym, że po długich zawirowaniach Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia sfinalizuje transakcję, w efekcie której na ulice wyjedzie 8 nowych autobusów wodorowych, pisaliśmy całkiem niedawno.
Przypomnijmy, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia już dwa lata temu chciała kupić autobusy wodorowe, a rozpisany w grudniu 2022 roku przetarg obejmował dostawę 20 pojazdów. Koszt inwestycji miał być współfinansowany z dotacji z programu Zielony Transport Publiczny. Oferty, które wówczas otrzymała Metropolia znacznie przekroczyły jednak zakładany budżet - zwłaszcza w zakresie kosztu zakupu paliwa. Z tego powodu przetarg unieważniono i wydawało się, że wodorowy projekt spalił na panewce.
Do realizacji przedsięwzięcia GZM powróciła w 2023 roku, zmieniając nieco strategię. Ostatecznie, choć do szczęśliwego finału prowadziła kręta i zawiła droga, 8 pojazdów ma zostać dostarczonych jesienią 2025 roku <<Kupił, nie kupił... kupił, choć mniej i dużo później. 8 wodorowców za rok zasili flotę GZM>>.
2 grudnia na swoim profilu na Facebooku pochwaliła się podpisaniem umowy ze spółką PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
- Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym, posiadającym swoją własną "mini-elektrownię". Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia zasilająca silnik elektryczny. Czas tankowania autobusu wodorowego wynosi ok. 15 minut, co pozwala na przejechanie co najmniej 450 km - czytamy w poście.
- Autobusy zostaną przekazane do eksploatacji spółkom PKM Katowice (linie 46, 115 i 70) oraz PKM Tychy (linie 2, 21, 75, 137, 273 i 696) i będą to pierwsze tego typu pojazdy, które na terenie GZM zagoszczą na stałe. Wcześniej inne przedsiębiorstwa czasowo użytkowały podobne autobusy - informuje portal wKatowicach.eu.
Swoją miejską flotę o 14 zielonych autobusów zasili też Rybnik. Miasto od jakiegoś czasu starało się o pełne dofinansowanie zakupu kolejnych wodorowców. Ostatecznie wsparcie NFOŚiGW przyznał, a 2 grudnia została podpisana stosowna umowa.
Jak informuje UM Rybnik, wartość całkowita przedsięwzięcia to 59 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi 100 proc. wartości netto, czyli 47,9 mln zł. Projekt "Zakup taboru zeroemisyjnego w Rybniku" jest dofinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
W ramach projektu Rybnik kupi 11 autobusów 12-metrowych i 3 autobusy 18-metrowe. Na rybnickich ulicach autobusy pojawią się w II kwartale 2026 roku - informuje magistrat.
Warto wspomnieć, że na trasach rybnickiej komunikacji miejskiej 20 autobusów wodorowych kursuje już od blisko roku – umowę na ich dostawę Miasto Rybnika podpisało w marcu 2023 roku - również ze spółką PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
Na zakup tych 20 szt. autobusów napędzanych wodorem Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zapewniło ono pokrycie 60 proc. kosztów zakupu 20 autobusów wodorowych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3718Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
1354Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
1241O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1214Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1189Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0