Jest szansa na powrót linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec. Władze województw śląskiego i małopolskiego podpisały list intencyjny dotyczący nawiązania współpracy w celu rewitalizacji górskiego odcinka linii kolejowej nr 97.
W podpisaniu listu intencyjnego, które odbywało się online, uczestniczyli przedstawiciele zarządów obu województw. Województwo małopolskie reprezentowali marszałek Witold Kozłowski oraz wicemarszałek Łukasz Smółka, a województwo śląskie wicemarszałek Dariusz Starzycki i członek Zarządu Beata Białowąs. W spotkaniu uczestniczyli także samorządowcy z regionu, radni Sejmiku i jego przewodniczący, Jan Kawulok. List intencyjny podpisali ponadto przedstawiciele Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka.
- To ważny dzień dla obu województw. List intencyjny dotyczy naszej współpracy w ramach programu Kolej Plus. Jestem przekonany, że realizacja tego projektu poprawi komunikację między naszymi regionami, a przede wszystkim ułatwi życie mieszkańcom – mówił marszałek województwa małopolskiego, Witold Kozłowski.
Strony zadeklarowały podjęcie wspólnych działań na rzecz rewitalizacji odcinka linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec (wraz z odtworzeniem mijanki w Hucisku) o łącznej długości ok. 35 km, obejmującego miejscowości powiatu suskiego (woj. małopolskie): Sucha Beskidzka, Stryszawa, Lachowice, Kurów, Hucisko oraz powiatu żywieckiego (woj. śląskie): Pewel Wielka, Jeleśnia, Pewel Mała, Świnna, Żywiec.
- To połączenie jest bardzo ważne nie tylko dla subregionu południowego, ale także ze względów gospodarczych i turystycznych. Dzisiaj ta linia jest niewykorzystana i chcemy przywrócić jej funkcjonalność. Po rewitalizacji planowane są na niej cztery pary pociągów dziennie, co pokazuje zakres tej inwestycji – podkreślał wicemarszałek województwa śląskiego, Dariusz Starzycki.
Szczegółowe zasady współpracy, na rzecz realizacji przedsięwzięcia, w szczególności kwestie związane z jego finansowaniem, a także kwestie organizacji regionalnego transportu kolejowego (zapewnienie przewozów w relacji Kraków Główny – Żywiec w co najmniej minimalnych wymaganiach Programu Kolej Plus) będą przedmiotem ustaleń między stronami.
- To rewitalizacja linii kolejowej, która powstała pod koniec XIX wieku, żeby zaktywizować tereny górskie. Wierzę, że ta inwestycja pomoże również dzisiaj osiągnąć ten cel, pobudzić rozwój gospodarczy i ważną na tych terenach turystykę. Współpraca obu województw jest bardzo dobra, o czym świadczą właśnie takie projekty, które służą mieszkańcom – tłumaczyła Beata Białowąs, członek Zarządu Województwa Śląskiego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
635Bytom inwestuje w energię z biogazu. 31,5 mln zł na nową instalację
531Związkowcy o Elektrowni Rybnik: dokument z 2020 r. nie ma dla nas mocy. Elektrownia mogłaby podziałać jeszcze kilkanaście lat (wideo)
527Najem zwrotny - rewolucja w inwestowaniu w nieruchomości
440PGE GiEK: pismo z 2020 roku o Elektrowni Rybnik ma moc prawną
351Nie było żadnej, będą dwie fabryki. Boom na wodorowe inwestycje w województwie śląskim
+4 / -1W Katowicach, w miejscu dawnego dworca autobusowego, wyrosną trzy nowe wieże (wizualizacje)
+3 / -0Z Rybnika do Gliwic Kolejami Śląskimi. Linia S17 coraz popularniejsza
+3 / -0Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
+2 / -0To będzie przełom w świecie skoków. Śląskie firmy tworzą rewolucyjny projekt
+2 / -0Centrum Himalaizmu im. Jerzego Kukuczki za ponad 47 mln zł. Miasto wybrało wykonawcę
0PiS do PO ws. Elektrowni Rybnik: weźcie się do roboty!
0PGE GiEK: pismo z 2020 roku o Elektrowni Rybnik ma moc prawną
0Katowice rozbudują Inteligentny System Transportowy o dwie nowe lokalizacje
0Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
0